Ben jij iemand die nog steeds iets aankoopt zonder eerst online reviews te checken? Of een vakantie of restaurant boekt zonder uit te zoeken wat andere ervaringen zijn? Ik durf te wedden van niet. Bijna iedereen zoekt tegenwoordig eerst uit wat andere ervaringen zijn alvorens we overgaan tot aankoop of reservering. Ditzelfde geldt voor jou als persoon. Je kunt jezelf nog net zo hard aanprijzen, maar als anderen dat niet ook doen, dan sta je wel erg zwak. Tijd voor weer wat tips en advies voor je LinkedIn profiel!

Update: Dit blog is bijgewerkt op 23-05-2020 in verband met wijzigingen.

1. Waarom een aanbeveling op LinkedIn vragen

Ik schrijf het antwoord op deze vraag eigenlijk hierboven al. Je vraagt om een aanbeveling op LinkedIn omdat steeds meer mensen daar op zoek naar zijn. Je kunt vertellen hoe goed je bent, maar hoeveel krachtiger is het als iemand anders dat doet? Als je een auto van een bepaald merk wilt kopen, dan vertrouw je ook eerder ervaringen van gebruikers dan de verkoper die zijn target moet halen. Durf ze dus te vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

En het feit dat je zelf bepaalt of ze op je profiel komen te staan of niet maakt het misschien niet geheel objectief, maar hey… iemand schrijft geen aanbeveling als hij of zij niet tevreden is over jou. Dus maak je daar niet te druk om en zorg gewoon dat je zoveel mogelijk waardevolle aanbevelingenkrijgt. Dan is dat altijd sowieso positiever dan iemand die ze niet heeft.

2. Voor wie is een aanbeveling nuttig

Ik denk dat iedereen iets heeft aan aanbevelingen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • de werkzoekende – het helpt je potentiële nieuwe werkgever een indruk van jou te krijgen als werknemer
  • de recruiter – het helpt werkzoekenden en opdrachtgevers jou in te schakelen als ze op zoek zijn naar werk of iemand die personeel voor ze zoekt
  • de salesprofessional – klanten die twijfelen om jou in te huren kunnen over de streep getrokken worden door goede ervaringen
  • de werknemer – welke functie je ook bekleed, zorg altijd voor aanbevelingen van managers waar je voor gewerkt hebt zodat je in de toekomst daar je voordeel mee kunt doen, bijvoorbeeld bij het veranderen van baan
  • de zelfstandig ondernemer, zzp’er en/of freelancer – klanten en opdrachtgevers kunnen door anderen overtuigd worden door jouw aanbevelingen om jou in te huren of aan te nemen voor een opdracht.

3. Wanneer vraag je om een aanbeveling

Je kunt bijvoorbeeld om een aanbeveling vragen:

  • als je een project afgerond hebt
  • als je een werkgever verlaat
  • als je iemand goed geholpen hebt
  • als je goed met iemand samengewerkt hebt
  • Als je opdracht afgerond is
  • Als je een workshop gegeven hebt
  • Als je een klant goed geholpen hebt
  • Als je een boek geschreven hebt

4. Hoe vraag ik een aanbeveling aan op LinkedIn

Je vraagt een aanbeveling aan via het profiel van degene aan wie je het wilt vragen. Klik op zijn of haar profiel op ‘Meer…’ en kies voor ‘Om een aanbeveling vragen’.

recommendation linkedin

Je vult alle onderdelen in die tevoorschijn komen. Let op, je moet met elkaar gelinkt zijn om een aanbeveling te kunnen vragen. Zit diegene (nog) niet op LinkedIn? Vraag dan de aanbeveling op een pdf te zetten en plaats het als een plaatje onder je werkervaring.

LinkedIn professioneel inzetten binnen jouw bedrijf? Medewerkers betrekken? Zelf aan de slag? Check ons aanbod op www.digitalmoves.nl of stuur ons een mail met je wensen

5. Wat moet er in een aanbeveling komen te staan

Het is aan degene die de aanbeveling schrijft wat er in moet komen te staan. Je kunt echter wel met een begeleidend tekstje verzoeken om bepaalde kwaliteiten te benadrukken bijvoorbeeld. Vooral managers en directieleden hebben vaak gebrek aan tijd en hoe gemakkelijker je ze het maakt, hoe sneller ze het voor je doen. Klanten kun je van te voren al vragen of ze bereid zijn je een aanbeveling te geven zodat ze het ook eerder voor je zullen schrijven.


recensie linkedin vragen

Pas het standaard tekstje van LinkedIn aan in je eigen tekst.

recensie linkedin vragen

6. Hoe weet ik of ik een aanbeveling krijg

Als je verzoek ingewilligd wordt, krijg je een berichtje op LinkedIn in je inbox (en in je e-mail als je dat zo ingesteld hebt). Je kunt het accepteren of je kunt vragen het aan te passen, bijvoorbeeld als er een typefout in staat. Klik op de link in het ontvangen bericht.

recensie linkedin vragen

7. Waar vind ik mijn aanbevelingen terug

Scroll in je LinkedInprofiel naar beneden en dan vind je daar al je aanbevelingen terug. Op dit moment van schrijven hangen ze niet meer onder je werkervaringen, dat heeft te maken met de nieuwe lay-out van LinkedIn. Wellicht dat dat nog terug komt.

recommendation linkedin

8. Hoe kan ik mijn aanbevelingen beheren

Rechts boven in de hoek van het onderdeel ‘Aanbevelingen’ kun je klikken op het potloodje voor het beheer.

recommendation linkedin

Je komt nu in het beheer van je aanbevelingen en kunt daar bijvoorbeeld aanbevelingen aan- of uitzetten. Haal het vinkje weg voor een aanbeveling als je deze van je profiel wilt verwijderen.

9. Hoe kan ik aanbevelingen qua volgorde veranderen

Helaas… dat kan niet. LinkedIn plaatst je aanbeveling chronologisch op volgorde van binnenkomst. De meest recente staat bovenaan.

10. Hoe geef ik iemand anders een aanbeveling

Wil je iemand anders een aanbeveling geven, dan ga je naar het profiel van desbetreffende persoon. Klik op ‘Meer’ in zijn of haar profiel (je moet met elkaar gelinkt zijn) en kies daarna voor ‘Aanbevelen’.

recommendation linkedin

Je kunt nu, net als bij het aanvragen van een eigen aanbeveling, een aantal velden invullen en de aanbeveling schrijven.

Bonustip

Maak altijd back-ups van je aanbevelingen. Verbreekt iemand namelijk de connectie, dan ben je ook je aanbeveling kwijt.

Social media expert Corinne Keijzer - auteur van het boek 'Meer succes met LinkedIn"

Handleiding voor professionals

Na het lezen van mijn boek, wat bestaat uit ruim 365 pagina’s, snap je de meerwaarde van LinkedIn en ben jij ook in staat zakelijk succes uit dit professionele platform te halen. Grotere bekendheid, meer klanten en meer omzet!

Zorg ervoor dat je je concurrentie voor blijft en leer alle geheimen rondom social selling kennen. Waar wacht je nog op? 

JA, IK WIL GRAAG DIT BOEK
INKIJKEXEMPLAAR