Steeds meer krijg ik vragen over automatisch gegenereerde bedrijfspagina’s op LinkedIn. Medewerkers komen dan plotseling een bedrijfsprofiel tegen met hun bedrijfsnaam welke te claimen is door de rechtmatige eigenaar. Hoe ontstaan die pagina’s en hoe krijg het voor elkaar deze te claimen? Blijkbaar iets lastiger dan gedacht…. of toch niet?

Hoe ontstaan automatisch aangemaakte LinkedIn bedrijfspagina’s

Bedrijfspagina’s worden aangemaakt wanneer de naam op persoonlijke profielen (die medewerkers bij de werkervaring ingevuld hebben) niet exact hetzelfde is als de bestaande pagina op LinkedIn. Ook bedrijven met meer dan 100 werknemers op LinkedIn krijgen automatisch een bedrijfspagina toegewezen. Zo kan het zijn dat er ‘ineens’ één, of soms zelfs een tweede, companypage onstaat.

claimen linkedin pagina

Hoe claim ik een LinkedIn bedrijfspagina

Je kunt als (potentieel) beheerder zo’n bedrijfspagina niet zomaar claimen. Je zult moeten bewijzen dat het jouw/jullie bedrijf is. Hoe doe je dat?

  • Zorg er voor dat je e-mail in je contactgegevens de bedrijfsnaam bevat die je wilt claimen.
  • Je werkervaring moet gekoppeld zijn aan de bedrijfsnaam die je wilt claimen
  • Als je voorgaande twee punten voor elkaar hebt kun je vanuit de desktop versie van LinkedIn op de pagina zelf op de puntjes rechtsboven klikken. Daar moet dan de optie ‘deze pagina claimen‘ komen te staan. Staat dit er niet, dan is er dus iets niet in orde. Mocht je vinden van wel, dan neem je zo snel mogelijk contact op met het helpcentrum van LinkedIn.

claimen linkedin pagina

linkedin tipsLet op: voor externe medewerkers is het dus niet mogelijk de pagina van een bedrijf op te eisen zonder het vereiste e-mailadres. Dit kan alleen een interne medewerker doen.

Wat als de bedrijfspagina al geclaimd is? 

Het kan zijn dat iemand je al voor geweest is. Hoe dan te handelen?

  • Weet je wie diegene is die de pagina geclaimd heeft? Vraag diegene dan om jou (ook) beheerder te maken.
  • Weet je niet wie diegene is die de pagina geclaimd heeft? Of is het iemand die weg is bij het bedrijf? Neem dan in dat geval contact op met LinkedIn. Ook hiervoor geldt: zorg dat je e-mailadres in je contactgegevens de bedrijfsnaam bevat. Als er al beheerders zijn binnen je organisatie zal LinkedIn dat aangeven en zul je zelf moeten achterhalen wie dat is/zijn.

Hoe maak ik zelf een bedrijfspagina aan

Een bedrijfspagina aanmaken kan iedereen en is zo gebeurd: klik op ‘Werk’ bovenin je menubalk en kies voor ‘bedrijfspagina maken’.

linkedin companypage maken

De rest wijst zich vanzelf. Je maakt de keuze uit het soort bedrijf en vult de rest van de velden in. Kom je er niet uit of wil je de beste tips om het te vullen? Lees dan ‘LinkedIn voor bedrijven‘ en leer alle ins en outs kennen van de LinkedIn bedrijfspagina of volg een praktische training.

Wil je meer succes hebben met LinkedIn? Neem dan een workshop van socialmedia-expert Corinne Keijzer

Groei maximaal in zichtbaarheid en conversie

- Hoe komen we (meer) in beeld bij onze stakeholders, prospects en klanten?

- Hoe krijgen we meer volgers en hoe zetten we een eenvoudige contentstrategie op?

- Hoe zetten we contentmarketing goed in?

- Hoe enthousiasmeer ik mijn collega's om LinkedIn (nog) meer in te zetten?

Maximaal groeien in zichtbaarheid en volgers met je bedrijfspagina en de persoonlijke profielen van jou en je collega’s. Vanuit bekendheid doorpakken naar hogere conversie. Bekijk onze incompanytrainingen en -programma's en ga écht effectief aan de slag met LinkedIn.