Wist je dat je rechtstreeks op LinkedIn een blog kunt schrijven? Wist je ook dat je daarmee je zichtbaarheid enorm vergroot en dat je je expertiserol daarmee enorm versterkt? Wist je ook dat blogs die je op LinkedIn schrijft, geïndexeerd worden door Google? Nee? Dan wordt het de hoogste tijd om jezelf eens op de hoogte te brengen van deze mooie optie op LinkedIn.

In twee delen laat ik je zien hoe je de blogfunctie van LinkedIn benut:

Deel 1: hoe schrijf je een blog op LinkedIn – waar vind je deze optie en hoe ziet het er uit, welke mogelijkheden zijn er om een blog te schrijven.
Deel 2: 17 tips voor een succesvol blog op LinkedIn  – nuttige tips om de kans te vergroten dat je blog ook daadwerkelijk gelezen wordt. 

Wat is een ‘blog’

Een blog is eigenlijk een afkorting van ‘weblog’ of ‘blogpost’. Het is een online artikel waarin je ook foto’s, video’s, presentaties, plaatjes of andere visuele zaken meeneemt.  Het is dynamisch, moet to the point zijn en vaak gebruiken bloggers het om je te informeren over een bepaald onderwerp. Zelf blog ik vooral over LinkedIn, social selling, en socialmedia-gerelateerde onderwerpen maar het kan net zo goed over je eigen leven gaan. Bijvoorbeeld om je omgeving op de hoogte te houden van een mooie reis of heftige ziekte.

Bloggen op LinkedIn

De insteek voor een blog op LinkedIn is uiteraard altijd zakelijk gerelateerd aangezien het een professioneel en zakelijk platform is. Stel, je wilt graag een blog schrijven over een onderwerp uit je vakgebied waar je veel verstand van hebt maar er is geen ruimte voor jouw verhaal op jouw of jullie (corporate) website. Zelf heb je misschien ook geen website en eigenlijk is er dus geen mogelijkheid om ergens je verhaal weg te schrijven. Gelukkig is er dan een hele mooie oplossing: bloggen op je eigen persoonlijke LinkedInprofiel!

Waar schrijf ik een blog of artikel op LinkedIn

Op de homepage van LinkedIn staat de optie ‘Artikel schrijven’, oftewel de blogfunctie zoals ik deze zelf noem (ik gebruik de term ‘bloggen’ en ‘artikel schrijven’ dan ook door elkaar heen, maar bedoel er hetzelfde mee) . Deze optie is zichtbaar als je nog niet in het update-veld geklikt hebt.

LinkedIn blog schrijven

Welke opties heb ik bij het bloggen op LinkedIn

Klik je op deze optie, dan verschijnt een mooi en eenvoudig opmaaksysteem waarin je uitgebreid in kunt gaan op een bepaald onderwerp van jouw expertise. Er staan verschillende icoontjes en opties in, ik vertel je hieronder wat deze negen opties precies inhouden.

LinkedIn blog schrijven

1: Als je blogt, werk je met koppen in je tekst. Met deze koppen, in dit geval ‘Kop 1‘ en ‘Kop 2‘ geef je de structuur aan van je artikel waardoor mensen snel kunnen zien waar het artikel over gaat. Ook voor Google is dit een belangrijk gegeven aangezien deze tool je artikel ook scant voor SEO (zoekmachine-optimalisatie). Je kunt hiermee je vindbaarheid op Google dus ook vergroten.

2: Het is mogelijk in dit blogsysteem te werken met de opties ‘Bold‘, ‘Italian‘ en ‘Underline‘ waardoor je bepaalde stukken teksten kunt uitlichten of benadrukken.

tips linkedinTip: gebruik de toets <Ctrl> op je toetsenbord in combinatie met de letters ‘B’, ‘I’ en ‘U’ om respectievelijk snel dik te drukken, schuin te typen of te onderstrepen.

3: Mensen zijn gek op opsommingen. Je kunt hiervoor bullets gebruiken of een nummering. Klik op de gewenste optie om dit in te zetten in je tekst. Als je op ‘enter’ klikt volgt er vanzelf een volgende bullet of nieuw nummer. Klik op het icoontje om het weer ‘uit’ te zetten.

4: Soms wil je een stukje tekst uitlichten, bijvoorbeeld een quote of gezegde van iemand. Dit kan visueel heel goed werken, je oog wordt er direct naar toe getrokken. Klik op deze optie en typ je tekst om de quote in je blog te plaatsen.
linkedin bloggen

5: Wil je een linkje naar een website opnemen in je tekst, bijvoorbeeld in dit stukje tekst naar mijn blog, dan doe je dat met dit icoontje. Je kunt daarmee desbetreffende tekst direct klikbaar maken door het te selecteren en daarna op het icoontje te klikken en de link in het geopende veld te plakken. Als mensen op het stuk tekst klikken komen ze direct op de website uit. Je kunt ook de url plat in je tekst plakken maar dat is toch minder mooi, kijk maar: https://www.corinnekeijzer.nl/category/blogs/linkedin-blogs/ 

6: Hier plaats je de bijbehorende omslagfoto voor het artikel. Dit plaatje of deze foto is voor iedereen zichtbaar als je je artikel deelt, bijvoorbeeld op andere kanalen of LinkedIn zelf. Belangrijk item, zorg er dus voor dat het past bij het onderwerp van je artikel. In deel 2 (volgende week) geef ik je meer tips voor het plaatsen van de omslagfoto.

bloggen op linkedin

7: Maak een aantrekkelijke titel die voor mensen ook direct de inhoud weergeeft van je artikel of juistde nieuwsgierigheid opwekt.

8: In je teksten werk je met foto’s, plaatjes of misschien zelfs video of een presentatie. Klik op het vierkantje met het kruisje en je krijgt de opties te zien die je invoegt in je tekst. Heb je een foto of afbeelding ingevoegd, dan kies je of je deze in het midden van je beeld laat staan, zoals het standaard staat ingesteld, of dat je het verplaatst naar links of rechts (de twee buitenste opties). Ook kun je de foto of afbeelding vergroten of verkleinen (de opties naast de middelste).bloggen op linkedin

9: Tot slot heb je de optie ‘Meer‘ rechtsboven in je blogveld.

  • Nieuw artikel – hier start je een nieuw blog.
  • Concepten – je artikel wordt automatisch opgeslagen als het nog niet gepubliceerd is, hier vind je deze concepten terug.
  • Artikelen – hier vind je je artikelen in chronologische volgorde terug en heb je de mogelijkheid ze direct te bewerken.
  • Concept delen – deze optie is handig als je je artikel wilt laten doorlezen en redigeren. Het is soms fijn om iemand mee te laten lezen, zo weet je of het goed in elkaar steekt, maar ook om je eventuele taalfouten er uit te vissen of grammatica te checken. Je ziet deze optie verschijnen op het moment dat je je eerste tekst hebt getypt.

Waar vind ik mijn artikelen terug op LinkedIn

Je vindt je artikelen op verschillende plekken terug op LinkedIn. De gemakkelijkste plek is op je persoonlijke LinkedInprofiel. Scroll iets naar beneden, dan zie je onder je dashboard ‘Uw artikelen en activiteit’ staan. Je artikelen staan altijd links en daaronder zie je ‘Alle artikelen weergeven’. Je komt er ook via de homepage of als je al in je blog aan het werk bent.

blog op linkedin

 

Bekijk hier 17 blogtips in deel 2 waarmee je de kans vergroot dat je blog ook daadwerkelijk gelezen wordt. 

Meer succes met LinkedIn

Wil je meer weten over het succesvol inzetten van LinkedIn? Over contentcreatie, leadgeneratie, professionaliseren van je profiel en jouw zichtbaarheid? Dan is dit boek een absolute must have voor jou (en je team)! Bestel het nu of krijg het gratis bij een van onze workshops LinkedIn. Ook als e-book verkrijgbaar! linkedin boek

JA IK WIL OOK MEER SUCCES MET LINKEDIN!