In 2010 ben ik puur per ongeluk, dankzij de financiële crisis, het ondernemerschap ingerold. In de afgelopen jaren ben ik soms (hard) gevallen maar ben ook altijd weer opgestaan. Een mens moet fouten maken wil je je verder ontwikkelen dus ik heb geen moment spijt gehad van wat ik ook gedaan heb. Incasseren, leren, weer doorgaan en verbeteren, dat brengt je verder in het leven. Graag deel ik een aantal van mijn leermomenten ter inspiratie. Bij deze mijn vijf belangrijke digitale ondernemerstips, veel succes ermee!
Tip 1: Blijf altijd jezelf
Loesje zei het al een keer: ‘Blijf jezelf, er zijn al zoveel anderen’. En echt, dat is het belangrijkste wat je kunt doen, blijf authentiek. Op het moment dat je iemand probeert te kopiëren prikken mensen daar doorheen. Je kunt je uiteraard wel laten inspireren door anderen, sterker nog, dat doet ieder mens. Zelfs de groten der aarde zoals zanger en artiest Prince, die liet zich inspireren door onder andere Carlos Santana. Of neem Michael Jackson die zich in zijn dans-moves liet inspireren door straatdansers in New York.
Niets mis dus met inspiratie, maar gooi er altijd een verbeterslag en je eigen sausje overheen en blijf geloofwaardig. Het mooiste is als mensen je werk gaan herkennen als iets dat echt van jou is, of als je een autoriteit wordt in je vakgebied. Zo kom ik in het echte leven vaak mensen tegen die dan zeggen: ‘Hey, ik ken jou, ik zie jou altijd voorbijkomen in mijn tijdlijn en heb veel aan jouw tips en adviezen’. Dat is mooi toch?!
Blijf jezelf, er zijn al zoveel anderen.
Tip 2: Ondernemen is geen vak. Ondernemen is gewoon doen.
Toen ik tien jaar geleden het ondernemerschap inrolde had ik geen plan. Sterker nog, ik was niet eens van plan ondernemer te worden, het gebeurde me gewoon. Of het nou een bewuste keuze is of niet, durf ook te ondernemen en te doen. Durf fouten te maken, durf eens iets te doen wat compleet buiten je comfort zone ligt. Ik heb heel vaak ‘ja’ gezegd terwijl heel mijn hart ‘nee’ gilde.
Emotie komt altijd als eerste, dat zit in ons limbisch systeem van het brein, gevoed vanuit DNA en opvoeding. Pas enkele, soms wel tot 7 seconden later, volgt intelligentie en die gaat verklaren waarom we reageren zoals we reageren. Je emotie is gebaseerd op opvoeding van je eerste zeven levensjaar. Van een kind dus eigenlijk. En daar komt dus ook veel angst vandaan.
Maar wat toen eng was hoeft dat nu niet meer te zijn. Dus waag die sprong eens in het diepe, ga je boek schrijven, doe eens een spreekbeurt voor een zaal met 100 man of maak eens dat schilderij wat je altijd voor ogen had. Je kunt pas oordelen of het gelukt of leuk is als je het ook zelf gedaan en ervaren hebt.
Als je ergens tegenaan loopt, loop er dan omheen.
Tip 3: Netwerken, netwerken, netwerken
Een van de dingen die ik vanaf het begin al goed inschatte was dat netwerken loont en echt heel belangrijk is voor een ondernemer. Hoe meer mensen je kent, hoe groter de kans dat je iemand kunt helpen en vice versa. En nee, ik bedoel daarmee niet dat je op LinkedIn lukraak iedereen moet uitnodigen en zoveel mogelijk connecties moet ‘scoren’, dat heeft geen enkele zin. Zoek mensen op die je interessant vindt, ga verbinding maken en kom op elkaars netvlies. Creëer gunfactor en vertrouwen, daar kom je een stuk verder mee dan het showen van aantallen connecties die (nog) niets voor je betekenen.
Stel je voor: je gaat naar een evenement, gooit je visitekaartje neer op een statafel met enkele professionals en vervolgens loop je zonder een woord te wisselen weer weg. Of ga je er aan tafel bij staan, knoop je een praatje aan en geef je je visitekaartje vervolgens persoonlijk af? Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen wat meer effect heeft. Gunfactor is een belangrijk element binnen social selling proces: geen gunfactor, geen hulp in welke vorm dan ook.
Het gaat niet om kwantiteit, het gaat om gunfactor.
Tip 4: Je website is je winkel
Veel ondernemers denken dat een website niet meer zo belangrijk is door alle (social) media die je tegenwoordig in kunt zetten. Maar niets is minder waar. Je website is juist het allerbelangrijkste online kanaal dat er is, het enige wat echt van jou is. Het is de plek waar jij zelf bepaalt wat er op staat en hoe het er uit ziet. En daarnaast, jij bent de enige die de stekker er uit kunt trekken. Denk eens terug aan Hyves, de meeste mensen niet onbekend, het ontzettend populaire Nederlandse socialmediakanaal (met op het hoogtepunt 10 miljoen accounts) en vrij abrupt aan haar einde kwam in 2013. Al je inhoud en content is verdwenen, je podium is ineens weg.
Verzorg daarom je website goed en denk hier aan:
- Maak het responsive als dat niet al zo is (mobielvriendelijk).
- Richt het gebruiksvriendelijk in.
- Maak het persoonlijk, vertel je verhaal en creëer sympathie en geloofwaardigheid.
- Kies voor een heldere en herkenbare huisstijl die bij jou past.
- Let op je SEO (zoekmachine-optimalisatie).
- Check met regelmaat je analytics en stuur daar bij waar nodig.
- Gebruik referenties om je kwaliteit te bekrachtigen.
Je website is je winkel, je etalage, schenk daar aandacht aan
Tip 5: Kies de juiste media-kanalen
Voor iedere ondernemer is tijd een belangrijk goed. Daarom is het ook belangrijk keuzes te maken in al die mediakanalen die er zijn. Je hoeft niets, laat je niet gek maken door iedereen, bekijk gewoon goed waar jouw doelgroep zit. Zit je in de sieraden bijvoorbeeld en zijn consumenten je eindklant, dan voorzie ik eerder een Instagram- en/of Pinterest account dan een LinkedInprofiel. Maar lever je direct aan de winkels, dan kan het juist weer wel interessant zijn op LinkedIn een account aan te maken.
Kies liever één of twee kanalen die je goed inzet, dan dat je er vijf hebt die maar half worden ingezet of waarop je alleen maar plakt wat je gekopieerd heeft van de ander. Ieder kanaal is anders, heeft een andere doelgroep en samenstelling van volgers en heeft een andere stijl. Daarnaast verdient ieder kanaal aandacht in de vorm van content en tekst maar ook op gebied van webcare, dus het reageren op reacties.
Wil je dat iets groeit, dan heeft het voeding nodig.
Geef een reactie