Update: Dit blog is bijgewerkt op 02-06-2021 in verband met nieuwe ontwikkelingen.
Hashtags,wat zijn dat? Wat kun je er mee? Zijn ze nuttig op LinkedIn? Hoeveel mag ik er plaatsen? Hoe vind ik ze? Zoveel vragen over deze steeds populair wordende hekjes. Tijd voor tips en advies!
Wat zijn hashtags
Hashtags zijn labels. Je kunt deze bij je update plaatsen zodat mensen er gemakkelijk content op terug kunnen zoeken. Denk bijvoorbeeld aan bestaande en populaire hashtags zoals #durftevragen #OnlineMarketing of #vacatures. Maar je kunt ook eigen hashtags aanmaken, zoals ik gedaan heb met #LinkedInTipsCorinne waaronder ik al mijn LinkedIntips plaats zodat ze gemakkelijk terug te vinden en te volgen zijn.
Waarom plaats je hashtags
Je gebruikt hashtags als een label voor herkenning maar ook om gemakkelijk weer iets over een bepaald onderwerp terug te vinden. Sommige hashtags zijn al heel bekend, bijvoorbeeld door gebruik op Twitter, zoals #Durftevragen of #Vacatures. Verzin zelf een paar hashtags voor je eigen organisatie zodat mensen dat op een gegeven moment ook herkennen en gebruik deze ook op je andere kanalen zoals Twitter, Instagram en Facebook zodat mensen ze ook gaan herkennen en gemakkelijk iets terug kunnen vinden.
Blijf beseffen dat LinkedIn een zakelijk platform is, anders dan Twitter, Instagram of Facebook, en houd daar ook rekening mee bij het aanmaken van hashtags #enmaaknietlolligeengrappigehashtagsaandieniemandsnaptofbegrijpt. Dat heeft geen enkele zin op dit platform.
Hoe en waar plaats je hashtags
Je plaatst hashtags boven of onder je bericht op LinkedIn. Veel mensen begrijpen nog niet wat een hashtag is, dus als je ze in je tekst meeneemt heb je kans dat niet iedereen je tekst snapt en zich afvraagt waarom je van die rare hekjes in je tekst zet. Daarnaast maak je je tekst niet lekker leesbaar door ze er tussen te plaatsen.
Op het moment dat je je tekst in het updateveld typt krijg je al suggesties van LinkedIn. Deze suggesties zijn gebaseerd op eerder gebruikte hashtags of, als je er nog niet (zo) actief mee bent, populaire en veelgebruikte hashtags. Je kunt er op klikken om hem direct toe te voegen onderaan je tekst.
Hoeveel hashtags mag je plaatsen
Je kunt zoveel hashtags plaatsen als dat er ruimte is in de update (max 3.000 tekens) maar ik adviseer er niet téveel bij te plaatsen. Gebruik drie tot vijf hashtags maximaal onder een update, dat werkt voor het algoritme ook het beste.
Heb je hashtags aan je update toegevoegd, dan worden je hashtags na plaatsing blauw en kunnen mensen er op klikken en ze eventueel volgen. Probeer maar in onderstaand voorbeeld. Heel goed voor je zichtbaarheid dus, zeker omdat mensen die een hashtag volgen, maar jou zelf nog niet, onder deze hashtag(s) toch jouw update(s) zien.
Nu kom je in de tijdlijn van desbetreffende hashtag. Om deze hashtag te volgen en op de hoogte te blijven, in dit geval van al mijn LinkedIntips, klik je op ‘Volgen’.
De hashtags staan in volgorde van populariteit, dus het bericht dat de meeste likes, shares en reacties heeft. Je kunt eventueel switchen tussen ‘Populair’ en ‘Recent’. Je ziet gelijk of je de hashtag volgt doordat er ‘Volg ik’ staat.
Op de homepage zie je links een overzicht met hashtags die je het laatst bekeken hebt en de hashtags die je volgt. Superhandig, nu kun je direct daar doorklikken om de lijst met informatie te krijgen die onder desbetreffende hashtag hangt.
Hoe zoek je hashtags
Via de normale weg zoeken op hashtags is momenteel vrij lastig. Je kunt in de zoekbalk bovenin LinkedIn zoeken op een hashtag van je interesse (niet hoofdlettergevoelig). Ik neem als voorbeeld weer #LinkedInTipsCorinne. Je ziet vervolgens alle bijdragen die deze hashtag bevatten. Je moet nu doorklikken op een van de berichten die verschijnen uit de zoekopdracht.
Het bericht opent en nu kun je de hashtag aanklikken en doorklikken naar de hashtag zelf.
Het zoeken op hashtags is best een omslachtig proces voor zo’n simpele opdracht. Daarom mijn gouden tip: doe eenmalig een zoekopdracht zoals ik hierboven omschreven heb. Bijvoorbeeld ‘#linkedintipscorinne’. Als je in de tijdlijn van de hashtag bent kopieer je de link (of je kopieert nu direct deze link, ben je direct klaar): https://www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=linkedintipscorinne. Sla de link op en verander gewoon het zoekwoord aan het einde van de url in welk woord dan ook waarvan je de hashtag wilt opzoeken.
Hashtags kun je dus zelf verzinnen maar ook zijn er al heel veel bekende hashtags. Het is een beetje zoeken naar de juiste hashtags, zowel om te gebruiken als te volgen, dus doe je eigen onderzoek daarin. Je kunt op de homepage onderaan link klikken op ‘Meer ontdekken’ om andere (populaire) hashtags te vinden en te volgen.
Geef aan je medewerkers ook aan dat ze je op bepaalde hashtags kunnen volgen zodat ze gemakkelijker op de hoogte blijven van de updates op de bedrijfspagina en van daaruit de updates verder kunnen liken of delen.
Hashtags op je bedrijfspagina
Op je bedrijfspagina is het mogelijk om drie hashtags uit te lichten. Je kunt denken aan gebruikelijke hashtags, zoals in mijn geval ‘#LinkedInMarketing’, maar ook kun je zelf hashtags bedenken voor bepaalde producten of diensten maar denk ook bijvoorbeeld eens aan een vaste hashtag voor een evenement. Als je ze uitlicht op je profiel kunnen mensen met één druk op de knop alle updates over dat onderwerp terugvinden. Superhandig dus!
Klik op het potloodje bij het onderdeel rechts op je pagina (in de bewerkingsomgeving) om hashtags toe te voegen of te verwijderen.
Klik je op het prullenbakje, dan is de hashtag weg en kun je een nieuwe daarvoor in de plaats zetten als je er al drie hebt.
Heb je hashtags toegevoegd aan je bedrijfspagina, dan kun je ook reageren en liken als bedrijfspagina op alle content die onder deze hashtag hangt. Superhandig om je zichtbaarheid te vergroten. LinkedIn stuurt je ook meldingen over content waarop je kunt reageren.
[…] mee bezig houdt op LinkedIn. Op het moment dat je hier een onderwerp invult maakt LinkedIn er een hashtag van. Deze # hoef je er niet zelf voor te zetten, dat gebeurt automatisch. Klik op […]
[…] kans vind ik de hashtags in dit onderdeel. Graag had ik gezien dat de (maximaal) vijf uitgelichte hashtags in Creatormodus ook aanklikbaar zijn. Maar helaas… ook in de nieuwe lay-out is dat niet […]
[…] vrij simpel toe te passen is en die nog maar weinig mensen kennen, laat staan toepassen: licht drie hashtags uit op je […]
Hi Arjo, heb je het artikel helemaal gelezen? Je kunt hashtags niet koppelen, wel kun je ze volgen. Een hashtag is niet van iemand, het is vergelijkbaar met een label en iedereen kan en mag iedere hashtag gebruiken die hij of zij maar wilt. Sommige hashtags hebben inderdaad (nog) geen volgers. Één moet de eerste zijn dus als jij die hashtag volgt volgen er misschien meer, vooral als je het vaker gebruikt in bijbehorende content. Succes!
Hoe zorg ik ervoor dat een # daadwerkelijk is gekoppeld aan een bedrijf of persoon? Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar LinkedIn geeft aan dat het bedrijf of de persoon nog niet bekend is bij LinkedIn. Bijvoorbeeld #Ooijevaar geeft als reactie ‘Wees de eerste die dit volgt” Ofwel hoe link in de bedrijfspagina van Ooijevaar aan de # die ik plaats?
[…] kies je er zelf een afbeelding bij. Ik hou niet van de voorgekauwde tekstjes, de hashtags daarentegen zouden wel interessant kunnen zijn, vooral als mensen die ook zouden volgen of […]
[…] Hashtags zijn labels waarmee je je content op inhoud vindbaarder maakt. Ook op LinkedIn werken hashtags en kun ze ze zelfs volgen. Een paar tips: […]
[…] wordt vervolgens op deze manier als update geplaatst, inclusief hashtags. De tekst en hashtags kun je eventueel hier nog […]
[…] De meeste LinekedIn specialisten adviseren ook om maximaal drie haststags te gebruiken en om niet in ieder bericht te wisselen van haststag. Hier geldt dus ook weer breng consistentie aan in hetgeen je schrijft en doet. Wil je meer weten of het gebruik van Hasstags? Lees dan ook eens dit artikel. […]
[…] gebruik van hashtags en mentions kan het algoritme beïnvloeden. Het gebruik van (maximaal drie) hashtags kan er voor […]
[…] drie krachtige herkenbare hashtags die je uitlicht op je pagina en welke mensen kunnen volgen. Tevens kun je hier, als een van de drie […]
[…] zwaar onderschatte optie vind ik de mogelijkheid om drie hashtags uit te lichten op de bedrijfspagina. Sowieso gaan hashtags een steeds grotere rol spelen op […]
[…] hierboven aangegeven, is het toevoegen van hashtags essentieel om je pagina compleet te krijgen. Maar die hashtags hebben nog een ander groot […]
[…] profiel op te zetten, niet vanuit de bedrijfspagina. Wat ik adviseer is om voor het evenement een herkenbare hashtag te verzinnen. Deze kun je uitlichten op je bedrijfspagina zodat geïnteresseerden in één klap […]
[…] Deelnemers die de uitnodiging geaccepteerd hebben kunnen meedoen aan een discussie omtrent dit event en updates plaatsen, net als bij groepen en hashtags. […]
Ja hoor Gitta, hashtags kun je zelf bedenken, laten volgen én uitlichten op je bedrijfspagina :)
Super handige informatie. Erg blij mee. Ik wil graag zelf een # maken voor ons bedrijf, kan dit ook?
Net weer iemand gelukkig kunnen maken met deze info over hashtags. Merci
Fijn Jane! Graag gedaan :)
Dit is werkelijk precies wat ik net zocht! Dankjewel!
Hi Ilse, heeft niet met premium te maken, hashtags zijn gewoon bruikbaar in de gratis versie. Ik heb begrepen dat nog lang niet iedereen de optie heeft zoals omschreven, geduld dus tot het op jouw profiel uitgerold is.
Super! Ik gebruikte ze al wel eens, maar zocht er nog niet mee.
Echter: ik heb – ondanks een Engelse taalversie – geen kolom met hashtags links onder mijn profiel. Wellicht omdat ik geen Premium heb?