Veel bedrijven zie ik worstelen met de vraag hoe ze een socialmedia-, of digitale strategie op moeten zetten. Vaak is het een onderdeel van een groter geheel en bestaat er misschien al een marketing- en/of communicatiestrategie die misschien weer onderdeel zijn van een organisatiestrategie. In ieder geval is het belangrijk om structuur te brengen in het gebruik van je (online) media kanalen en ze samen te laten werken. Om succesvol een social media strategie op te zetten geef ik je een stappenplan waarmee je een handje op weg geholpen wordt.

Het opstellen van een social media- of digitale strategie 

Als je je op de sociale media wilt begeven, dan is het verstandig om bij de basis te beginnen. Ben je al begonnen? Heel goed, maar ga ook dan eens even zitten en denk na over waar je mee bezig bent. Bedenk goed wat je doet, waar je naar toe wilt, hoe je dat gaat doen of al doet en voor wie. Ik zet een aantal stappen als leidraad voor je uiteen. De eerste vier stappen zijn stappen die al in je organisatiestrategie moeten staan. Heb je deze nog niet, dan is het handig om ze eerst te doorlopen en alsnog vast te stellen voor jouw bedrijf of organisatie.

Stap 1: Omschrijf je product of dienst

Als je al niet goed duidelijk uit kunt leggen wat je precies te bieden hebt als bedrijf, dan wordt het lastig dit over te brengen aan (potentiële) klanten. Omschrijf je product(en) en/of dienst(en) alsof je het aan een klein kind moet uitleggen.

Stap 2: Bepaal je missie en visie

Het is belangrijk van je eigen bedrijf te weten wat de missie en visie zijn. Bestaan deze nog niet, dan is het goed hier over na te denken en deze te bepalen. Hoe wil je je als organisatie profileren, hoe wil je dat anderen jou zien? Wat wil je bereiken, waar wil je naar toe in de toekomst?

Stap 3: Ken je “Why” 

Het is belangrijk dat je weet waarom je iets doet zoals je het doet. Bedenk goed wat je doel is en wat je wilt bereiken. De “Why” uit de golden circel van Simon Sinek kan je hier goed bij helpen. social media strategie bepalen

Stap 4: Bepaal je waardepropositie 

Wat is je waardepropositie, oftewel de toegevoegde waarde van jouw product(en) en/of dienst(en)? Bepaal je markt waar je je deze wilt afzetten. Bedenk ook: wie zijn je concurrenten?

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je social media strategie binnen je organisatie? Neem dan contact met mij op corinne@corinnekeijzer.nl
Corinne Keijzer

 

Stap 5: Breng alle media die je nu bedient in kaart

Het is belangrijk voor jezelf op een rijtje te zetten welke media op dit moment binnen je organisatie gebruikt worden. Denk hierbij niet alleen aan online media, zoals social media kanalen, maar ook traditionele media zoals tijdschriften, kranten, televisie of radio bijvoorbeeld. Zet alle media eens onder elkaar en bepaal per kanaal je doel, doelgroep en doelstelling indien deze bekend zijn.

Stap 6: Maak een SWOT analyse van je media kanalen

Een SWOT analyse kan je enorm helpen om de zere vinger op de plek te krijgen als het gaat om manco’s binnen je organisatie, maar ook om de sterke punten boven water te krijgen. Wat zijn de zwaktes en sterktes binnen je organisatie, waar gaat het goed, waar gaat het minder goed en waarom? Wat zijn de externe factoren die een bedreiging vormen en waar liggen juist kansen?

social media strategie bepalen

bron: wikipedia

Stap 7: Bepaal welke social media je wilt en kunt bedienen

Als je alles op een rijtje hebt gezet zoals in bovenstaande stappen, dan is het tijd om te bekijken welke van de media kanalen die je al gebruikt nuttig zijn en welke media kanalen je eruit moet gooien. Daarnaast is er misschien ruimte voor nieuwe kanalen. Wat heel belangrijk is, zijn de volgende vragen die je jezelf moet stellen om te bepalen welke kanalen geschikt zijn voor jouw organisatie of bedrijf.

  • Waar zit je doelgroep
  • Wat is het doel van het kanaal dat je kiest
  • Is er voldoende capaciteit de kanalen te bedienen die je voor ogen hebt (zijn er genoeg medewerkers voor beschikbaar)
  • Is er voldoende budget om een bepaald kanaal te bedienen (denk aan kosten voor eventuele extra medewerker(s) maar ook budget voor het  maken visuals en het voeren van campagnes of leuke acties bijvoorbeeld)

Stap 8: Bepaal per kanaal een aparte strategie

Je hebt nu in kaart gebracht welke kanalen voor jouw organisatie of bedrijf het beste zijn. De volgende stap is om per kanaal een eigen strategie op te zetten. Hoe ga je bijvoorbeeld Twitteren, wat wordt de tone of voice, wat zijn de richtlijnen, hoe wordt webcare ingericht?

Stap 9: Bepaal wie wat gaat doen

Social media zijn niet van de communicatie- of marketingafdeling. Of van de klantenservice of HR. Social media kanalen lopen door de hele organisatie heen en heeft betrokkenen vanuit alle hoeken en gaten. Het is daarom best lastig te bepalen “waar het thuis hoort” als het gaat om de werkzaamheden. Betrek, overleg en bepaal samen met verantwoordelijken van alle afdelingen hoe je alles verdeelt en indeelt. Overleg regelmatig, bijvoorbeeld een keer per week, om alle content te bespreken dat die week online komt en werk vooral ook samen!

Stap 10: Doe goed onderzoek naar de juiste social media tool 

Ontzettend belangrijk, en vaak helaas onderschat, is het uitzoeken van de juiste social media tool om mee te werken. Ook hiervoor moet je goed weten wat het doel is van je social media kanalen. Wil je het managen, dan is bijvoorbeeld Media Injection een hele goede tool. Ga je meer voor het monitoren van berichten, dan kan wellicht Coosto een betere uitkomst bieden. Er zijn ontzettend veel tools met allen hun eigen sterktes en zwaktes. Doe goed onderzoek hiernaar voordat je iets begint.

Stap 11: Bedenk een Contentstrategie 

Wat is goede content? Wat wil je plaatsen op de kanalen dat voor jouw publiek interessant, informatie of leuk is? Gebruik je thema’s, wellicht gebaseerd op een organisatiestrategie? Welke afdelingen willen bij welk kanaal betrokken zijn of is er geen onderscheid en gebruik je alle kanalen voor hetzelfde doeleinde? Goed dus om ook hier over na te denken en per kanaal je contentstrategie te bepalen. Tip: bepaal altijd vanuit je publiek, wat zij willen, niet vanuit je organisatie wat jullie zelf willen.

Stap 12: Maak een contentkalender 

Een contentkalender helpt je niet alleen om inzicht te krijgen van alles wat je online wilt publiceren, het maakt het ook gemakkelijker werken voor meerdere personen. Je kunt hiervoor Trello of een tool gebruiken (Media Injection heeft bijvoorbeeld in haar tool een contentkalender geïntegreerd), maar je komt er ook al door middel van een simpel excelsheetje (tip: maak deze op in bijboorbeeld Google Drive waar iedere betrokkene bij kan en zodat er nooit verschillende versies de ronde gaan).

social media strategie bepalen

Stap 13: Betrek medewerkers

Je medewerkers zijn je belangrijkste ambassadeurs. Zij dragen jouw organisatie, zijn (als het goed is) positief over jou als werkgever en kunnen jouw bedrijfsprofielen online enorm ondersteunen. Het is van belang medewerkers daarom te betrekken en ze in te laten zien dat dit ook deel van de dagelijkse werkzaamheden zijn, op welke afdeling je ook werkt. Laat ze meedenken over onderwerpen en inhoud. Laat zien wat je er mee doet, bijvoorbeeld door heldere dashboard schermen in het gebouw waar ze werken. Geef daarnaast trainingen en workshops om medewerkers op te leiden in het gebruik van social media kanalen.

Stap 14: Laat alle kanalen met elkaar samenwerken

Het is zo ontzettend belangrijk en ik blijf er op hameren: laat al je media kanalen samenwerken. Laat social media kanalen geen eilandjes zijn maar bouw bruggen en verbind ze met elkaar. Zie je website als je hub, je etalage. Daar wil je je publiek uiteindelijk (in de meeste gevallen) naar toe trekken. Dat is je “owned media“, oftewel, een kanaal van je zelf, dus dat blijft altijd bestaan zolang jij het niet weg doet. Alle media kanalen er om heen moeten met elkaar verbonden worden en goed op elkaar inspelen. Juist die samenwerking is zo ontzettend krachtig.

Stap 15: Bepaal je doelstellingen en KPI’s 

Als je alles op orde hebt is het zaak je doelstellingen en KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) duidelijk vast te stellen. Iedere organisatie of bedrijf wil weten wat de inspanningen uiteindelijk opleveren. Denk daarbij niet alleen in aantallen, bijvoorbeeld het aantal volgers en fans, maar vooral ook aan bereik, aantal klicks naar je website, meetbare conversie, het aantal klachten en vragen dat opgepakt is door het webcare team en binnen welke tijd. Bekijk het sentiment en luister naar wat je fans en volgers zeggen. Maak je doelstellingen altijd SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

social media strategie bepalen

Stap 16: Maak rapportages op basis van je KPI’s 

Heb je je doelstellingen en KPI’s bepaald, dan is het uiteraard ook belangrijk dit in periodieke rapportages te gieten. Management wil graag cijfers zien en grafieken, wat is de ROI, oftewel, wat levert het me op? Maak deze rapportages iedere maand of kwartaal op. Ook hiervoor kun je een eenvoudig excelsheet gebruiken, maar ook bedienen bepaalde tools hierin.

Stap 17: Maak gebruik van een maturity model

Het kan soms handig zijn om voor jouw organisatie de ontwikkelingen van het proces in fases te benoemen. Hier kan een maturity model je bij helpen. Er zijn al veel bestaande modellen die je kunt gebruiken, je kunt echter ook je eigen model ontwikkelen zoals ik hieronder heb gedaan. Het gaat er om dat je voor jezelf de stappen uiteen zet. Je moet leren kruipen voordat je kunt lopen. Zet bijvoorbeeld eerst de juiste poppetjes op de juiste plek en richt al je kanalen goed in voordat je aan rapportage kunt beginnen. Bepaal zelf goed in welke fase je zit en evalueer regelmatig.

social media strategie model

Hulp nodig bij het opzetten van een social media strategie

Ik kan me voorstellen dat het je duizelt bij het lezen van dit artikel. Heb je hulp nodig bij het opzetten van je social media strategie binnen je organisatie? Ik kom je redden! Bel mij op 06-24862888 of mail mij op corinne@corinnekeijzer.nl om de mogelijkheden te bespreken.

NEEM CONTACT OP