Update: dit blog is herschreven op 2 mei 2021 vanwege aanpassingen lay-out en functionaliteiten op LinkedIn.
Wist je dat je rechtstreeks op LinkedIn een blog kunt schrijven? Wist je ook dat je daarmee je zichtbaarheid enorm vergroot en dat je je expertiserol daarmee enorm versterkt? Wist je ook dat blogs die je op LinkedIn schrijft, geïndexeerd worden door Google? Nee? Dan wordt het de hoogste tijd om jezelf eens op de hoogte te brengen van deze mooie optie op LinkedIn.
In twee delen laat ik je zien hoe je de blogfunctie van LinkedIn benut:
Deel 1: hoe schrijf je een blog op LinkedIn – waar vind je deze optie en hoe ziet het er uit, welke mogelijkheden zijn er om een blog te schrijven.
Deel 2: 17 tips voor een succesvol blog op LinkedIn – nuttige tips om de kans te vergroten dat je blog ook daadwerkelijk gelezen wordt.
Wat is een ‘blog’
Een blog is eigenlijk een afkorting van ‘weblog’ of ‘blogpost’. Het is een online artikel waarin je ook foto’s, video’s, presentaties, plaatjes of andere visuele zaken meeneemt. Het is dynamisch, moet to the point zijn en vaak gebruiken bloggers het om je te informeren over een bepaald onderwerp maar het kan ook interviews, cases of how-to’s bevatten. Zelf blog ik vooral over LinkedIn, social selling, en socialmedia-gerelateerde onderwerpen maar het kan net zo goed over je eigen leven gaan. Bijvoorbeeld om je omgeving op de hoogte te houden van een mooie reis of heftige ziekte. Op LinkedIn heet de blog-optie ‘Artikel schrijven’. Ik gooi deze twee termen regelmatig door elkaar en bedoel er hetzelfde mee.
Bloggen (of artikel schrijven) op LinkedIn
De insteek voor een blog op LinkedIn is uiteraard altijd zakelijk gerelateerd aangezien het een professioneel en zakelijk platform is. Stel, je wilt graag een blog schrijven over een onderwerp uit je vakgebied waar je veel verstand van hebt maar er is geen ruimte voor jouw verhaal op jouw of jullie (corporate) website. Zelf heb je misschien ook geen website en eigenlijk is er dus geen mogelijkheid om ergens je kennis weg te schrijven. Gelukkig is er dan een hele mooie oplossing: bloggen op LinkedIn.
Waar schrijf ik een blog of artikel op LinkedIn
Op de homepage van LinkedIn staat de optie ‘Artikel schrijven’, oftewel de blogfunctie zoals ik deze zelf noem. Deze optie is zichtbaar als je nog niet in het bijdrage-veld geklikt hebt.
Je kunt vanuit het persoonlijke profiel en vanuit de bedrijfspagina een artikel schrijven. Op de homepage kies je uit de opties op het moment dat je ‘Artikel schrijven’ hebt aangeklikt.
Op de bedrijfspagina zelf heb je ook de optie ‘Artikel Schrijven’. Deze ziet er precies hetzelfde uit als op de homepage.
Welke opties heb ik bij het bloggen op LinkedIn
Klik je op deze optie, dan verschijnt een mooi en eenvoudig opmaaksysteem waarin je uitgebreid in kunt gaan op een bepaald onderwerp van jouw expertise. Er staan verschillende icoontjes en opties in, ik vertel je hieronder wat deze tien opties precies inhouden.
1: Als je een artikel opmaakt kun je er voor kiezen om er een ‘Nieuwsbrief‘ van te maken. Met deze optie kun je mensen laten abonneren en zij krijgen een melding op het moment dat ze je artikel ontvangen (naast dat je het op de tijdlijn publiceert zoals een ‘gewoon’ artikel). Je kiest voor de optie om de nieuwsbrief iedere dag, week, één keer per twee weken of maandelijks te versturen.
2: Als je blogt, werk je met koppen in je tekst. Met deze koppen, in dit geval ‘Kop 1‘ en ‘Kop 2‘ geef je de structuur aan van je artikel waardoor mensen snel kunnen zien waar het artikel over gaat. Ook voor Google is dit een belangrijk gegeven aangezien deze tool je artikel ook scant voor SEO (zoekmachine-optimalisatie). Je kunt hiermee je vindbaarheid op Google dus ook vergroten.
3: Het is mogelijk in dit blogsysteem te werken met de opties ‘Bold‘, ‘Italian‘ en ‘Underline‘ waardoor je bepaalde stukken teksten kunt uitlichten of benadrukken.
Tip: gebruik de toets <Ctrl> op je toetsenbord in combinatie met de letters ‘B’, ‘I’ en ‘U’ om respectievelijk snel dik te drukken, schuin te typen of te onderstrepen.
4: Mensen zijn gek op opsommingen. Je kunt hiervoor bullets gebruiken of een nummering. Klik op de gewenste optie om dit in te zetten in je tekst. Als je op ‘enter’ klikt volgt er vanzelf een volgende bullet of nieuw nummer. Klik op het icoontje om het weer ‘uit’ te zetten.
5: Soms wil je een stukje tekst uitlichten, bijvoorbeeld een quote of gezegde van iemand. Dit kan visueel heel goed werken, je oog wordt er direct naar toe getrokken. Klik op deze optie en typ je tekst om de quote in je blog te plaatsen.
6: Wil je een linkje naar een website opnemen in je tekst, bijvoorbeeld in dit stukje tekst naar mijn blog, dan doe je dat met dit icoontje. Je kunt daarmee desbetreffende tekst direct klikbaar maken door het te selecteren en daarna op het icoontje te klikken en de link in het geopende veld te plakken. Als mensen op het stuk tekst klikken komen ze direct op de website uit. Je kunt ook de url plat in je tekst plakken maar dat is toch minder mooi, kijk maar: https://www.corinnekeijzer.nl/category/blogs/linkedin-blogs/
7: Links bovenin zie je het ‘Publicatiemenu’. Klik je deze open, dan volgt er een menu:
- Nieuw artikel – hiermee start je een nieuw blog.
- Concepten – je artikel wordt automatisch opgeslagen als het nog niet gepubliceerd is, hier vind je deze concepten terug.
- Artikelen – hier vind je je artikelen in chronologische volgorde terug en heb je de mogelijkheid ze direct te bewerken.
- Concept delen – deze optie is handig als je je artikel wilt laten doorlezen en redigeren. Het is soms fijn om iemand mee te laten lezen, zo weet je of het goed in elkaar steekt, maar ook om je eventuele taalfouten er uit te vissen of grammatica te checken. Je ziet deze optie verschijnen op het moment dat je je eerste tekst hebt getypt.
8: Hier plaats je de bijbehorende omslagfoto voor het artikel. Dit plaatje of deze foto is voor iedereen zichtbaar als je je artikel deelt, bijvoorbeeld op andere kanalen of LinkedIn zelf. Belangrijk item, zorg er dus voor dat het past bij het onderwerp van je artikel. In deel 2 (volgende week) geef ik je meer tips voor het plaatsen van de omslagfoto.
9: Maak een aantrekkelijke titel die voor mensen ook direct de inhoud weergeeft van je artikel of juist de nieuwsgierigheid opwekt. Volgens een artikel op Frankwatching waarin onderzoeksresultaten staan over blogs geldt:
Artikelen met lange titels (14+ woorden) krijgen 2x meer verkeer, 2x meer shares en 5x meer backlinks dan artikelen met korte titels (7-10 woorden).
10: In je teksten werk je met foto’s, plaatjes of misschien zelfs video of een presentatie. Klik op het vierkantje met het kruisje en je krijgt de opties te zien die je invoegt in je tekst. Heb je een foto of afbeelding ingevoegd, dan kies je of je deze in het midden van je beeld laat staan, zoals het standaard staat ingesteld, of dat je het verplaatst naar links of rechts (de twee buitenste opties). Ook kun je de foto of afbeelding vergroten of verkleinen (de opties naast de middelste).
Uit hetzelfde onderzoek op Frankwatching blijkt dat:
Longreads van 3000+ woorden krijgen 3x meer verkeer, 4x meer shares en 3,5x meer backlinks dan artikelen van gemiddelde lengte (901-1200 woorden).
Waar vind ik mijn artikelen terug op LinkedIn
Je vindt je artikelen via verschillende plekken terug op LinkedIn. De gemakkelijkste weg is vanuit je menubalk bovenin. Klik op ‘Ik’ en kies uit het menu ‘Bijdragen en activiteit’.
Het tweede tab, ‘Artikelen’, laat al je artikelen en/of nieuwsbrieven zien. In het tabje ‘Bijdragen’ zie je hoe ze op de tijdlijn zijn geplaatst.
Hallo Corinne,
Hoe zit het dan met het algoritme van LinkedIn om je blog onder de aandacht te brengen bij je netwerk? Dat is lange tijd niet echt ondersteund door LinkedIn. Hoe zit dat dan nu? Als ik een blog schrijf een ik ga dat delen met mijn netwerk, zorgt het algoritme er dan voor dat dit ook echt bij mijn netwerk onder de aandacht wordt gebracht.
Groetjes,
Joke
Ik weet niet wat je precies met je opmerking over ondersteunen bedoelt Joke, maar het algoritme is een groot geheim van LinkedIn wat ook ieder moment weer verandert. In dit artikel houd ik zoveel mogelijk alles bij, daar vind je ook antwoord op je vraag (denk ik): https://www.corinnekeijzer.nl/2017/10/15/het-algoritme-op-de-linkedin-tijdlijn-hoe-werkt-dat/
Soms geeft LinkedIn factoren bloot maar over het algemeen komt de kennis door eigen ervaringen en inzichten. Hopelijk heb je er iets aan, succes!
[…] “hoe lang moet een blog zijn en hoe maak ik een blog op LinkedIn”. Zo kwam ik op de site van Corine Keijzer over social media, met tips en trics, en voila een strategie om te […]
[…] Deel 1: hoe schrijf je een blog op LinkedIn Deel 2: 17 tips voor een succesvol blog op LinkedIn […]
[…] plaatst hashtags onder je artikel of onder je update op LinkedIn. Veel mensen begrijpen nog niet wat een hashtag is, dus als je ze in […]