Het was de vraag in een onderzoekende poll die ik afgelopen week stelde op LinkedIn. Het leverde aardig wat discussie op en dat was dan ook precies mijn bedoeling. De laatste jaren zie ik namelijk de berichten op de LinkedIn tijdlijn veranderen. Van zakelijke formele posts naar menselijkere content naar steeds meer persoonlijke privéberichten over overleden ouders, geboren kinderen, discussies over wel of niet vaccineren enzovoort. Tijden veranderen, sociale media veranderen, LinkedIn verandert. Is dat zo erg? Zijn we niet teveel aan het vasthouden aan het oude vertrouwde? Moeten we niet gewoon eens mee met de tijd? De reacties waren erg uiteenlopend maar hebben mij in ieder geval enorm aan het denken gezet. Tijd voor een samenvattend artikel inclusief een paar tips om je LinkedIn tijdlijnleven makkelijker te maken 😉

Zoveel mensen, zoveel wensen

Zoveel mensen, zoveel wensen, dat is iets dat ik ook direct aangaf in de begeleidende tekst van mijn poll omdat ik weet dat iedereen andere interesses heeft, andere belangen, andere normen en waarden. Al bijna 12 jaar geef ik trainingen in het gebruik van LinkedIn en de laatste jaren wordt het gemopper vanuit mijn deelnemers op de tijdlijn steeds groter. Ik heb hierover trouwens in 2019 al eens een artikel geschreven, mensen vinden LinkedIn steeds meer op Facebook lijken.

Lang heb ik deze aanval verdedigd omdat ik vind dat iedereen zelf mag bepalen wat hij of zij plaatst, ook al deden sommige posts mijn wenkbrauwen ook wel fronsen (zoals cadeautjes geven bij zoveel volgers of het verkopen van tickets, huizen, boten of andere marktplaatsachtige zaken) maar nu had ik zelf het moment daar dat ik het echt wel een beetje zat was…ik geef al jaren aan dat berichten veel menselijker mogen, meer vanuit de ‘ik’ geplaatst in plaats van ‘wij’, het draait tenslotte om de mensen, niet om de bedrijven, en vooral ook meer betrokkenheid met het netwerk mogen veroorzaken. Maar altijd met zakelijke insteek, een haakje wat met je werkleven te maken heeft, dat waar LinkedIn voor staat.

Maar wat gebeurt er het afgelopen jaar op LinkedIn? Waar is de zakelijke insteek gebleven? Waarom al die lief en leed privéberichten, waarom al die posts die niets meer te doen hebben met je functie, branche of organisatie? Gaan we er dan inderdaad echt een tweede Facebook van maken?

Melden, ontlinken, ontvolgen, blocken

Meer en meer vult mijn tijdlijn zich met persoonlijke verhalen, regelmatig met een trieste inslag, die vaak ook niets met het werkleven te maken hebben. Ik zie nutteloze polls voorbij komen met de vraag ‘Welke chocola vind jij het lekkerste?’ terwijl diegene qua werkzaamheden niets met chocola van doen heeft. Ik zie steeds meer baby’s en kinderen op foto’s verschijnen, ouders, opa’s en oma’s. Waarom? Ik klik me helemaal gek op de drie puntjes waaronder ‘ik wil dit niet zien’ je de optie ‘ik ben niet geïnteresseerd in dit onderwerp’ geeft. Maar LinkedIn geeft niet thuis. Ik blijf dit soort berichten maar zien in mijn tijdlijn.

bericht weghalen tijdlijn linkedin

 

Uiteindelijk ontvolg ik dan maar mensen. Of ontlink ze of blockeer ze soms zelf. Want ik kan iemand dan wel niet meer in mijn netwerk hebben, als iemand anders uit mijn netwerk dat soort content blijft liken komt het alsnóg in mijn tijdlijn. Rigoureuze keuzes waar ik overigens zelf helemaal niet van hou. Maarja, ik wil mijn tijdlijn toch graag schoon houden van dit soort, in mijn ogen, nonsens-berichten.

Poll

Een beetje gefrustreerd was ik dus ondertussen wel over mijn favoriete socialmediakanaal maar ik dacht, hey… misschien is dit wel een gevalletje ‘we doen het al jaren zo’ en moet ik ook eens wat meer mee met de tijd en bijsturen. Wat als mensen dit nou massaal gewoon willen, wie ben ik dan? Laat ik mijn netwerk eens vragen wat zíj vinden. Ik begaf me op glad ijs met mijn poll want ook die vorm van berichtgeving wordt ondertussen door veel mensen uitgekotst. Een ‘pollenallergie’ noemde iemand het eens. En ik ben het daar roerend mee eens, iedere dag staat de tijdlijn er vol mee, het algoritme is er dol op. Zelf vind vind ik polls enorm nuttig als ze goed ingezet worden maar zoals ze misbruikt worden momenteel…tsja, daar vind ik ook we wat van ja 😉

Dus toch maar een poll aangezien dat dé manier is om antwoorden én discussie te krijgen. Of eigenlijk, ‘Opiniepeiling’ zoals LinkedIn het zelf zo mooi noemt. Deze optie vind je trouwens als je doorklikt op de drie puntjes in je bijlage-veld.

opiniepeiling linkedin

En nou niet gaan misbruiken he 😜 .

Verschillende reacties

Uiteraard verwachte ik al dat men hier compleet verschillend in staat. Ook wist ik dat het menig discussie op zou leveren en dat vind ik juist het waardevolle aan zo’n onderzoek. Zoals ik al aangaf, tijden veranderen. Mensen veranderen, zeker in coronatijd. Daarom heb ik ook echt met interesse alles gelezen, zoveel mogelijk ook beantwoord, maar vooral ook nieuwe inzichten gekregen. Heel mooi vond ik bijvoorbeeld de reactie van Andy:

“In thuiswerkend Nederland is LinkedIn bij menigeen de vervanger van het praatje bij de koffie(-automaat) geworden. Daar werd normaal gesproken even gevraagd “Hoe is het met je”, of kon je aansluiten op het verhaal wat iemand net vertelt. Ik denk dat daar een oorzaak zit voor de verschuiving.”

Als zelfstandig ondernemer heb ik daar nooit bij stilgestaan. Ja, ik kan me dat héél goed voorstellen, dat je als werknemer je plekkie mist waar je even je weekend doorneemt, vertelt dat je opa bent geworden of je hebt laten vaccineren.

Maar is het dan nog steeds goed te praten dat je dat op LinkedIn ook plaatst? Ik vind van niet… ik denk nog steeds dat daar Facebook en Instagram meer de kanalen voor zijn. Of Twitter als je vooral discussie wilt over bepaalde dergelijke onderwerpen.

Marieke en ik waren het daar in ieder geval heel erg eens met elkaar:

“Nou, spijker op zijn kop Corinne, al die persoonlijke verhalen, statements en confessies maken dat ik Linkedin steeds minder serieus ga nemen. Laten we afspreken dat we LI weer gebruiken waar het voor bedoeld is: netwerken, elkaar informeren en versterken. 
Een persoonlijke noot is prima natuurlijk maar het boeit me echt helemaal niks dat je lang hebt nagedacht of je wel of niet op LI moet vertellen dat je je wel of niet hebt laten inenten, besloten hebt te gaan scheiden of voortaan alleen nog maar planten te eten.”

Maar de reactie van Nicoline deed me er toch ook weer over nadenken:

“Ja hoor, prima. Hoe weet ik anders of iemand, uit mijn overigens warme netwerk, een live event heeft meegemaakt? Dat is toch echte verbinding? Als je 25k mensen in je netwerk hebt word je daar waarschijnlijk gestoord van. Maar ik vraag oprecht aan iemand ‘goh, hoe is het met je dochter?’, of ‘ik zag dat je zoon is getrouwd’… dat versterkt de zakelijke relatie die ik met iemand heb. Vergis je niet, vroeger waren er reisjes, dineetjes en andere events die niets met zaken te maken hadden om relaties te versterken. Dat gebeurt nu allemaal online. Wanneer het gaat over zaken waar je een sterke mening over hebt is het voor mij afhankelijk hoe je iets plaatst en wat je ermee wil bereiken.”

Ik zou zelf nooit mijn privéleven op LinkedIn te grabbel gooien, tenzij het zakelijk raakt, maar ik moet zeggen, haar reactie heeft wel iets bij me losgemaakt. ‘Verbinding’ is een woord wat ik in mijn trainingen ook gebruik, ‘verbind met je connecties, leer ze kennen’. Alleen ik doe dat op een andere manier, via een privébericht, via een Zoom meeting of live indien mogelijk. Dus ja, ik ben het met Nicoline eens, alleen we verschillen nogal in mening hoe we dat doen 😉

Rutger verwoorde het wat mij betreft héél mooi:

“Ik zie graag OVERWEGEND zakelijke berichten, maar daarnaast vind ik dat er ook ruimte moet zijn voor enige persoonlijke touch. Ik vind LI niet het platform om uit te huilen als je vader of oma is overleden, tenzij je samen met hem een bedrijf runt. Daarnaast vind ik ook dat je best misstanden mag noemen die jou of liever de branche waar je in werkt raken. Zoals bijvoorbeeld de horeca ondernemer uit Nijmegen die onevenredig hard ervan langs krijgt door ego burgermeester Bruls. Ja, dan mag je wel wat posten. It’s a thin line, dat besef ik me, maar ik vind dat een ieder dat zelf mag bepalen, en als ik er last van heb dan kan ik alsnog de connectie verbreken toch? Het blijft tenslotte MIJN tijdline, en daar zet ik op wat ik plausibel vind.”

En ook Desirée verwoordde het wat mij betreft heel treffend:

“Ik houd enorm van krachtige cross-overs tussen zakelijk en menselijk. Zonder melodramatisch te worden kun je alles dat zakelijk relevant is, juist memorabel maken door eigenheid erin te stoppen. Waardevolle inzichten worden pure wijsheid als je afwijkt van standaard ‘oude’ zakelijkheid.”

Voor alle reacties verwijs ik je door naar de poll zelf.

AFBEELDINGEN, VIDEO, SLIDE-SHOWS, ALLEMAAL BELANGRIJKE ELEMENTEN VOOR SUCCESVOLLE BERICHTEN OM JE DOELGROEP AAN TE SPREKEN. SCHRIJF JE NU IN VOOR ONZE LINKEDIN SOCIAL SELLING CONTENT TRAINING WELKE BEWEZEN EFFECTIEF IS EN JE OOK ÉCHT IETS OPLEVERT!

Samenvattend

De peiling heeft een week gelopen, de uitslag was overduidelijk. 91% geeft voorkeur aan zakelijke berichten.

tijdlijn opiniepeiling linkedin

Maar als ik de reacties eronder lees dan denk ik dat bijna iedereen het er wel mee eens is dat het absoluut met een personal touch mag zijn. Eigenlijk was ik wel heel blij met die opmerkingen, betekent dat LinkedIn een stuk menselijker én minder saai is geworden in mijn ogen. Het was vooral ook een bevestiging van wat ik mijn deelnemers altijd meegeef:

Maak je berichten persoonlijk, menselijk, maar houd het zakelijke haakje met je werkleven, branche of organisatie in de gaten. LinkedIn is nou eenmaal een ander platform dan Instagram of Facebook. Alleen maar statische, zakelijke berichten worden we ook niet blij van, dan kun je net zo goed de webstite opzoeken.

Verder is het uiteraard ieder zijn persoonlijke keuze wat hij wel of niet op de tijdlijn zet, bedenk gewoon goed voor wie je wat plaatst en met welke reden. Wie is jouw doelgroep, die kan heel anders zijn dan die van mij als ondernemer, houd daar dan ook vooral rekening mee. Bekijk je statistieken, de reacties, check vooral wat het je ‘oplevert’. En daarmee bedoel ik lang niet altijd leads, klanten of meer omzet, het kan ook draaien om bekendheid genereren, imago verbeteren of een baan vinden.

Zoveel mensen, zoveel wensen, mooi toch!

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Wil je graag een keer alle ins en outs leren van het persoonlijke LinkedInprofiel als het gaat om het social selling proces? Wil je meer klanten en leads genereren door het inzetten van berichten die je doelgroep bereiken? Dan is onze open training 'Meer succes met LinkedIn!' iets voor jou. Je hebt keuze uit 3 pakketten, afhankelijk van wat je al weet van LinkedIn. Ook als e-learning beschikbaar!