Op LinkedIn, zowel de persoonlijke profielen als bedrijfsprofielen, wordt steeds meer ingezet op content en dat is mooi om te zien. Met goede content krijg je interactie, leren mensen jou of je bedrijf kennen en jij krijgt daar weer inzichten voor terug. Daarnaast kun je mensen goed informeren, een kijkje achter de schermen geven en je expertise tonen. Maar toch zie ik ook nog veel mis gaan. Graag geef ik je een aantal tips om de kwaliteit van je content op LinkedIn te verbeteren.

Update: dit blog is bijgewerkt op 26-5-2020

Content is king

‘Content is king’ wordt wel eens gezegd, in 2014 schreef ik er al een blog over voor Facebook, en dat is nog steeds zo. Sterker nog, content is belangrijker dan ooit. Om inzage te geven binnen je werkzaamheden maar vooral ook om mensen te informeren, te adviseren en uiteraard vooral ook om bekendheid te vergroten omtrent je merk, organisatie, producten en diensten. Met goede updates en artikelen op LinkedIn, maar ook op andere socialmediakanalen, krijg je meer interactie, zullen mensen het sneller delen en kun je mooi laten zien wat jouw expertiserol is. Maar wat zijn goede updates?

90% van de prospects hebben hun onderzoek al achter de rug als ze contact opnemen met de verkoper.

Het is lastig een algemene definitie te geven van ‘goede updates’. Een en ander hangt af van jouw branche, je vakgebied, timing en uiteraard inhoud. Maar als je een update plaatst op LinkedIn, denk dan eens aan het volgende:

1. Gebruik factoren die werken 

Jarenlang heb ik bekeken en gekeken hoe mensen content plaatsen op LinkedIn en geanalyseerd wat ‘werkt’ en wat ‘niet werkt’ op basis van views en interactie. Ik kwam tot de volgende positieve factoren:

  • Openheid en transparantie – laat zien wat er achter de schermen gebeurt, laat jezelf en je werkzaamheden zien.
  • Herkenning – geef mensen iets waarin ze zich herkennen, waarmee ze zich kunnen confirmeren. Consistentie is heel belangrijk om je uiteindelijk ook te onthouden.
  • Persoonlijkheid – houd het zakelijk maar communiceer altijd als persoon, reageer, like, wees mens.
  • Vertrouwen – door open te zijn creëer je vertrouwen, maar ook door zelf actief te zijn en mensen te helpen op LinkedIn. Vraag ook om reviews om jouw expertise te bevestigen.
  • Echtheid – laat het echte werkleven van je zien en bedenk altijd ‘what’s in it for me’ aan de andere kant. Wat heeft iemand aan jouw update?
  • Emotie – herkenning – mensen zullen sneller reageren of liken als ze zich ergens in herkennen. Emotie speelt altijd een grote rol, ook in jouw updates. Spreek mensen aan.
  • Nieuwsgierigheid – maak mensen nieuwsgierig, geef een tipje van de sluier en zorg dat ze aan je lippen hangen. Vooral verhalen doen het hier goed.
  • Gunfactor – je krijgt dit alleen voor elkaar als je zelf ook gunt. Kom daarom ook zelf in beweging op het netwerkplatform en laat het niet alleen op jouw afkomen.
  • Autoriteit – bouw aan autoriteit door kennis te delen en jouw expertise in beeld te brengen. Geven is het nieuwe krijgen zeg ik wel eens, dat geldt op social media helemaal.
  • Timing – bedenk wanneer jouw doelgroep online is en plan je content eventueel in als dat op tijdstippen is dat jij niet online bent. Gebruik hiervoor Hootsuite of Buffer bijvoorbeeld.

2. Gebruik echte foto’s

Mensen willen zich confirmeren aan personen en situaties en alleen echte foto’s zullen dat teweegbrengen. Voorkom te allen tijde gebruik van stockfoto’s. Zet je mensen herkenbaar op de foto in een besloten ruimte? Vraag dan even of ze het goed vinden dat je de foto plaatst.

3. Gebruik alleen auteursrechtvrije plaatjes van internet

Er zijn heel veel websites waar je gratis plaatjes vanaf kunt halen als je zelf echt geen afbeeldingen hebt of ze niet zelf kunt maken. Check bijvoorbeeld het rechtenvrije gedeelte van Flickr of Pixabay. Daarnaast kun je op Google zoeken op rechtenvrije afbeeldingen. Check altijd goed of je niet nog een bron moet vermelden bijvoorbeeld.

contentcreatie linkedin

 

4. Maak je content herkenbaar met hashtags

Hashtags zijn labels waarmee je je content op inhoud vindbaarder maakt. Ook op LinkedIn werken hashtags en kun ze ze zelfs volgen. Een paar tips:

  • Bedenk voor verschillende thema’s, onderwerpen, producten of diensten herkenbare hashtags.
  • Licht (de belangrijkste) drie hashtags uit op je bedrijfspagina
  • Plaats er maximaal vijf onder je update (anders klikken mensen sowieso niet door)
  • Plaats ze altijd onder je update, niet iedereen snapt namelijk wat dat ‘gekke hekje met die afkorting’ is.

5. Begeleid je content altijd met tekst, vooral als je een link deelt

Deel je een link, van je eigen website of van een ander, of deel je een update, bijvoorbeeld van de bedrijfspagina, dan is het echt een must om daar een persoonlijke begeleidende tekst bij te zetten. Je krijgt op die manier meer interactie los en het wordt dan ook echt jouw update in plaats van een ‘copy-paste’ update.  Voor het algoritme van LinkedIn is het sowieso belangrijk dat er snel geliket en gereageerd wordt vanuit je netwerk of de volgers, anders zakt je update snel weer weg.  Kijk met delen binnen een organisatie uit voor de ‘medewerkersbubbel’. Voordat je het weet blijf je alleen maar content zien van je collega’s. Zie ook mijn blog over Employee Advocacy op LinkedIn.

6. Schrijf je inhoud aan de lezer

Bedenk je doel en doelgroep voordat je een update plaatst en vooral ook ‘What’s in it for me?’. En dan niet voor de schrijver maar voor de lezer. In plaats van dat je schrijft vanuit eigen belang, schrijf je het letterlijk aan de lezer. Bijvoorbeeld:

Niet: ‘wij zijn gespecialiseerd in arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Wil je meer informatie, neem dan contact met ons op’.
Wel: ‘Wat gebeurt er als jij arbeidsongeschikt wordt? Kun je dan je vaste lasten nog betalen? Onze arbeidsongeschiktheidsverzekering kan uitkomst bieden. Vertel het ons als je meer wilt weten en we nemen contact met je op.’

74% van de B2B besluitvormers gaat over tot aankoop bij verkopers die hun al eerder hebben geholpen met waardevolle content.

7. Gebruik mentions

Wil je mensen in je update aanspreken, geef ze dan een tag mee (@naam). Op dat moment krijgen ze een melding als de update geplaatst is op LinkedIn en kunnen ze zelf reageren en liken zodat het ook in hun netwerk zichtbaar wordt. Je kunt zowel mensen als bedrijven taggen.

8. Maak een herkenbaar terugkerend item

Het kan interessant zijn om een herkenbaar item te maken waarmee je eens in de zoveel tijd bijvoorbeeld een tip of informatie geeft. Of maak je content continu in dezelfde stijl zodat mensen je gaan ‘herkennen’. Je kunt dit in Photoshop doen maar ook Canva biedt mooie mogelijkheden.

linkedin contentcreatie

9. Maak het leesbaar voor mobiele applicaties

Meer dan 70% van de LinkedInners gebruikt de mobiele applicatie, dus het is wijs daar altijd rekening mee te houden in je updates. Maak het leesbaar en check van te voren of het inderdaad op het kleine schermpje net zo goed te zien is als op de laptop/desktop.

Prospects hebben ongeveer 12 stukken content gezien voordat ze overgaan tot aankoop van product of dienst.

10. Wissel je posts af qua inhoud

Probeer een goede balans te vinden in datgene wat je post. Niet alleen maar foto’s van je leuke producten, maar ook tips, nieuws, blogs, successen, werkzaamheden, mijlpalen, evenementen, collega’s, allerlei andere onderwerpen die elkaar afwisselen. Houd het algoritme van LinkedIn in het achterhoofd maar schrijf je content niet alleen puur daarop gericht. En vergeet niet dat het een zakelijk netwerkplatform is, dus geen kattenplaatjes of puzzeltjes die meer geschikt zijn voor ontspanning op andere kanalen. Dat wil overigens niet zeggen dat je geen humor of emoticons mag gebruiken. ?

Jij nog goede tips? Delen is altijd fijn!