17 tips voor een succesvol blog op LinkedIn

///17 tips voor een succesvol blog op LinkedIn

17 tips voor een succesvol blog op LinkedIn

Door |2018-06-13T11:06:32+00:00woensdag 6 juni, 2018|BLOGS, LinkedIn|

Een artikel schrijven voor een online platform is heel anders dan een artikel voor in een krant of tijdschrift. Online is dynamischer, mensen scrollen snel weg als ze niet direct gepakt worden en je publiek kan je artikel maken of breken. Ik geef je daarom in dit tweede deel, van deze serie over bloggen op LinkedIn, maar liefst 17 handige en vooral ook nuttige tips die je kunt toepassen waardoor je blog op LinkedIn beter gelezen en gedeeld wordt.

Deel 1: hoe schrijf je een blog op LinkedIn
Deel 2: 17 tips voor een succesvol blog op LinkedIn

In deel 1 heb ik je uitgelegd waar en hoe je blogt op LinkedIn. In dit deel ga ik vooral in op de inhoud. Hoe trek je de aandacht van potentiële lezers, waar moet je op letten bij het schrijven van een blog en welke tips kun je gebruiken om de kwaliteit van je artikel of blog te verbeteren.

Ik gebruik overigens naast de term ‘Artikel schrijven’ van LinkedIn ook de term ‘bloggen’. Ik bedoel er hetzelfde mee. De tips zijn over het algemeen ook van toepassing op blogs op je website.

17 tips voor een succesvol blog op LinkedIn

Tip 1: Plaats altijd een toepasselijke afbeelding bij het onderwerp van je artikel

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Als mensen je artikel delen, op LinkedIn of een ander kanaal, komt de gekozen afbeelding ook bij het gedeelde item te staan. Het is dus heel belangrijk een afbeelding bij je blog te plaatsen die direct associaties oproept met het onderwerp.

blog linkedin schrijven

Tips voor je foto of afbeelding:

  • Het formaat van de omslagfoto is maximaal 1900 × 420.
  • Je kunt de foto of afbeelding in je blog verkleinen met het icoontje eronder.
  • Maak gebruik van een auteursrechtenvrije afbeelding als je zelf geen foto of plaatje hebt, of koop er een op bijvoorbeeld IStockfoto.
  • Vermeld de bron als je een foto gebruikt waarbij je die moet vermelden.
  • Met onder andere de betaalde tools Photoshop of Snagit of gratis versie van Canva kun je zelf afbeeldingen bewerken.

Tip 2: Kies een titel die pakkend is en waar je direct uit kunt afleiden waar het artikel over gaat

Kies een sterke, liefst zo kort maar krachtig mogelijke, titel voor je blog. Probeer binnen de zestig tekens te blijven met je titel, aangezien dit het criterium is dat de meeste zoekmachines hanteren. Soms is het ook handig om de doelgroep te benoemen. In plaats van ‘Tien tips over coaching’ kun je er ook van maken: ‘Tien tips voor businesscoaches’.

Tip 3: Houd rekening met zoekmachine-optimalisatie als je je tekst gaat schrijven

Je artikel wordt door onder andere Google geïndexeerd en wordt dus ook vindbaar en zichtbaar in de zoekresultaten als mensen zoeken op bepaalde termen in de zoekmachines. Weet jij al van te voren dat ‘blog’ beter wordt gebruikt in Google dan ‘artikel’, dan is het uiteraard logisch dat je de meestgebruikte term gebruikt. Schrijf overigens nooit alleen voor SEO (zoekmachine-optimalisatie), daar prikken je lezers zo doorheen.

Tip 4: Start je artikel met een sterke introductie

Mensen lezen online vaak in een ‘Z- vorm’. Dat wil zeggen dat ze het bovenste gedeelte lezen, daarna schuin scannend door het artikel heen gaan en eventueel de slotzin of de laatste alinea nog lezen. Over het algemeen kun je er dus van uitgaan dat de belangrijkste informatie in je blog bovenaan en onderaan moet komen te staan. Het begin van je artikel bepaalt of mensen doorlezen of niet. Bedenk van tevoren voor jezelf al wat de laatste zin van je artikel moet worden. Geef direct in het begin aan waar het artikel over gaat en verklap eventueel al de ‘clou’. Dit zal mensen triggeren om door te lezen.

tips linkedinLet op: Een mens heeft gemiddeld een aandachtsspanne van maar acht seconden als het gaat om media. Dat is zelfs een seconde minder dan een goudvis! Houd het dus to-the-point en maak mensen nieuwsgierig om door te lezen.

Tip 5: Werk in je artikel met duidelijke koppen

Je kunt in LinkedIn met ‘Kop 1’ of ‘Kop 2’ werken. Kop 1 is je titel, kop 2 is iedere keer een nieuw onderdeel van je blog. Zo maak je het leesbaar en kunnen mensen aan de hand van de koppen snel vinden wat ze zoeken of begrijpen waar het artikel naartoe leidt. In deel 1 van deze blogserie heb je kunnen lezen hoe je deze koppen toevoegt.

Tip 6: Gebruik voldoende witregels

Hele klompen tekst aan elkaar geplakt maakt een blog niet lekker leesbaar. Gebruik daarom voldoende witregels. Maak alinea’s van maximaal zes regels en begin daarna een nieuwe alinea.

Tip 7: Vermijd hulpwerkwoorden en schrijf kort en krachtig

Het vermijden van hulpwerkwoorden is best lastig, maar zo houd je de tekst actief en voorkom je langdradige zinnen. Schrijf bijvoorbeeld niet: ‘Je kunt reageren op een artikel door onderaan op ‘reactie’ te klikken.’ Maar schrijf liever: ‘Reageer op een artikel door onderaan op ‘reactie’ te klikken.’ Dit leest sneller en lekkerder door.

Tip 8: Spreek je doelgroep aan

Gebruik verhalen, anekdotes, eigen ervaringen om je onderwerp persoonlijk te maken en daarmee je doelgroep aan te spreken. Mensen herkennen graag (hun eigen) situaties; als je bepaalde emoties aanspreekt, worden ze ook sneller enthousiast en je blog delen of erop reageren.

Tip 9: Schrijven = schrappen.

Als ik niet een goede redacteur had gehad, was mijn boek ‘Meer succes met LinkedIn!‘ twee keer zo dik geweest. Deze tip van ‘schrijven is schrappen’ vind ik zelf (samen met tip 7) de lastigste. Loop je artikel nog eens door als je klaar bent en laat eventueel iemand meekijken of het lekker leest en of er nog taalfouten in zitten. Schrap alles uit je tekst wat overbodig is en voorkom vooral ook herhalingen van dingen die je al gezegd hebt.

Tip 10: Gebruik in je artikel afbeeldingen of andere media, indien mogelijk

Gebruik plaatjes, foto’s, video’s, presentaties, alles om je teksten te versterken. Dit maakt het aantrekkelijker om te lezen, want mensen zijn visueel ingesteld.

Tip 11: Eindig met een call-to-action

Wat wil je dat lezers na je artikel doen? Wil je dat ze doorklikken naar je website, dat ze contact met je opnemen over het onderwerp, dat ze met je linken op LinkedIn? Geef dit duidelijk aan. Het is helemaal niet erg om te eindigen met een ‘Call to action’, oftewel een benoemde actie wat je lezers kunnen/mogen doen na het lezen van je blog.

Tip 12: Reageer op reacties

LinkedIn is een socialmedia-kanaal. Dat betekent dat mensen reageren en dat jij dan ook weer reageert indien mogelijk of nodig. Het is jouw artikel, en dat kan vragen of complimenten oproepen, en soms zullen mensen het totaal niet met je eens zijn – of juist wel.

Tip 13: Promoot je eigen artikel

Als je een artikel geschreven hebt, is het ook fijn als het veel gelezen en gedeeld wordt of als mensen er op zijn minst een like voor geven of erop reageren. Vraag je collega’s jouw artikel te delen in hun netwerk en eventueel ook degene die het bedrijfsprofiel voor je werkgever beheert. Deel je artikel zo veel mogelijk op je persoonlijke socialmedia-kanalen zoals Twitter en Facebook en vraag de beheerder van de zakelijke kanalen dat ook te doen als het voor jouw bedrijf interessant is. Juist zulke artikelen zijn vaak onderdeel van storytelling en laten mensen de echtheid en menselijkheid van een bedrijf zien.

Je kunt vanuit je artikel direct delen op andere netwerken. Klik hiervoor op het derde icoontje, zoals in dit voorbeeld, en kies het kanaal waar je het op wilt delen.

blog op linkedin zetten

Tip 14: Maak gebruik van de statistieken van je artikelen

Een mooie bijkomstigheid is dat je van je artikelen overzichten krijgt waaruit je interessante informatie kunt halen. Klik hiervoor op ‘Statistieken weergeven’ onder de titel van je blog.

blog op linkedin zetten

Je krijgt nu de informatie te zien van je lezers. In de eerste drie kolommen zie je bij welke bedrijven je lezers werken, wat voor functie ze hebben en uit welke regio ze komen. Al deze informatie is gebaseerd op de data vanuit hun persoonlijke profielen, dus op wat ze zelf ingevuld hebben in hun profiel.

In de meest rechtse kolom zie je hoe mensen bij je blog terecht zijn gekomen. In dit geval ook via Google en Facebook zoals je ziet. Omgekeerd is overigens ook heel interessant, zeker als je een link naar je website hebt meegenomen in je blog: meet voor jezelf hoeveel mensen vanuit LinkedIn doorgeklikt zijn naar je eigen website. Je kunt hiervoor je eigen (Google) analytics gebruiken.

Bovenin zie je een tweede tabblad waarmee je direct in een overzicht kunt zien wie je artikel gedeeld heeft. Dit kan een hele interessante doelgroep zijn aangezien ze blijkbaar het een interessant onderwerp vonden om verder te delen in hun netwerk.

blog op linkedin zetten

Tip 15: Bloggen op je eigen website vs bloggen op LinkedIn

Wat als je ook blogt op je eigen website? Als je een eigen website hebt waarop je blogt, dan moet je soms kiezen of je iets op LinkedIn wilt zetten of op je website. Het kan ook allebei, maar let op: daar is Google niet zo blij mee. Het kost je strafpunten in de zoekmachine-optimalisatie en zal ten koste gaan van de ranking. Mocht je dit toch willen doen, zet dan altijd je blog eerst op je eigen website en vervolgens op LinkedIn. Zet daar dan bij dat het een repost is van je eigen website en verwijs daar ook naar door.

Overigens is het überhaupt niet logisch content dubbel te plaatsen aangezien je de blogs van je eigen website ook als update op LinkedIn kunt plaatsen.

Tip 16: Misbruik de blogoptie van LinkedIn niet 

De optie om te bloggen is echt bedoeld om mensen informatie te geven, de diepte in te gaan op een bepaald onderwerp. Dit kan ook in de vorm van een interview of case-omschrijving bijvoorbeeld. Misbruik de blogoptie niet om:

  • je huis op te koop te zetten
  • vacatures te plaatsen
  • met één regel of een klein stukje van het blog mensen door te leiden naar je eigen website.

Tip 17: Maak gebruik van hashtags

Hashtags werken op dit moment van schrijven nog niet in de Nederlandse taalinstelling van LinkedIn maar wel in de Engelse taalinselling. Ze spelen een steeds belangrijkere rol op LinkedIn en daarom is het verstandig ze toch al mee te nemen op je blog, ook al schrijf je het in het Nederlands. Als iemand de taalinstelling op Engels heeft staan, dan werkt het wel namelijk. Zie voor meer informatie mijn blog over het gebruik van hashtags op LinkedIn.

Meer succes met LinkedIn

Wil je meer weten over het succesvol inzetten van LinkedIn? Over contentcreatie, leadgeneratie, professionaliseren van je profiel en jouw zichtbaarheid? Dan is dit boek een absolute must have voor jou (en je team)! Bestel het nu of krijg het gratis bij een van onze workshops LinkedIn. Ook als e-book verkrijgbaar! linkedin boek

JA IK WIL OOK MEER SUCCES MET LINKEDIN!

 

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training'. Neem contact op met Corinne.

Laat een reactie achter

Anti-spam: *