10 content tips voor LinkedIn updates

///10 content tips voor LinkedIn updates

10 content tips voor LinkedIn updates

Door |2018-11-18T22:08:13+00:00donderdag 1 juni, 2017|BLOGS, LinkedIn|

Op LinkedIn, zowel de persoonlijke profielen als bedrijfsprofielen, wordt steeds meer ingezet op content en dat is mooi om te zien. Met goede content krijg je interactie, leren mensen jou of je bedrijf kennen en jij krijgt daar weer inzichten voor terug. Daarnaast kun je mensen goed informeren, een kijkje achter de schermen geven en je expertise tonen. Maar toch zie ik ook nog veel mis gaan. Graag geef ik je een aantal tips om de kwaliteit van je content op LinkedIn te verbeteren.

Content is king

‘Content is king’ wordt wel eens gezegd, in 2014 schreef ik er al een blog over voor Facebook, en dat is nog steeds zo. Sterker nog, content is belangrijker dan ooit. Om inzage te geven binnen je werkzaamheden maar vooral ook om mensen te informeren, te adviseren en uiteraard vooral ook om bekendheid te vergroten omtrent je merk, organisatie, producten en diensten. Met goede updates en artikelen op LinkedIn, maar ook op andere socialmediakanalen, krijg je meer interactie, zullen mensen het sneller delen en kun je mooi laten zien wat jouw expertiserol is. Maar wat zijn goede updates?

Het is lastig een algemene definitie te geven van ‘goede updates’. Een en ander hangt af van jouw branche, je vakgebied, timing en uiteraard inhoud. Maar als je een update plaatst op LinkedIn, denk dan eens aan het volgende:

1. Gebruik factoren die werken – OPVEEGT

Jarenlang heb ik bekeken en gekeken hoe mensen content plaatsen op LinkedIn en geanalyseerd wat ‘werkt’ en wat ‘niet werkt’ op basis van views en interactie. Ik kwam tot de volgende positieve factoren:

  • Openheid en transparantie – laat zien wat er achter de schermen gebeurt, laat jezelf en je werkzaamheden zien.
  • Persoonlijkheid – communiceer altijd als persoon, reageer, like, wees mens.
  • Vertrouwen -door open te zijn creëer je vertrouwen, maar ook door zelf actief te zijn en mensen te helpen op LinkedIn. Stel mensen voor aan elkaar, match, verbind en geef.
  • Echtheid – laat het echte werkleven van je zien en bedenk altijd ‘what’s in it for me’ aan de andere kant. Wat heeft iemand aan jouw update?
  • Emotie – herkenning – mensen zullen sneller reageren of liken als ze zich ergens in herkennen. Emotie speelt altijd een grote rol, ook in jouw updates. Spreek mensen aan.
  • Gunfactor – je krijgt dit alleen voor elkaar als je zelf ook gunt. Kom daarom ook zelf in beweging op het netwerkplatform en laat het niet alleen op jouw afkomen.
  • Timing – bedenk wanneer jouw doelgroep online is en plan je content eventueel in als dat op tijdstippen is dat jij niet online bent. Gebruik hiervoor Hootsuite of Buffer bijvoorbeeld.

2. Gebruik echte foto’s

Mensen willen zich confirmeren aan personen en situaties en alleen echte foto’s zullen dat teweegbrengen. Voorkom te allen tijde gebruik van stockfoto’s. Zet je mensen herkenbaar op de foto in een besloten ruimte? Vraag dan even of ze het goed vinden dat je de foto plaatst.

3. Gebruik alleen auteursrechtvrije plaatjes van internet

Er zijn heel veel websites waar je gratis plaatjes vanaf kunt halen als je zelf echt geen afbeeldingen hebt of ze niet zelf kunt maken. Check bijvoorbeeld het rechtenvrije gedeelte van Flickr of Pixabay. Daarnaast kun je op Google zoeken op rechtenvrije afbeeldingen. Check altijd goed of je niet nog een bron moet vermelden bijvoorbeeld.

contentcreatie linkedin

 

4. Houd rekening met het formaat van de afbeelding en video

LinkedIn wisselt nog wel eens van formaat als het gaat om de foto’s en plaatjes in de updates. Dit betekent dat je foto soms ongewild uit zijn verband wordt getrokken. Zelf houd ik vierkante formaten aan, bijvoorbeeld 300 x 300 of 1200 x 1200. Ook voor video’s op LinkedIn geldt dat vierkante opnames het beste werken. Let bij video’s ook op het eerste shot en maak het aantrekkelijk om aan te klikken.

linkedin contentcreatie

Je moet er op klikken om de foto in zijn geheel te zien. linkedin contentcreatie

5. Tekst in updates

Dee laatste tijd doen langere teksten het goed als update en krijgen deze ook voorrang op de tijdlijn. Je kunt ze zien als microblogs, je hebt 1.300 tekens de ruimte tegenwoordig. Buiten dat het algoritme het prettig vindt is het ook lekker leesbaar als je er veel witregels tussen plaatst.

6. Schrijf je inhoud aan de lezer

Bedenk je doel en doelgroep voordat je een update plaatst en vooral ook ‘What’s in it for me?’. En dan niet voor de schrijver maar voor de lezer. In plaats van dat je schrijft vanuit eigen belang, schrijf je het letterlijk aan de lezer. Bijvoorbeeld:

Niet: ‘wij zijn gespecialiseerd in arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Wil je meer informatie, neem dan contact met ons op’.
Wel: ‘Wat gebeurt er als jij arbeidsongeschikt wordt? Kun je dan je vaste lasten nog betalen? Onze arbeidsongeschiktheidsverzekering kan uitkomst bieden. Vertel het ons als je meer wilt weten en we nemen contact met je op.’

7. Gebruik hashtags en mentions

Wil je mensen in je update aanspreken, geef ze dan een tag mee (@naam). Op dat moment krijgen ze een melding als de update geplaatst is op LinkedIn en kunnen ze zelf reageren en liken zodat het ook in hun netwerk zichtbaar wordt. Hashtags (#LinkedInTips bijvoorbeeld) kun je volgen op LinkedIn als je je taalinstelling op Engels hebt staan. Zet ze altijd onderaan je post (dan stoort het je tekst niet) en gebruik er niet meer dan vier of vijf.

8. Maak een herkenbaar terugkerend item

Het kan interessant zijn om een herkenbaar item te maken waarmee je eens in de zoveel tijd bijvoorbeeld een tip of informatie geeft. Je kunt dit in Photoshop doen maar ook Canva biedt mooie mogelijkheden.

linkedin contentcreatie

9. Maak het leesbaar voor mobiele applicaties

Meer dan 60% van de LinkedInners gebruikt de mobiele applicatie, dus het is wijs daar altijd rekening mee te houden in je updates. Maak het leesbaar en check van te voren of het inderdaad op het kleine schermpje net zo goed te zien is als op de laptop/desktop.

10. Wissel je posts af qua inhoud

Probeer een goede balans te vinden in datgene wat je post. Niet alleen maar foto’s van je leuke producten, maar ook tips, nieuws, blogs, successen, werkzaamheden, mijlpalen, evenementen, collega’s, allerlei andere onderwerpen die elkaar afwisselen. En vergeet niet dat het een zakelijk netwerkplatform is, dus geen kattenplaatjes of puzzeltjes die meer geschikt zijn voor ontspanning op andere kanalen. Dat wil overigens niet zeggen dat je geen humor mag gebruiken 😉

Jij nog goede tips? Delen is altijd fijn!

Meer succes met LinkedIn – klanten en leads werven met LinkedIn

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen? Je kunt:

linkedin online training

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training' en in 2019 is zij opnieuw genomineerd én finaliste voor de FOTY awards van 2018. Neem contact op met Corinne.

Eén reactie

  1. Jolanda 16 juni 2017 at 09:22

    Dankjewel voor je tips. Het maakt me weer scherp.
    Ik zal ook mijn LinkedIn profiel weer eens fine tunen!

Laat een reactie achter

Anti-spam: *