Ja hoor, ze zijn terug, éindelijk! Wat? De evenementen op LinkedIn. Tot 2012 was het mogelijk om evenementen aan te maken op LinkedIn en tot groot verdriet van vele Nederlandse gebruikers werd deze optie verwijderd. Gelukkig zijn ze er weer en ik ga je alle ins en outs vertellen. Hoe werkt het, hoe maak je ze aan en voor wie is een evenement op LinkedIn geschikt en toegankelijk.

Hoe maak ik een event op LinkedIn aan

Ik heb er in mijn LinkedIn maandoverzichten al over gecommuniceerd, nu zijn ze dan echt voor iedereen beschikbaar: evenementen. Het is op dit moment van schrijven voor de meeste mensen  die voor het eerst een evenement aanmaken alleen nog mogelijk om dit in de Engelse taalinstelling te doen. Even omzetten dus als je ook gebruik wilt maken van de optie ‘Events’. Heb je je eerste event aangemaakt, dan vind je de optie ineens wél terug in de Nederlandse taalinstelling. Het aanmaken is het enige wat nog niet lukt op Nederlandse instelling.

Je vindt de  optie op de homepage, in de linkerkantlijn. Klik op het plusje om het evenement aan te maken.

LinkedIn evenement aanmaken

tips linkedInEvenementen zijn op dit moment alleen vanuit het persoonlijk profiel op te zetten, niet vanuit de bedrijfspagina. Wat ik adviseer is om voor het evenement een herkenbare hashtag te verzinnen. Deze kun je uitlichten op je bedrijfspagina zodat geïnteresseerden in één klap alle informatie en communicatie kunnen terugvinden die hierover gaat.

Nu krijg je de optie om een en ander aan informatie in te vullen over het evenement. Let op de voorwaarden van LinkedIn bij het aanmaken.

  • Maak een passende omslagfoto voor het evenement van hooguit 8 MB, verhouding 4:1 (Full HD is 1920 x 480);
  • Plaats je logo;
  • De naam van het evenement;
  • De locatie waar het plaatsvindt;
  • Bijzonderheden over de locatie, bijvoorbeeld als bezoekers naar een bepaalde afdeling moeten of zaalnaam of -nummer;
  • Datum van het evenement, dit kan over meerdere dagen verspreid zijn maar ook op één dag plaatsvinden;
  • Omschrijving in max 5.000 tekens wat men op het evenement kan verwachten (let op, de eerste 190 tekens zijn direct te lezen in het evenement zelf);
  • Een link naar de website voor het inschrijven bijvoorbeeld.

LinkedIn evenement aanmaken

Vervolgens krijg je de keuze om het event voor iedereen zichtbaar te maken, ‘Public event’, of het besloten te maken, ‘Private event’. Denk bij het laatste aan een personeelsfeest of een event speciaal voor genodigden. Net als bij de groepen op LinkedIn zijn public events zichtbaar voor iedereen en kunnen geïnteresseerden ook mensen uit hun netwerk uitnodigen. Bij een private event moet je aangeven of je als organisator wilt dat deelnemers hun connecties uit kunnen nodigen.

LinkedIn evenement aanmaken

De private events zijn niet vindbaar en daar kun je alleen voor uitgenodigd worden door de organisator. Het hangt dus van het doel af welke van de twee opties je kiest. Mijn evenement heb ik openbaar gemaakt en is dus ook vindbaar in de zoekmachine van Linkedin.

LinkedIn evenement aanmaken

Wat als je je evenement gepubliceerd hebt

Klik je op ‘Create’ dan is je evenement aangemaakt en kan het uitnodigen, delen en posten beginnen. Links op je homepage is het evenement toegevoegd en het plusje kun je gebruiken om meer evenementen aan te maken. Wil je toch nog iets aanpassen of het evenement weer annuleren? Geen probleem, klik op ‘Edit’ onder je foto.

LinkedIn evenement aanmaken

Met ‘Manage attendees’ of ‘Deelnemers beheren’ kun je zelf deelnemers verwijderen. Het zegt overigens niet dat iemand die zich aangemeld heeft ook daadwerkelijk aanwezig is. Er is geen verplichting na aanmelden voor dit event.

Hoe nodig ik mensen uit voor mijn evenement op LinkedIn

Je kunt op verschillende manieren mensen uitnodigen. Je ziet in het evenement zelf twee opties: ‘Invite your connecties’ staat zowel in het midden als rechts in de kantlijn. Je kunt alleen eerstegraads connecties uitnodigen en ik adviseer je hier ook rustig mee om te gaan. Nodig alleen mensen uit waarvan je echt denkt of weet dat ze interesse hebben. Massaal iedereen uit je netwerk klakkeloos uitnodigen zal alleen maar irritatie opwekken. Verder kunnen je uitgenodigde deelnemers ook weer mensen uitnodigen als je je evenement publiek hebt gemaakt.

LinkedIn evenement aanmaken

De genodigden ontvangen een uitnodiging onder ‘Mijn netwerk’ en kunnen daar klikken op ‘Negeren’ of ‘Accepteren’. Klikken ze door op ‘Alle beheren’, dan zien ze onder het aparte tabje ‘Evenementen’ de uitnodigingen ook terug. Deze optie werkt overigens wel al met de Nederlandse taalinstelling, dus die hoef je daarvoor niet aan te passen naar het Engels.

LinkedIn evenement aanmaken

 

Wat ik jammer vind, misschien komt dat nog, dat je vanuit deze optie niet eerst een berichtje kunt sturen aan de organisator alvorens te negeren of te accepteren. Dat zou wel fijn zijn, net als bij uitnodigingen om te linken.

LinkedIn evenement aanmaken

Je krijgt geen melding als iemand je uitnodiging wel of niet accepteert. Je ziet een deelnemer vanzelf verschijnen bij de ‘Deelnemerslijst’. Je kunt deelnemers weer verwijderen maar ook kun je uitnodigingen intrekken.

linkedin tipsLet op: als iemand je uitnodiging weigert, of zelf een evenement weer verlaat, dan kun je hem of haar weer een uitnodiging sturen maar daar krijgt diegene geen melding meer van. Of dit een bug is van LinkedIn of een bewuste keuze weet ik niet, maar je ziet dat als organisator verder niet. 

Een evenement weer verlaten

Heb je een evenement geaccepteerd maar wil je er toch niet aan deelnemen? Klik op de drie puntjes en kies voor ‘Evenement verlaten’.

LinkedIn evenement aanmaken

Zelf vragen deel te nemen aan een evenement

Wil iemand zelf deelnemen aan een evenement, dus zonder uitnodiging? Dan klikt diegene, als het een public event is en dus zichtbaar, op ‘Deelnemen aan evenement’.

LinkedIn evenement aanmaken

Je evenement delen of posten

Je hebt ook de optie om je evenement te delen als update. Dit zou ik vooral doen als je meerdere bezoekers aan wilt trekken. Klik hiervoor op ‘Share your event’. Haal het standaard berichtje weg en plaats er zelf een passende tekst bij. Wat ik jammer vind is dat er geen afbeelding (je omslagfoto in het event) bij getoond wordt.

LinkedIn evenement aanmaken

Een conversatie starten in het evenement

Je kunt als organisator op twee manieren een conversatie starten in het evenement: ‘Post about your evenement’, deze optie zien bezoekers en deelnemers niet, en ‘Start a new conversation about this event’. Deze laatste zien deelnemers en zij kunnen en mogen dus iets over het event plaatsen. Vragen, foto’s, informatie. Klik je door op de naam van het event, in dit geval ‘Meer succes met LinkedIn!’, dan krijg je de optie om reacties eventueel uit te zetten.

LinkedIn evenement aanmaken

Klik door op ‘Advanced settings’.

LinkedIn evenement aanmaken

En zet hier eventueel het schuifje uit als je niet wilt dat mensen reageren onder jouw bijdrage.

LinkedIn evenement aanmaken

Heb jij nog leuke tips of al goede (of minder goede) ervaringen met deze nieuwe optie? Deel het met ons in de reacties.

Wil je zelf deelnemen aan dit evenement? Ik heb nog een plek over :) : https://www.linkedin.com/events/meersuccesmetlinkedin/

Social media expert en trainer Corinne Keijzer

Meer succes met LinkedIn!

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen?

- Bekijk ons trainingsaanbod op Digital Moves: https://www.digitalmoves.nl/trainingen-en-workshops/

- Vraag VRIJBLIJVEND een voorstel op maat: https://www.digitalmoves.nl/contact/

- Zelf leren via onze boeken op Some Bookshttps://www.somebooks.nl

- Leer wanneer jij wil met onze uitgebreide online video trainingen via onze Digital Moves Academy: https://www.digitalmoves-academy.nl/