We doen steeds meer mobiel, zo ook bestellingen plaatsen, e-books downloaden, inschrijven en registreren voor producten en diensten. Maar mensen hebben er om een of andere reden moeite mee om hun gegevens in te typen via de smartphone of tablet. Wellicht teveel moeite omdat het nu eenmaal minder snel gaat dan op een laptop of desktop computer. Daarom komt LinkedIn nu met een geniaal onderdeel om toe te voegen aan je advertentie campagnes: Lead Gen Forms, oftewel formulieren om leads mee te genereren.
Wat zijn Lead Gen Forms
Lead Gen Forms zijn formulieren gekoppeld aan je LinkedIn advertentie. Op het moment dat iemand zich moet registreren, bijvoorbeeld om je boek te bestellen of om zich in te schrijven voor je workshop, kan hij of zij zich met een druk op de knop met zijn of haar persoonlijke LinkedInprofiel koppelen. Alle gewenste gegevens uit het profiel worden automatisch overgenomen zodat geïnteresseerde zich niet wezenloos hoeft te typen. Denk bijvoorbeeld aan:
- inschrijven – voor je nieuwsbrief of webinar
- nu solliciteren
- downloaden – van je e-book of whitepaper
- offerte opvragen
- meer informatie – over je producten en/of diensten
- registreren – voor een evenement, een bijeenkomst, workshop of webinar
- abonneren – op je nieuwsbrief, vakblad of krant
Zo werken Lead Gen Forms
Lead Gen Forms werken op de volgende manier:
Stap 1: De advertentie komt bij de doelgroep in de tijdlijn voorbij. Is iemand geïnteresseerd in wat geboden wordt, dan kan diegene dat aangeven met één druk op de knop. Hier kunnen verschillende ‘call to actions’ staan zoals hierboven omschreven, in dit geval kies ik voor ‘Downloaden’.
Stap 2: De gegevens worden automatisch vanuit het persoonlijke LinkedInprofiel ingevuld. Welke gegevens dit zijn bepaalt de adverteerder bij het aanmaken van de advertentie. Je kunt kiezen uit onder andere je e-mailadres, voor- en achternaam, functie, telefoonnummer, bedrijfsnaam en grootte bedrijf. Vervolgens klikt de geïnteresseerde op ‘verzenden’.
Stap 3: De persoon krijgt een bevestiging met, naar eigen wens, een bedankberichtje en de link naar de website.
Het voordeel van Lead Gen Forms voor adverterende bedrijven
Het is een groot voordeel deze lead formulieren in te zetten voor bedrijven die campagne voeren op LinkedIn. Het gebruik heeft aardig wat voordelen:
- mensen zullen sneller registreren, inschrijven, kopen of downloaden aangezien ze niet veel moeite meer hoeven te doen om hun gegevens in te kloppen;
- je kunt alle ingevulde formulieren koppelen aan je CRMsysteem zodat je de persoonlijke gegevens ook in je eigen database verzamelt;
- je kunt in Campagnemanager van LinkedIn gemakkelijk de formulieren downloaden en beheren;
- je kunt gemakkelijk de ROI meten van je campagnes aangezien je exact kunt zien waar de leads vandaan komen en wat ze opleveren;
- je kunt meten en zien wie de doelgroep is die gebruik maakt van de campagne doordat je gebruik maakt van de data uit de persoonlijke profielen zoals functies, senioriteit, bedrijfsgrootte;
- je krijgt mooie waardevolle rapportages vanuit Campagnemanager.
Kortom, een mooie, waardevolle toevoeging aan de al bestaande advertentiemogelijkheden!
LinkedIn voor bedrijven
Wil je meer weten over het inzetten van een LinkedIn bedrijfspagina? Hoe je meer volgers krijgt, hoe je advertenties inzet en hoe je je bedrijf meer naamsbekendheid kunt geven? Bestel dan nu het e-book ‘LinkedIn voor bedrijven’.
[…] Het verschil is dat je onder aan het bericht maximaal 5 knoppen kunt toevoegen die de prospect via lead gen forms direct brengt, daar waar jij hem wilt […]
[…] zo dol zijn op het invullen van gegevens. LinkedIn geeft daarom al langere tijd de mogelijkheid om lead gen forms in te zetten maar helaas alleen in Campagnebeheer, bij het opzetten van bepaalde advertentievormen. […]
Deze techniek kende ik nog niet, bedankt voor het delen! :) Petra