Maart staat wereldwijd compleet in het teken van corona. Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar er is dan ook vrij weinig nieuws over LinkedIn te melden deze maand. De grote uitrol van ‘Uitgelicht’ is bezig, waarover ik jullie in het overzicht van februari al berichtte, en verder zijn er een paar wijzigingen in Campagnebeheer en de Sales Navigator.
Persoonlijk LinkedInprofiel
Rich media wordt ‘Uitgelicht’
Een mooie ontwikkeling waarover ik in februari al schreef: je hebt/krijgt een nieuw onderdeel in je profiel, ‘Uitgelicht’. Het is de vervanging van de ‘Rich media’ die onder het onderdeel ‘Info’ viel. Misschien is dat bij jou nog steeds zo, dan moet je nog even geduld hebben.
1️⃣ Heb je het nog niet in je profiel staan, dan kun je het vanuit het blauwe balkje ‘Profielonderdeel toevoegen’ in je profiel plaatsen. Kies ‘Uitgelicht’ en vervolgens de optie die je wilt toevoegen. Dit kan ook een update zijn!
2️⃣ Heb je het onderdeel wel al in je profiel staan, misschien overgenomen vanuit de ‘Rich media’, dan kun je hier direct met het +teken nieuwe media toevoegen.
3️⃣ En, wat fijn, je kunt nu de volgorde van je media aanpassen! Klik hiervoor op het potloodje, ook om te bewerken. Ook kun je hier media weggooien.
Sales Navigator
Smart Links vervangt PointDrive
De grootgebruikers weten dit al en ook had ik het al in eerdere overzichten aangekondigd: ‘Point Drive’ in de Sales Navigator wordt voor eind mei vervangen door Smart Links. Ik heb het getest en ik moet zeggen, het bevalt goed! Het komt goed over bij de gebruiker, je kunt per Smart Link 15 bestanden uploaden en in vele verschillende bestandsvormen die niet allemaal zichtbaar zijn maar wel te downloaden.
Heb je gekozen voor het pakket Sales Navigator Team, dan krijg je de mogelijkheid om Smart Links te gebruiken. Met Smart Links creëer je een persoonlijke omgeving waarbinnen je heel gemakkelijk bestanden, presentaties, linkjes of andere media deelt met je klanten, prospects of collega’s.
Daarnaast kun je precies zien wie het geopend en bekeken heeft en zelfs ook hoe lang iets bekeken is.
Let op: als je al met PointDrive werkt, zet al je documenten en presentaties voor 30 mei over naar een alternatieve omgeving, anders ben je ze kwijt.
LinkedIn Bedrijfspagina
Gespreksadvertenties
Het is nog in Beta versie maar de verwachting is dat iedereen binnenkort in Campagnebeheer deze vorm van adverteren in kan zetten: de gespreksadvertentie. Je kunt de optie vinden onder doelstelling ‘Genereren van leads’.
Met deze vorm van adverteren kun je leads en klanten genereren door ze een ‘persoonlijk’ bericht te sturen in hun inbox, net als een ‘Berichtadvertentie’. Het verschil is dat je onder aan het bericht maximaal 5 knoppen kunt toevoegen die de prospect via lead gen forms direct brengt, daar waar jij hem wilt hebben.
In Nederland zijn we niet zo heel erg dol op dit soort advertenties, maar als je de juiste tone of voice gebruikt en het op een persoonlijke manier weet te brengen, kan het een sterke vorm van adverteren zijn.
Meer weten over adverteren op LinkedIn? In het boek ‘LinkedIn voor bedrijven‘ staat alles uitgebreid, stap voor stap, uitgelegd. Zowel als e-book als print verkrijgbaar.
Wat er verder nog speelt op LinkedIn….
Nieuwe opties worden door LinkedIn soms aangekondigd (maar meestal niet ? ) en soms duurt het een tijd voordat iedereen een bepaalde optie ook daadwerkelijk heeft. Soms worden nieuwe functionaliteiten alleen maar getest door LinkedIn en komen ze uiteindelijk helemaal niet tot je beschikking. Wat loopt er op dit moment, wat kun je nog verwachten de komende tijd op LinkedIn en wat valt me op?
Elevate gaat op in de bedrijfspagina
De (betaalde) dienst Elevate gaat eind dit jaar op de schop en de functionaliteit wordt opgenomen in de LinkedIn bedrijfspagina. Dit betekent het einde van de op zichzelf staande app. Met Elevate kunnen collega’s content met elkaar delen, op LinkedIn verspreiden en meten. Of het op de bedrijfspagina een gratis optie wordt voor iedere beheerder, dat is me nog niet duidelijk. In ieder geval wil LinkedIn meer de link leggen tussen de bedrijfspagina en de persoonlijke profielen wat logisch is. Ik hoop alleen dat het niet (nog meer) verleid tot klakkeloos door delen.
Google indexatie content LinkedIn:
het is een lang gekoesterde wens, en hij komt er nu dus ook echt aan: content van LinkedIn terugvinden op Google. De eerste LinkedInleden hebben al gemerkt dat hun content vindbaar is door zoekopdrachten in Google.
Stories
deze optie is momenteel alleen voor een geselecteerde groep testers beschikbaar en wordt al een jaar getest, vooral onder studenten. De komende maanden zullen ze deze optie onder meer testers gaan uitrollen. Video’s van 30 -45 seconden welke na een week weer verdwijnen. Wat mij betreft hoeft het niet maar om jongeren naar LinkedIn te trekken wellicht een goede zet?
Live video:
op dit moment zijn er steeds meer Nederlanders en bedrijfspagina’s bekend die de optie ‘live video’ hebben dus ik verwacht dat dat snel verder uitgerold wordt en op meer profielen beschikbaar wordt komende tijd. Je kunt bij LinkedIn een aanvraag doen om de optie te krijgen: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/lv-app Zelf ben ik al een keer gast geweest bij Jeroen Heerschop van Get Responsive en 14 april gaat Geert Mensing van Superhelden mij het hemd van het lijf vragen.
Evenementen vanuit de bedrijfspagina opgezet:
Vanuit het persoonlijke profiel kun je evenementen aanmaken, binnenkort kan dat ook vanuit een bedrijfspagina. Fijn, want dan kun je het centraal organiseren. Meer info volgt zodra meer bekend.
Eerdere overzichten LinkedIn nieuws updates
Heb je iets gemist of zie je het er in dit overzicht niet bij staan? Grote kans dat het al een keer voorbij gekomen is. Iedere maand maak ik een overzicht waarin je kunt blijven terugzoeken. Handig!
Volg op LinkedIn mijn hashtag #LinkedInTipsCorinne om niets meer te hoeven missen qua LinkedIntips!
Geef een reactie