10 tips voor social selling met LinkedIn

///10 tips voor social selling met LinkedIn

10 tips voor social selling met LinkedIn

Door |2018-03-28T13:50:55+00:00maandag 13 juni, 2016|BLOGS, LinkedIn|

Zelf heb ik niet zoveel met de trendy term “social selling”. Het klinkt me te opdringerig en niet al te social in de oren en liever gebruik ik de term “social listening”: luisteren naar wat je doelgroep online zegt en daar op inspelen. Maar of het nu social listening of -selling heet, er liggen mooie kansen op LinkedIn. Voor zzp’ers, voor managers, voor hele organisaties. Om met je doelgroep in contact te komen, te luisteren wat ze zoeken en om daar uiteindelijk leads uit te genereren. Ik geef je tien tips voor het beter uitvoeren van het proces ‘social selling’! 

Social selling index

Om maar met de deur in huis te vallen: op LinkedIn kun je je social selling index score gratis laten meten. Deze score is gebaseerd op vier pijlers, namelijk:

  • Je personal branding. Hoe zet jij jezelf neer op LinkedIn
  • Je activiteit op het gebied van het vinden van de juiste mensen op LinkedIn
  • Je activiteit als het gaat om reageren, liken, delen, posten op updates en binnen groepen van LinkedIn
  • Je netwerk op LinkedIn zelf. Het aantal connecties maar ook de waarde van deze connecties gebaseerd op functie.

social selling index linkedin

Social selling score is momentopname

Heel eerlijk gezegd interesseert deze score mij niet zoveel. Het is een momentopname van je bezigheden op alleen LinkedIn en de score impliceert dat je dag in, dag uit, met LinkedIn bezig moet zijn. En dát vind ik dus een verkeerde gedachte. LinkedIn moet onderdeel zijn van je werkzaamheden, maar het moet zeker geen doel op zich zijn. Zeker niet op al deze vier pijlers.

Leuk om het voor jezelf eens te bekijken, maar maak je zeker niet druk als je score niet “voldoet” aan dat wat experts je doen willen geloven. De oude salesgedachte van het “scoren” mag je echt laten varen. Uiteindelijk gaat het om veel meer dan een cijfertje en wil je gewoon kwalitatief goede klanten aan je binden. Toch?

10 Tips social selling/ social listening

Wat zijn dan belangrijke zaken die je in kunt zetten om tot social selling te komen? Alles draait om zichtbaarheid, vindbaarheid, transparantie, vertrouwen, expertise en vooral het bouwen aan een goede relatie met (potentiele) klanten. Listening staat bij mij voorop. Ga luisteren wat mensen willen, help ze online, deel je expertise en zorg er voor dat ze niet meer om jou heen kunnen op het moment dat ze jouw expertise daadwerkelijk nodig hebben.

Zelf doe ik dit al vijf jaar en krijg ik nog steeds met regelmaat opdrachten binnen via LinkedIn. Ook zie ik bij organisaties verkopen toenemen na mijn workshops en trainingen. Het kost tijd en investering maar het zaaien zal je uiteindelijk echt een goede oogst opleveren.

Op zoek naar een goede workshop LinkedIn voor je werknemers?

Vraag ons naar de mogelijkheden.

Tip 1: Zorg voor een professioneel LinkedIn profiel. Een eerste indruk maak je maar een keer, óók online. Gebruik hiervoor mijn gratis handleiding of de uitgebreide handleiding ‘Meer succes met LinkedIn!

Tip 2: Zorg er voor dat al je instellingen goed ingesteld zijn en dat je al je profielonderdelen open en op zichtbaar voor iedereen hebt staan.

Tip 3: Vergroot je netwerk en je bereik. Beperk je niet tot alleen collega’s, vrienden en oude bekenden, maar ga juist linken met mensen die je niet kent.

Tip 4: Vergroot je netwerk niet alleen online, maar zorg er voor dat je ook offline afspraken maakt. De gunfactor ligt vaak in de face-to-face contacten.

Tip 5: Vergroot je zichtbaarheid door te liken, te reageren, te delen. Op updates, blogs en in groepen. Kies groepen waar niet je branchegenoten zitten.

Tip 6: Volg mensen die interessant zijn en waar je wellicht je diensten of producten aan kunt bieden.

Tip 7: Zet je netwerk in om in contact te komen met mensen die je (nog) niet kent. Vraag om een introductie of contactgegevens.

Tip 8: Vraag om aanbevelingen, juist ook van je klanten. Het trekt andere geïnteresseerden over de streep om jou te contacten.

Tip 9: Laat je expertise zien door continu updates of blogs te plaatsen vanuit je vakgebied.

Tip 10 : Probeer een maand gratis de Sales Navigator uit. Deze tool helpt je met het filteren van potentieel interessante klanten.

Bonus tip: Voorkom spam! Fluisteren mag maar ga niet schreeuwen.

De Sales Navigator van LinkedIn

Wil je echt professioneel aan de slag met social selling, dan kun je het beste kiezen voor het betaalpakket met de Sales Navigator van LinkedIn. Je kunt dit pakket een maand gratis uitproberen. Vind je het niets, dan kom je er ook zo weer van af.

social selling linkedin

Wat kun je met de Sales Navigator van LinkedIn

De Sales Navigator van LinkedIn is een geweldige tool waarmee je op zoek gaat naar potentiële klanten welke je opslaat als leads. De zoekmogelijkheden zijn enorm uitgebreid en je kunt op onderdelen zoals functietitel, relatie of zelfs bedrijfsnaam zoeken.

Bestaat jouw doelgroep bijvoorbeeld uit professionals met een marketingfunctie, dan kun je deze LinkedIn leden er met deze optie uitfilteren en eventueel per persoon toevoegen als lead. Je hoeft niet met elkaar gelinkt te zijn maar je kunt ze wel een berichtje sturen indien nodig.

linkedin social selling

Met een eigen tijdlijn voor deze potentiële klanten en leads kun je binnen deze tool op de voet volgen wat zij online zeggen en wat ze bezig houdt. De kunst is uiteindelijk om zonder jezelf direct te verkopen anderen te helpen online, je expertise te tonen en ze uiteindelijk face to face kennis met jou te laten maken. Je kunt zelfs een team vormen met je collega’s en daardoor in contact komen met nóg meer interessante leden.

Het begrijpen van de tool LinkedIn is op zich geen rocket science. Het gaat er uiteindelijk om wat je er mee doet en hoe je het inzet. Dát maakt het verschil in succes.

Wil jij ook LinkedIn professioneel inzetten binnen jouw organisatie?

Vraag ons naar de mogelijkheden.

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training'. Neem contact op met Corinne.

2 Comments

  1. Corinne Keijzer 8 juli 2016 at 10:55

    Hoi Huub,
    helemaal met je eens voor wat betreft de SSI. Ik zie het als een momentopname van je online activiteiten. Leuk om af en toe te bekijken of bepaalde inspanningen van nut zijn maar zeker niet leidend. Uiteindelijk gaat het om resultaten van alle kanalen bij elkaar en ook is offline wat mij betreft nog steeds belangrijker.
    SalesNavigator is echt een hele mooie krachtige tool, heel anders dan de andere betaalpakketten die een andere insteek hebben.
    In mijn nieuwe boek ga ik de SalesNavigator in een apart hoofdstuk uitgebreid behandelen en de mogelijkheden laten zien!

  2. Huub Ritzema 7 juli 2016 at 09:11

    Hoi Corinne, leuk blog! Zelf merk ik dat social selling nog steeds een lastig begrip is. De Ssi helpt daar enigszins bij, maar is m.i overgewaardeerd. Ik zie er bij nog niet snel naar gevraagd worden in salesvacatures. (Behalve bij LinkedIn zelf ?)
    Wat vind jij vd sales navigator? Voegt dat echt veel toe tov een uitgebreide en opgeslagen zoekopdracht die andere (betaalde)account ook bieden?
    Mvg
    Huub

Laat een reactie achter

Anti-spam: *