Wow, wat een mooi jaar is het voor LinkedIn geweest! Tientallen nieuwe opties en wijzigingen in zowel persoonlijke profielen als bedrijfspagina’s, nieuwe lay-outs, goede ontwikkelingen in de betaalpakketten en het advertentiesysteem, er is veel gebeurd. In mijn maandelijkse LinkedIn overzichten houd ik jullie altijd op de hoogte van alle nieuwtjes, bij deze deel ik daaruit graag nog eens de mooiste hoogtepunten van LinkedIn in 2019.
Evenementen
Het heeft lang op zich laten wachten, maar eindelijk was het dan zo ver dit jaar: de optie om een evenement aan te maken is terug! Wel geheel in een nieuw jasje met andere opties dan hoe we het kennen van voor 2012. Helaas is het alleen voor persoonlijke profielen mogelijk een event aan te maken en dat is jammer omdat je het daardoor lastig centraliseert als bedrijf zijnde. Nu kunnen verschillende medewerkers een zelfde evenement aanmaken waardoor het versnippert. Hopelijk dus nog een wijziging in 2020 waarin ook bedrijfspagina’s een evenement kunnen aanmaken. Ik verwijs je verder voor alle ins en outs naar mijn blog over het aanmaken van een evenement op LinkedIn.
Bedrijfspagina: hashtags uitlichten en connecties uitnodigen
Een zwaar onderschatte optie vind ik de mogelijkheid om drie hashtags uit te lichten op de bedrijfspagina. Sowieso gaan hashtags een steeds grotere rol spelen op LinkedIn en zijn ze superhandig voor je contentstrategie, maar vooral zit het voordeel in het kunnen reageren als bedrijfspagina in de uitgelichte hashtag groepen.
De optie om je connecties uit te nodigen voor je LinkedIn bedrijfspagina kwam in mei, verdween weer in juni, kwam terug in november om in december toch ineens weer te verdwijnen. LinkedIn kan blijkbaar niet echt de modus vinden om dit onderdeel naar ieders tevredenheid te laten verlopen. De wijzigingen die het de tweede keer met zich meenam, je moest een compleet profiel hebben en mocht maximaal 50 personen per dag uitnodigen, waren blijkbaar niet voldoende om de hoge irritatiegraad te doen afnemen. De optie komt terug in 2020, maar hoe, dat is en blijft de vraag. Wordt vervolgd!
Live video
Je kunt het aanvragen bij LinkedIn maar de kans is nog steeds heel erg klein dat je de optie krijgt. Toch zijn ze er al: mensen die live kunnen streamen op LinkedIn. Supertof om op een evenement verslag te doen bijvoorbeeld, maar ook om Q & A’s of interviews te houden met klanten of vakgenoten bijvoorbeeld. Ik denk dat in 2020 meer mensen de optie krijgen en hoop dat het een waardevolle toevoeging voor je tijdlijn wordt.
Stel zelf de taal in van je primaire profiel
Het is al lang mogelijk je LinkedInprofiel in een tweede taal aan te maken, maar het was nooit mogelijk voor het persoonlijke profiel om zelf je primaire taal te kiezen. Nu kan dat wel! Op het moment dat je een tweede taal kiest bepaal je zelf welke taal je aan het primaire profiel toekent. Overigens kan dit niet meer als je het al ingesteld hebt, maar het is al een hele verbetering. Ik heb een blog herschreven met de uitleg omtrent taalinstellingen op LinkedIn welke ik je adviseer te lezen voordat je hier aan begint.
Sales Navigator – richt je leads in in lijsten
Een hele fijne ontwikkeling vond plaats in de Sales Navigator. Naast de nieuwe lay-out van de homepage kun je nu lijsten aanmaken van je opgeslagen leads en accounts. Deze lijsten kun je ook delen en zelfs laten bewerken door je collega’s die ook een premium pakket ‘Sales’ hebben. Het advertentiesysteem is bezig met de optie om deze lijsten te gebruiken bij het targetten van de doelgroep. Mooie ontwikkelingen om sales en marketing nog beter te laten samenwerken.
SEO wordt steeds belangrijker
SEO, oftwel zoekmachineoptimalisatie, is altijd al van invloed geweest op LinkedIn. Vooral de woorden in de teksten die je gebruikt zijn hiervoor erg belangrijk. Werden tot een jaar of twee geleden nog alleen de eerste 1.000 tekens uit je profiel meegenomen in de indexatie, nu geldt het voor je gehele profiel. En niet alleen je profiel wordt geïndexeerd, ook je foto’s en afbeeldingen. Je kunt hier sinds afgelopen jaar een omschrijving in 120 tekens aan meegeven zodat het ook vindbaar wordt in de zoekmachine.
Daarnaast wordt ook jouw content binnenkort (of misschien is het al zover) meegenomen in de indexatie van zoekmachines zoals Google en Bing. Dit biedt natuurlijk nog meer mooie kansen om je zichtbaarheid te vergroten, mensen kunnen door zoekopdrachten in deze zoekmachines sneller bij jou terecht komen. Je kunt checken of jouw content al geïndexeerd is door deze Boolean search string in te voeren in Google: site:www.linkedin.com/posts/ “Corinne Keijzer”
Mijn naam verander je uiteraard in je eigen naam.
LinkedIn advertentiesysteem
Het advertentiesysteem van LinkedIn heeft een flinke make-over gehad. Het campagnebeheer met de mogelijkheid tot het ‘Objective Based Marketing’ adverteren blijft zichzelf steeds verder positief ontwikkelen. Alle 7 doelstelling opties zijn afgelopen jaar open gezet en er kwam een hele mooie optie bij om nog meer gericht je doelgroep te vinden: Lookalike audiences.
Daarnaast is het nu ook mogelijk om doelgroepen met behulp van Bing Geo Migration te vinden, je kunt je advertentie nu heel specifiek op personen uit een bepaalde woonplaats richten.
LinkedIn ambassadeur
Vaak krijg ik de vraag wat dat nou precies inhoudt, ‘LinkedIn ambassadeur’. Een paar jaar geleden werd ik door LinkedIn Benelux gevraagd deel te nemen aan een groep ambassadeurs. Dit zijn allen professionals die LinkedIn op een of andere manier intensief gebruiken. Vakgenoten maar ook professionals binnen grote bedrijven die LinkedIn dagelijks op allerlei manieren inzetten. Zo nu en dan vraagt LinkedIn (een aantal van ons) om te helpen op de helpdesk bij evenementen bijvoorbeeld.
Een hele grote eer was dat ik dit jaar voor de derde keer als ambassadeur met de ontwerpers van LinkedIn zelf om de tafel mocht. Met vijf andere vakgenoten hebben we feedback gegeven op het platform. Wat werkt, wat werkt niet, waar liggen nog kansen voor LinkedIn, wat zijn onze wensen voor verdere ontwikkeling van het platform. En dat vind ik het mooie aan LinkedIn, ze staan open voor feedback van de gebruiker. Niet voor niets is hun slogan dan ook ‘Members first’.
Spreker op LinkedIn evenement publieke sector
Ik spreek regelmatig over LinkedIn voor bedrijven, evenementen en congressen maar in oktober mocht ik spreken op een evenement van LinkedIn zelf. Robert Ruitenburg, organisator vanuit LinkedIn, ken ik al jaren vanuit het werkveld en wij werken graag samen. Dat hij mij vroeg was natuurlijk heel spannend maar vooral fantastisch: spreken over een tool terwijl de medewerkers van LinkedIn zelf ook in grote getale aanwezig zijn. De doelgroep was de publieke sector, mijn onderwerp was de bedrijfspagina en daaraan gekoppeld ‘employee advocacy‘.
Hoe zet je je medewerkers in om je organisatie meer bekendheid en een groter bereik te geven? Mijn boodschap: leer je medewerkers vissen in plaats van ze vis te geven. Plemp die tijdlijn niet vol met voorgekauwde content van de marketingafdeling maar ga zelf content maken. Houd het zakelijk maar maak het vooral ook persoonlijk, daar bereik je veel meer mee.
Bij deze wil ik alle medewerkers van LinkedIn bedanken, voor een mooi jaar vol goede ontwikkelingen, onze fijne samenwerking en jullie toegankelijkheid. Let’s rock in 2020!
[…] was het voor dit jaar. Heb je een en ander gemist, ik heb alle hoogtepunten van LinkedIn in een jaaroverzicht samengevat. En uiteraard kun je alle maandoverzichten op deze website nog […]