Update: dit blog is op 17-2-21 volledig bijgewerkt naar de nieuwe opties en lay-out.
LinkedIn kent naast persoonlijke profielen ook speciale profielen voor bedrijven. Om een bedrijfsprofiel op te zetten moet je wel een persoonlijk profiel hebben waaraan je vervolgens het bedrijfsprofiel als werkgever, opdrachtgever of als eigen bedrijf kunt toevoegen. Is het handig om een zakelijk LinkedIn profiel te hebben? Dat hangt er vanaf wat je er mee wilt doen. In dit blog laat ik zien hoe je een bedrijfsprofiel aanmaakt, inclusief een aantal bruikbare tips.
Wil je meer weten over het succesvol inzetten van de bedrijfspagina, lees dan ‘LinkedIn voor bedrijven‘.
Volg je de training ‘LinkedIn voor bedrijven’, dan krijg je het cadeau.
Waarom een LinkedIn bedrijfspagina
Op dit moment van schrijven zijn er, naast 9 miljoen persoonsprofielen, bijna anderhalf miljoen Nederlandse bedrijfspagina’s op LinkedIn (mede door automatisch gegenereerde bedrijfsprofielen die je kunt claimen). Drie op de vier LinkedIn leden gebruikt LinkedIn om op de hoogte te blijven van zakelijk nieuws of om informatie over bedrijven te verzamelen. Uit onderzoek van LinkedIn is gebleken dat Linkedin 277% effectiever is in het genereren van leads dan Facebook of Twitter. Tijd om het zakelijke profiel van LinkedIn dus echt serieus te gaan nemen.
Er zijn verschillende takken van sport binnen de bedrijfspagina, om je bedrijf te versterken en te promoten. Je hebt onder andere de volgende mogelijkheden:
- je als bedrijf mooi en goed profileren, bijvoorbeeld door updates te plaatsen die met jouw bedrijf of onderneming te maken heeft.
- binding creëren met toekomstige en huidige werknemers.
- je producten en/of diensten profileren, bijvoorbeeld door informatieve updates met nieuwtjes, of tips te plaatsen die met deze producten en/of diensten te maken hebben.
- adverteren zodat je meer naamsbekendheid krijgt bij de leden van LinkedIn.
Persoonlijk profiel gebruikt als zakelijk profiel
Je ziet het wel eens voorbij komen op LinkedIn, persoonlijke profielen die zakelijk gebruikt worden. Buiten dat dit niet mag volgens de voorwaarden van LinkedIn, is het ook niet slim omdat:
- je het bedrijfsaccount niet kunt koppelen aan je werknemers
- je niet kunt adverteren
- je geen statistieken kunt zien
- LinkedIn leden je misschien als spammer gaan rapporteren.
- je niet kunt profiteren van andere zakelijke voordelen, zoals het gebruik van een ‘Werken bij pagina’ en de vacaturebank om personeel te werven of showcases en productpagina’s om specifieke over je producten en of diensten te informeren.
Ik kan me wel voorstellen dat bijvoorbeeld zzp’ers er voor kiezen hun persoonlijk profiel zakelijk te gebruiken. Wat ik dan wel wil adviseren is om ook als persoon je profiel te blijven inrichten, dus een persoonlijke foto en teksten vanuit je eigen persoon geschreven.
Help, er bestaat al een bedrijfspagina met onze naam
Het kan zijn dat er al een bedrijfspagina is aangemaakt. Dit gebeurt automatisch op het moment dat medewerkers dergelijke pagina’s aan hun werkervaring koppelen. Lees hier hoe je dit kunt oplossen: https://www.corinnekeijzer.nl/2019/09/10/hoe-claim-ik-een-linkedin-bedrijfspagina/
Een bedrijfspagina aanmaken
Denk je dat jouw bedrijf baat heeft bij een bedrijfspagina (voor een zzp’er kan het bijvoorbeeld een keuze zijn om dit niet te doen), dan ga ik je nu helpen met het opzetten van het zakelijke profiel. Log in op je persoonlijke profiel en klik bovenin in je menubalk op ‘Werk’ en kies onderaan voor ‘Bedrijfspagina maken’.
Voer je bedrijfsnaam in van het bedrijf waarvoor je het account aanmaakt en bevestig dat je het recht hebt om deze pagina voor desbetreffend bedrijf aan te maken. Bedenk ook hoe je de URL er uit wilt laten zien, deze kun je maar eenmalig aanmaken en niet meer aanpassen.
Naam bedrijfspagina LinkedIn wordt geweigerd
Op het moment dat de naam al bestaat, of een bedrijf heeft al een naam die er erg op lijkt, lukt het je niet om het profiel aan te maken. Heel vervelend als die andere naam, die er op lijkt, niet van jouw bedrijf is. Op dat moment zal je of creatief moeten zijn of contact op moeten nemen met LinkedIn.
De helpdesk van LinkedIn werkt erg prettig en snel is mijn ervaring, vaak heb je binnen een paar uur of in ieder geval de zelfde dag al antwoord. Vul het contactformulier in met je vraag, in dit geval of ze je een profiel met je bedrijfsnaam willen toewijzen.
Is het gelukt met de bedrijfsnaam, dan kom je in direct in het beheer van je bedrijfspagina terecht, tabblad ‘Pagina’. Vanuit hier kun je alle velden bewerken en bepalen hoe jouw profielbezoekers je bedrijfspagina zien.
Achtergrondfoto
Het is belangrijk om een goede omslagfoto te kiezen die uitstraalt wat je jouw onderneming uit wilt laten stralen. Kies liever voor een echte foto in plaats van een stockfoto. Bij kleinere ondernemingen wordt het erg gewaardeerd als de werknemers er op staan.
Je omslagfoto of banner moet een .jpeg, .gif of .png zijn, 1128 x 191 pixels en maximaal 2 MB groot en je past het aan door op het potloodje rechtsboven te klikken.
Pagina bewerken en informatie toevoegen of aanpassen
Rechts in de bovenhoek vind je de optie ‘Tools voor beheerders’ waar onder andere de paginabeheerders toegevoegd worden.
Wil je je foto, kopregel en infotekst aanpassen, dan klik je op ‘Pagina bewerken’.
In het bewerkingsveld heb je onder andere de volgende mogelijkheden:
- Het logo dat op je bedrijfspagina zelf verschijnt, linksboven, moet een .jpeg, .gif of .png zijn, 300 x 300 pixels en max 2 MB groot. Let op: er komt een wit randje om het logo heen, van LinkedIn zelf, dus houd daar rekening mee. Als je een wat minder wit logo achtergrondje hebt bijvoorbeeld, kan dat heel lelijk worden.
- Kies de taal, of talen, waarin je je profiel wilt profileren en optimaliseren. Bedenk goed hoe je wilt dat (potentiële) klanten, werknemers of andere geïnteresseerden jouw bedrijf willen vinden.
- Kies in welke standaardtaal je het profiel wilt tonen (Engels of Nederlands) bij het voeren van meerdere talen.
- Check of je bedrijfsnaam goed staat. Let op: je kunt je bedrijfsnaam niet zelf meer aanpassen als er meer dan 10 medewerkers aan gekoppeld zijn.
- Voer de bedrijfsgegevens goed in, inclusief bezoekadres(sen) en telefoonnummer.
- Kies een goede call to action button.
- Kies een krachtige slogan van maximaal 120 tekens waarmee je mensen nieuwsgierig maakt op het moment dat ze die regel ergens zien (bij een reactie bijvoorbeeld).
- Schrijf een duidelijke info stuk over je bedrijf maar vanuit de ‘wij’ vorm. Vertel wie jullie zijn, wat jullie doen en vooral wat jullie voor de lezer kunnen betekenen. Je hebt hiervoor 2.000 tekens tot je beschikking en moet er minimaal 250 van benutten.
- Kies maximaal 20 sterke specialismen. Denk hierbij aan je producten, diensten maar ook competenties die jullie beheersen, bijvoorbeeld ISO certificaten en dergelijke.
- Kies drie krachtige herkenbare hashtags die je uitlicht op je pagina en welke mensen kunnen volgen. Tevens kun je hier, als een van de drie uitzonderingen, reageren op andere content die met dezelfde hashtags zijn geschreven.
Als je klaar bent kun je rechtsboven op ‘Weergeven als lid’ klikken om te zien hoe je bezoekers je profiel zien.
Ben je aan de voorkant, dan kun je weer terug naar de bewerking in de achterkant door op ‘Weergeven als beheerder’ te klikken.
Waar vind ik het bedrijfsprofiel terug
Klik je op ‘Ik’ bovenin je menubalk, dan zie je je bedrijfspagina terug onder ‘Beheren’. Je kunt daarmee rechtstreeks naar je bedrijfsprofiel. Ook op homepage vind je je bedrijfspagina(‘s) terug in de linkerkolom.
Hulp nodig bij het inrichten en/of inzetten van je LinkedIn bedrijfsprofiel? Neem contact met mij op om te bekijken hoe ik je van dienst kan zijn. Ook voor LinkedIn persoonlijke profielen, bijvoorbeeld als digitaal visitekaartje van je werknemers. Ik neem graag de mogelijkheden met je door of verzorg een workshop of training.
[…] je bedrijfspagina is het mogelijk om drie hashtags uit te lichten. Je kunt denken aan gebruikelijke hashtags, zoals […]
[…] 8 LinkedIn bedrijfspagina maken | Corinne Keijzer […]
[…] 6. LinkedIn bedrijfspagina maken | Corinne Keijzer […]
[…] 8 LinkedIn bedrijfspagina maken | Corinne Keijzer […]
[…] 6 LinkedIn bedrijfspagina maken | Corinne Keijzer […]
Hi Corinne, heb een bedrijfspagina gemaakt vanuit mn persoonlijk profiel. Nu heb ik de 2 eerste berichten gepost, maar die verschijnen met “gepost door [mijn naam]. Ik wil graag dat het gepost wordt onder de bedrijfsnaam, maar kan nergens vinden hoe ik dat in moet stellen. Weet jij misschien raad? Alvast bedankt, Femke
Hi Femke, die naam zie jij (of een andere beheerder) alleen staan. Het gaat er om dat als er meerdere beheerders zijn jullie onderling kunnen zien wie wat gepost heeft. Geen angst dus, dat is niet voor de buitenwereld zichtbaar en jouw post is gewoon onder de bedrijfsnaam geplaatst.