Dat LinkedIn veel gebruikt wordt om leads te genereren is geen geheim meer. Je kunt op verschillende manieren nieuwe prospects en klanten vinden en benaderen, of ze zoeken jou op naar aanleiding van een bericht op de tijdlijn bijvoorbeeld, en dan valt of staat een hoop met hoe je profiel er uit ziet. Is deze professioneel genoeg? Zijn alle belangrijke velden gevuld? Hoe wordt jouw profielbezoeker ontvangen? Nodig je uit tot een gesprek of jaag je hem of haar juist weg? In het LinkedInprofiel zitten een aantal opties die velen nog onbenut laten. Dus, heb je een commerciële rol, wil je meer uit je profiel halen, lees dan vooral deze vijf gouden socialselling-tips!
Cover story
Een foto op LinkedIn is maar een foto, mensen kunnen je niet horen of verder ‘zien’, dat is best lastig. De eerste indruk is binnen een kwart van een seconde zelfs geveld op basis van je foto. Daarom ben ik wel blij met de coverstory. Deze geeft een beter beeld van iemand en maakt de kans op de juiste connectie, lead of klant groter. Wat is een coverstory? Een video van maximaal 30 seconden achter je profielfoto. Deze is (vreemd genoeg) alleen op de mobiele applicatie toe te voegen, of te bewerken, en dat doe je door op het plus-teken te klikken en vervolgens te kiezen voor cover-story.
Hoe je dit commercieel kunt benutten: zie deze video als je elevator pitch. Geef aan hoe je iemand kunt helpen, wat je voor diegene kan betekenen. Dat betekent niet beginnen met een opsomming van je werkzaamheden of je diensten, dan haken mensen af, maar dat betekent met het voordeel van je kijker direct te benoemen. Bedenk zelf maar, wat spreekt meer aan:
Ik ben Jan, ik ben al 10 jaar SEO specialist en ik zorg voor de juiste zoekwoorden in een website zodat deze beter gevonden wordt. Neem gerust een kijkje op mijn website www…. enz.
of
Wil jij meer omzet genereren door meer klanten aan te trekken met je website? Door het inzetten van de juiste zoekwoorden vergroot je de kans gevonden te worden in Google. Mijn naam is Jan en mijn expertise ligt al een jaar of 10 op dit vlak. Graag neem ik je deze zorg uit handen, neem daarvoor contact met mij op.
De coverstory is overigens wel te bekijken op laptop/desktop. Je profielbezoeker ziet de eerste 3 seconden zonder geluid (zoals LinkedIn het noemt, het Harry Potter effect) en dan weer gewoon de profielfoto. Ze moeten op je foto doorklikken om je video volledig te bekijken. In de tijdlijn e.d. ziet men ook alleen je foto dus ze moeten ook wel echt naar je profiel toe om de video te bekijken.
Nog niet veel gedaan met je LinkedInprofiel of kan deze wel een flinke professionaliseringsslag gebruiken? Ga direct aan de slag met mijn gratis handleiding.
140 pagina’s én nu met een gratis 7-delige videoserie!
Ingesproken naam
Ook alleen op de mobiele applicatie beschikbaar: het uitspreken van je naam. Je hebt hier 10 seconden te tijd voor. Superhandig, vooral als je een lastig uitspreekbare naam hebt en/of internationaal werkt en voor anderstaligen een lastige naam hebt.
Hoe je dit commercieel kunt benutten: je kunt die 10 seconden natuurlijk ook weer commercieel inzetten. Geef vlot aan, net als in de coverstory maar dan in 10 seconden, hoe je iemand verder kan helpen of hoe ze contact kunnen opnemen.
Voornaamwoorden
Het zal je niet ontgaan zijn, de profielen waar soms achter de naam ‘her/she’ of ‘him/his’ staat. Deze optie kun je toevoegen door gebruik te maken van voornaamwoorden. Aangezien ik het zelf nogal overbodig vindt om aan te geven dat ik een vrouw ben, mag toch duidelijk zijn hoop ik ?, gebruik ik ook deze optie dus op een iets andere manier dan bedoeld.
Hoe je dit commercieel kunt benutten: in plaats van bovenstaande plaats ik daar gewoon mijn bedrijfsnaam. Deze komt nu keurig achter mijn naam te staan en is nu dan ook direct zichtbaar als ik een post plaats of ergens op reageer. Let op, je hebt maar 25 tekens en in sommige gevallen, vooral op de mobiele applicaties, breekt je naam af als je een te lange tekst plaatst. Dit is dus vooral ideaal voor korte bedrijfsnamen en niet te lange achternamen, anders zou ik de kopregel gebruiken. Aanpassen of invullen doe je via het potloodje rechts onder je omslagfoto.
Services
Een mooie optie voor ondernemers, freelancers maar ook mensen met een commercieel beroep: de services. Je kunt op je LinkedInprofiel 10 diensten uitlichten waar je expertise in ligt. Deze zijn te kiezen uit een lijstje van LinkedIn zelf, deze wordt gelukkig steeds uitgebreider, en voor deze services kun je een apart intro schrijven én reviews ontvangen.
Met je collega’s aan de slag op gebied van LinkedIn? Vraag naar de mogelijkheden voor een incompany training. Ik kom dan bij je op locatie of we doen de training online, wat jullie zelf willen.
Mensen moeten wel even doorklikken op deze optie, dan krijgen ze de rest te zien. Ik hoop dat de reviews een nog wat prominentere plek krijgen trouwens, maar misschien gebeurt dat als je er voldoende hebt (de optie bestaat nog niet zo lang, ik heb pas 2 reviews… mocht je me willen helpen zodat ik dit kan uitvinden? Stuur me even een privébericht op LinkedIn, dan stuur ik je een verzoek. Het is namelijk best vreemd, je kunt er alleen om vragen, jij kan niet zomaar iemand een review géven ?. Je kunt maximaal 20 personen per maand om een review vragen en je zou de credit terug moeten krijgen op het moment dat je de review ook krijgt. Vreemd genoeg is dat bij mij niet gebeurd. Mag nog wel één en ander aan verbeterd worden dus door LinkedIn.
Wel kan je bezoeker jou direct vragen om een voorstel voor een van jouw diensten, dat is dan weer wel fijn. Er worden een aantal vragen gesteld en vervolgens wordt het voorstel ingediend waarna je hopelijk zaken kunt doen.
Contactgegevens in plaats van opleiding
Het is wat flauw maar deze tip is eigenlijk best wel effectief. Je contactgegevens zitten vrij verstopt op LinkedIn, niet iedereen weet dat je door kunt klikken op ‘Contactgegevens’ en als je niet met elkaar gelinkt bent kun je elkaar over het algemeen (er zijn een aantal uitzonderingen) geen privébericht sturen. Rechts onder je omslagfoto staat je bedrijfsnaam, gekoppeld aan je werkervaring, en daaronder vind je de opleiding indien ingevuld bij het onderdeel ‘Opleiding’. Ik vind dat sowieso in mijn geval niet de meest urgente informatie, je kan het dan ook uitvinken zodat het niet in je profiel komt te staan, maar je kan het dus ook op deze manier benutten: maak een opleiding aan met je contactgegevens. Kan je telefoonnummer zijn maar ook zoals bij mij (ik ben telefonisch niet goed bereikbaar) een e-mailadres zijn. Ik vind dit mooier en beter dan prominent in de kopregel, maar goed, smaken verschillen, dat is natuurlijk helemaal aan jou.
Overigens heb ik mijn contactgegevens ook nog in mijn info-stuk staan, de samenvatting, maar die is door het activeren van creatormodus naar beneden geduwd. Vandaar dat ik dit graag even uitprobeer. Ook omdat ik veel meer volgers heb dan connecties en volgers niet gelinkt zijn en geen privébericht kunnen sturen (op de uitzonderingen na dan uiteraard).
Geef een reactie