Social selling met LinkedIn – de vijf belangrijkste ingrediënten

///Social selling met LinkedIn – de vijf belangrijkste ingrediënten

Social selling met LinkedIn – de vijf belangrijkste ingrediënten

Door |2018-08-17T13:36:17+00:00woensdag 17 januari, 2018|BLOGS, LinkedIn|

De term ‘social selling’ wordt steeds vaker gebruikt, vooral binnen LinkedIn en in de sales, maar niet iedereen begrijpt nog goed wat het is en wat het inhoudt. Een proces om leads te genereren, klanten te werven, omzet te vergroten…maar hoe dan? Ik leg het uit.

Social selling is een proces

Social selling is:

  • een proces
  • waarin je je (sociale) netwerken inzet
  • om de juiste professionals en besluitvormers (online) te ontmoeten,
  • hen kennis laat maken met jouw expertise en jouw merk of werk
  • waarna je vervolgens bouwt aan een sterke (online) relatie
  • die je uiteindelijk helpt om omzet/nieuwe klanten/bekendheid te genereren.

Vooral de ‘relatie’ is belangrijk. Koude acquisitie, daar zit niemand meer op te wachten. Maar er is niets op tegen om relaties te bouwen. Online en offline. En laat LinkedIn daar nou een uitstekend platform voor zijn!

Vijf belangrijke ingrediënten

Vergelijk social selling met een gerecht dat bestaat uit een aantal ingrediënten. Om het gerecht goed en lekker te laten smaken heb je vijf belangrijke, essentiële ingrediënten nodig. Als er één ontbreekt dan mislukt het proces. De structuur klopt niet, de smaak is waardeloos en misschien stort het zelfs in elkaar omdat er één of meer ingrediënten ontbreken.

Bij social selling zijn deze ingrediënten belangrijk:

  • Een professioneel LinkedInprofiel
  • Je vindbaarheid
  • Je zichtbaarheid
  • Het aantrekken van besluitvormers
  • Een sterk, kwalitatief netwerk

De samenwerking van deze vijf laten het proces draaien. Trek je er één uit, dan is het net als een spaak in een wiel: de boel stagneert.

social selling linkedin

Een professioneel LinkedInprofiel

Er is al zoveel over geschreven en gezegd, ik heb zelfs een gratis checklist voor je online staan, maar toch zie ik nog massa’s profielen op LinkedIn die echt een flinke oppoetsbeurt kunnen gebruiken. Je LinkedInprofiel is je basis, je fundament. Als dat al niet stevig staat, dan kun je de rest vergeten. Waarom? Omdat mensen altijd weer op je profiel uitkomen, dat is je digitale visitekaartje, daar valt of staat mee of mensen jou willen uitnodigen of niet. Of ze een gesprek met je willen aangaan of niet. Of ze klant van je willen worden of niet.

tips linkedin

Met mijn uitgebreide gratis handleiding kun je al een heel eind komen met het professionaliseren van je LinkedInprofiel. Voor de mensen die het nog professioneler willen maken, of gewoon een boek willen op papier, is ‘Meer succes met LinkedIn!‘ een absolute aanrader.

Vindbaarheid

Ben je niet vindbaar, tsja… dan komen mensen ook niet op je profiel. Klinkt logisch, niet? LinkedIn werkt net als Google met zoekmachine-optimalisatie. De eerste 1.000 tekens van je profiel wegen daarin het zwaarst, dat betekent dat je in je kopregel, functienaam en samenvatting daar het meest rekening mee moet houden. Gebruik zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Ben je salesmanager en heb jij bij je werkervaring op je LinkedInprofiel ‘sales manager’ staan? Dan mis je de boot als mensen zoeken op ‘salesmanager’. Overigens is dat ook de enige juist Nederlandse schrijfwijze.

tips linkedin Maak een profiel in een andere taal aan om je vindbaarheid te vergroten. Mensen zoeken namelijk in het Nederlands ook op verkeerd geschreven woorden zoals ‘sales manager’. Dit werkt ook zo bij bijvoorbeeld ‘account manager’.

Zichtbaarheid

Leuk hoor, een mooi profiel dat compleet is, ‘zeer deskundig’ wordt gelabeld en dat vindbaar is in de zoekmachine. Maar dan? Zorg dat je ook opvalt met content, likes, reacties en shares. Je hebt op LinkedIn de mogelijkheid om foto’s, plaatjes, teksten, weblinkjes en video’s te delen. Je kunt hiermee je expert-rol benadrukken, laat zien dat jij ergens verstand van hebt. Daarnaast kun je artikelen schrijven op LinkedIn, oftewel blogs. Ga eens de diepte in op een onderwerp, geef uitleg, deel je kennis. Je zult zien, je aanzien stijgt al snel in je vakgebied!

Juiste personen aantrekken

Het is belangrijk dat je op LinkedIn je doelgroep gaat aantrekken. Wie zijn jouw besluitvormers, wie maken de beslissingen binnen een bedrijf waar jij binnen wilt komen? Dit kun je goed achterhalen met de zoekmachine van LinkedIn, maar een echte toptool is de Sales Navigator van LinkedIn. Een betaalde optie welliswaar, maar je kunt daarmee tot in detail bij mensen op het profiel terecht komen die én interessant zijn én waarmee je een relatie kunt opbouwen zonder dat je direct hoeft te linken of te mailen. En daarnaast zie je ook nog eens wie in hun netwerk zitten en wie voor jou daarmee ook interessant zijn.

Sterk netwerk

Niet alleen is het belangrijk om interessante personen op te sporen en daarmee een relatie aan te gaan, maar ook is je netwerk een enorm belangrijke speler. Zij zijn namelijk degenen die jou naam noemen als er om een expert in jouw vakgebied wordt gevraagd. Zij liken en delen jouw updates en reageren erop, zodat het zichtbaar wordt in hun netwerk en jij daarmee je bereik vergroot. Bouw daarom aan een sterk netwerk. En een sterk netwerk begint met contact bij de uitnodiging. Niet met klakkeloos mensen toevoegen, alleen maar om de aantallen.

Werk je binnen een organisatie met meerdere medewerkers? Maak dan gebruik van elkaars netwerk. In de Sales Navigator kun je overigens heel goed het totale netwerk van deelnemende collega’s inzien en daar gebruik van maken.

Vooral die ‘online relatie’ is belangrijk. Koude acquisitie, daar zit niemand meer op te wachten.

Meet je activiteit met de Social selling index score

Een leuk middel om te testen of je het al redelijk onder de knie hebt, dat social selling proces, is de social selling index score. Een graadmetertje dat fluctueert en geen rekening houdt met het feit dat je ook wel eens offline actiever bent (in mijn ogen minimaal zo belangrijk) maar wel mooi inzicht geeft in je  LinkedIn-activiteiten. Check het zelf op https://www.linkedin.com/sales/ssi  Het is voor iedereen gratis toegankelijk en onderdeel van de betaalde tool ‘Sales Navigator‘.

tips linkedin

Scroll je door naar beneden, dan vind je ook de gemiddelde scores van je netwerk én die uit je bedrijfstak. Zo krijg je een beeld van jouw positie. Loop je voorop of ga je de concurrentieslag nu maken?

social selling index score

Workshop social selling met LinkedIn

Naast incompany trainingen en sprekerssessies, verzorg ik ook één keer per maand workshops met open inschrijving met de insteek ‘social selling’. In twee verschillende modules, één voor de basis, één voor de gevorderden, leer ik je alle ins en outs van LinkedIn en het proces social selling. Niet alleen een droog algemeen verhaal, maar direct aan de slag met je profiel en veel ervaringen die ik met je deel uit het bedrijfsleven of uit eigen koker.

Alle informatie en data vind je hier: https://www.corinnekeijzer.nl/2016/10/28/workshop-zo-haal-je-meer-succes-uit-linkedin/ 

workshop linkedin

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training'. Neem contact op met Corinne.

Laat een reactie achter

Anti-spam: *