LinkedIn kent naast persoonlijke profielen ook speciale profielen voor bedrijven. In deze vijfdelige blogserie leg ik de mogelijkheden uit van een bedrijfsprofiel naast je persoonlijke profiel, voor zowel kleine als grote bedrijven. In mijn eerste blog van deze serie van vijf, heb ik laten zien hoe en waarom je een bedrijfspagina aanmaakt.

In deze tweede blog laat ik zien hoe je volgers aantrekt, wat goede updates zijn voor je bedrijfspagina en hoe je updates kunt sponsoren om een groter bereik te halen.

Waarom willen mensen jouw bedrijfspagina volgen

Heb je een bedrijfspagina aangemaakt op LinkedIn, dan kun je mensen niet uitnodigen om te linken zoals op je persoonlijke profiel, maar zij kunnen jouw bedrijf wel gaan volgen. Dit kunnen alleen mensen zijn die zelf een LinkedIn account hebben. Zij zullen je volgen om diverse redenen. Zij zijn bijvoorbeeld:

  • geïnteresseerd in jouw bedrijf
  • geïnteresseerd in jouw producten en/of diensten
  • geïnteresseerd in jouw bedrijf als werkgever of opdrachtgever
  • geïnteresseerd in jouw bedrijf als partner/leverancier, enz.

Je ziet rechts boven op je bedrijfspagina hoeveel mensen jouw pagina volgen.

bedrijfsprofiel linkedin updates

4 manieren om meer volgers te krijgen op je LinkedIn bedrijfspagina

De beste manieren om deze volgers aan te trekken zijn:

  • Plaatsen van goede (gesponsorde) updates met interessante content die aanspreekt (dus niet spammen of alleen maar zenden).
  • Via de media op LinkedIn zelf. Er zijn bijvoorbeeld bepaalde advertentievormen waardoor leden op jouw profiel gewezen worden.
  • Door ‘follow buttons‘ op bijvoorbeeld je websites, onder je e-mails of op visitekaartjes.
  • Door virale distributie, dus doordat connecties jouw profiel delen, reageren op een update of iets liken.

Een update plaatsen

Je kunt, om volgers aan te trekken, je pagina aantrekkelijk maken door het plaatsen van goede updates op je bedrijfsprofiel. Op het moment dat jij een update plaatst, dan zien jouw volgers die update in hun tijdlijn op de homepage.

linkedin bedrijfsprofiel updates

Maar wat zijn goede updates? Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • Interessante ontwikkelingen omtrent jouw bedrijf
  • Interessante informatie over jouw bedrijf
  • Leuke nieuwtjes, tips en adviezen die met jouw bedrijf, producten en/of diensten te maken hebben
  • Leuke foto’s en plaatjes die met jouw bedrijf, producten en/of diensten te maken hebben

Kijk eens, om inspiratie op te doen, op de bedrijfspagina’s van VolkerRail of Rijkswaterstaat. Deze bedrijven gebruiken hun LinkedIn bedrijfspagina’s heel goed en zijn sterk in de juiste updates plaatsen waardoor ze veel interactie creëren.

Hoe zorg je voor interactie op updates

Op het moment dat je updates gaat plaatsen is het belangrijk dat ze gelezen worden. Maar ook wil je graag dat mensen er op gaan reageren, je update “interessant” vinden of liken. Of nog beter, jouw update gaan delen. Op het moment dat dat gebeurt, verspreid jouw content zich over LinkedIn. Ook niet-volgers zullen jouw update zien, namelijk het netwerk van degene die jouw updates geliket heeft, er op gereageerd heeft of het gedeeld heeft. En dat geeft je naamsbekendheid, nieuwe volgers en misschien wel meer in de vorm van werk, nieuwe werkgevers, verkopen, enzovoort.

Maar hoe creer je nu die interactie? Er zijn wat “trucjes” die je kunnen helpen:

  • Linkjes in je updates zorgen voor twee keer zoveel updates
  • Plaatjes en foto’s geven 98% meer kans op interactie
  • Gebruik linkjes naar Youtube filmpjes die direct afspeelbaar zijn in je tijdlijn. Dit geeft 75% meer kans op interactie
linkedin bedrijfspagina updates

bron: LinkedIn congres London 2013

Timing van je updates

Ook timing van je updates is belangrijk. Volgens onderzoek van Bufferapp is het niet verstandig om laat in de middag, savonds of in het weekend je updates te plaatsen. De beste tijden  zijn, heel degelijk, tussen 8.00 en 16.00 uur. Uiteraard is dit ook een kwestie van uitproberen, het zal per branche bijvoorbeeld ook verschillen. Check in je statistieken (wordt in deze serie in deel 5 behandeld) wanneer updates het beste lopen en de meeste interactie uitlokken.

wanneer update plaatsen linkedin

Bron: Bufferapp.com

Wat je verder moet weten over updates

  • Plaats minimaal 20 keer per maand een update, dan bereik je volgens LinkedIn 60% van je volgers (bron: LinkedIn Benelux).
  • Met één post bereik je ongeveer 20% van je volgers.
  • 70% van je werknemers is bereid om je content te delen, te liken en te reageren. Zij zijn je grootste merkambassadeurs en fans, maak daar gebruik van.
  • Vanaf LinkedIn wordt er ongeveer vier keer zoveel naar je website geklikt, dan via Facebook of Twitter.
linkedin conversie

Bron: Bufferapp

Bepaal je doelgroep voor je updates

LinkedIn geeft je de mooie mogelijkheid je updates te richten op alleen bepaalde doelgroepen. Let op, dit is echter alleen mogelijk bij groepen van meer dan 100 personen. Je zult dus eerst flink wat volgers moeten verzamelen voordat je hier gebruik van kunt maken. Ga in het vak staan waarin je updates plaatst en je ziet ineens een nieuwe optie verschijnen. Je kunt nu “doelgroep” aanvinken.

bedrijfsprofiel linkedin updates

Je krijgt vervolgens maar liefst 5 verschillende onderdelen waarop je je doelgroep kunt aanpassen.

Bij “bedrijfsgrootte” kun je je update richten op bedrijven met x aantal werknemers. Ook kun je rechtsonder kiezen of je je richt op alleen niet-werknemers van jouw bedrijf, of ook op de werknemers. Ik adviseer altijd werknemers mee te nemen, zij zijn namelijk jouw grootste merkambassadeurs, zullen snel geneigd zijn te reageren of te liken en kunnen jouw update weer verder verspreiden.

linkedin bedrijfsprofiel updates

Ook heb je de keuze op welke “bedrijfstak” je je update wilt richten.

Linkedin bedrijfsprofiel updates

De “functie’ is mijns inziens meer de “branche”. Ik heb het idee dat LinkedIn hier in het Nederlands de vertalingen niet helemaal goed heeft staan.

Je ziet ook, ik heb er drie aangevinkt en nu protesteert LinkedIn dat ik er geen 100 heb in totaal.

Linkedin bedrijfsprofiel updates

Het “aantal dienstjaren” is meer gericht op de functie binnen het bedrijf. Lijkt mij ook dat dit nog aangepast zal worden in de toekomst.

linkedin bedrijfsprofiel updates

Tot slot kun je de “locatie” kiezen waarop je update wilt richten.

linkedin bedrijfsprofiel updates

Vervolgens zien jouw volgers jouw update in hun tijdlijn op de startpagina voorbij komen.

linkedin bedrijfspagina update

Ideaal als je weet dat je updates bij voorbaat voor een bepaalde groep wel of niet belangrijk of interessant genoeg zal zijn. Denk aan een dameskapper die een leuke actie heeft voor de dames, Philips heeft een nieuw scheerapparaat voor de mannen of je hebt een internationaal bedrijf en wilt alleen een bepaald werelddeel of bepaalde landen bereiken.

Gesponsorde updates

Om je updates een extra zetje te geven en te laten verschijnen bij ook niet-volgers, kun je een gesponsorde update maken. Je herkent deze in je tijdlijn door het woordje “gesponsord” rechtsboven de update en je kunt direct onder de update klikken op

[naam jouw bedrijf] volgen”.

update linkedin maken

Hoe maak je een gesponsorde update

21-02-2016 Let op: De lay-out van het advertentiebeheer is aangepast en lijkt niet meer op de afbeeldingen uit dit (ondertussen verouderde) blog. Meer informatie en een algehele update vind je terug in mijn e-book “LinkedIn voor bedrijven“.

Je kunt een update sponsoren door naar “bewerken” te gaan op je LinkedIn bedrijfspagina. Klik erop en kies voor “sponsor uw updates”.

updates linkedin bedrijfspagina

Klik in het volgende veld op “aan de slag’.

linkedin updates bedrijfspagina

Je komt op een pagina met een aantal velden die je in kunt vullen.

  1. Kies voor “een update sponsoren”.
  2. Geef je campagne een naam.
  3. Als je meerdere bedrijven beheert, kies dan degene waarvoor je de update wilt plaatsen
  4. Kies de update die je wilt sponsoren. Dit mag al een oudere zijn. Ik zou wel kiezen voor een update die zijn natuurlijke weg al bewezen heeft en goed gelopen heeft. Het heeft minder in om “slechte” updates te sponsoren. Ook laat je ze eerst weer “wegebben”  voordat je ze sponsort.
  5. Kies vervolgens voor de taal.

 

linkedin updates bedrijfspagina

Vervolgens zie je 3 verschillende voorbeelden van je update. Op een desktop, op een smartphone en op een Ipad.

linkedin updates bedrijfspaginalinkedin updates bedrijfspaginalinkedin updates bedrijfspagina

Ben je tevreden, dan kun je gaan bedenken wie je doelgroep wordt. Hoe meer keuzes je maakt, hoe kleiner je doelgroep wordt. Klik op “meer targeting opties’ om meer keuzes te krijgen.

linkedin updates bedrijfspagina

CPC of CPM

Ben je eruit wie je doelgroep wordt, dan klik je op “volgende” en zie je wat het je gaat kosten. Je kunt hier kiezen voor CPC, kosten per klik op je advertentie, of CPM, klik per 1.000 views. Ik adviseer altijd voor CPC te gaan, dat zijn degenen die daadwerkelijk interesse hebben en je bedrijfspagina waarschijnlijk ook zullen gaan volgen.

Je ziet ook dat je zelf je bedrag in kunt vullen wat je het waard vindt. Hoe groter de concurrentie, hoe duurder het is. Hoe lager jouw bedrag is, hoe meer kans dat je concurrent in plaats van jou op het advertentieplekje komt te staan. Wees hier dus niet té zuinig. Het beste kun je ergens in het midden gaan zitten van de adviesprijs.

linkedin updates bedrijfspagina

Vul daarna je gegevens in en je creditcard nummer. Heb je nog een actiecoupon? Dan kun je die hier kwijt. Vul de code in en het bedrag wordt verrekend.

linkedin updates bedrijfspagina

Tot slot kom je in het veld waarin je campagnes zichtbaar zijn. Je kunt hier vele gegevens uit halen, zoals het aantal klikken op je update, het aantal weergaven, wat het je gekost heeft, maar ook leads, rapportages en je instellingen vind je hier terug.

linkedin updates bedrijfspagina

 

Tot zover de updates van je LinkedIn bedrijfspagina. In de opvolgende blogs ga ik verder in op het bedrijfsprofiel. Ik laat dan zien wat carriere pages zijn en wat je er mee kunt, wat Showcases zijn en hoe je ze aanmaakt en welke statistieken er zijn en hoe je je bedrijfspagina koppelt aan je werknemers.

In de eerste blog uit deze serie liet ik zien hoe en waarom je een bedrijfspagina aanmaakt.

Hulp nodig bij je LinkedIn bedrijfsprofiel? Neem contact met mij op om te bekijken hoe ik je van dienst kan zijn. Ook voor LinkedIn persoonlijke profielen, bijvoorbeeld als digitaal visitekaartje van je werknemers.  Ik neem graag de mogelijkheden met je door of verzorg een workshop of training.

LinkedIn voor bedrijven

Meer weten? In mijn e-book “LinkedIn voor bedrijven” leer ik je alles over wat je moet weten van de LinkedIn bedrijfspagina. Hoe trek je meer volgers naar je LinkedIn bedrijfspagina, hoe maak je goede updates, welke advertentievormen zijn er en alles over de extra opties zoals de showcases en carrièrepagina.

bedrijfspagina LinkedIn opzetten

bedrijfspagina linkedin opzetten

Tip: Het is een e-book in pdf vorm, dus voor ieder apparaat gemakkelijk leesbaar en geen aparte tool of app nodig. Toch liever een print versie? Bij copyshops kun je het laten printen en binden (bijvoorbeeld door een ringband).