Een eerste indruk maak je maar één keer. Ook online. Of je nu zzp’er bent of in grote organisatie werkt, zorg ervoor dat je zelf én je medewerkers een goede professionele uitstraling hebben op LinkedIn. Hebben ze dat niet, dan wordt het misschien de hoogste tijd deze tips eens met ze te delen. Je medewerkers zijn tenslotte ambassadeurs van jouw bedrijf en je mag toch verwachten dat ze hun digitale visitekaartje op orde hebben. En dat betekent ook een goede profielfoto.

Je eigen profielfoto – kijk er eens kritisch naar

Scroll op LinkedIn eens door willekeurig wat profielen en je zult zien, je struikelt over de meest tenenkrommende, slechte foto’s. Bedenk eens bij jezelf hoe je over wilt komen bij mensen die je nog niet kent. Je zit op LinkedIn met een reden. Een professionele reden. Toch? Zorg dan ook dat je zo overkomt, professioneel.

Wil je helemaal geen profielfoto plaatsen? Bedenk dan eens hoe jij het zou vinden als iemand zich aan je voorstelt met een zak over zijn of haar hoofd. Raar toch? LinkedIn profielen met een profielfoto worden sowieso 14 keer meer bezocht dan profielen zonder. Zaken doen of netwerken met iemand die geen foto heeft? Nee, laat maar, dat geeft niet echt vertrouwen.

LinkedIn professioneel inzetten binnen jouw bedrijf?

Bekijk ons aanbod en vraag om een voorstel op maat 

Laat je LinkedIn profielfoto op Photofeeler beoordelen

Met regelmaat adviseer ik mensen in mijn workshops om hun profielfoto van LinkedIn eens te laten beoordelen op Photofeeler door andere professionals. Professionals van LinkedIn geven op drie verschillende pijlers aan wat ze van jouw profielfoto vinden. Of je competent, aardig en/of invloedrijk overkomt. Je moet eerst zelf een aantal foto’s beoordelen voordat je zelf beoordeeld kunt worden. Leuk om te doen maar soms ook zeer confronterend.

tips profielfoto linkedinOnderzoek profielfoto’s Photofeeler

Op het Facebookcongres vertelde Mischa Coster, een bekende mediapsycholoog, over het onderzoek van Photofeeler. In dit onderzoek werden 60.000 beoordelingen van 800 profielen onder de loep genomen. Een ontzettend interessant onderzoek, want wat maakt iemand op een foto nou aardig, competent of invloedrijk? Ze keken onder andere naar de ogen, het gezicht, het lichaam, de achtergrond en de bewerking van de foto. De resultaten zijn duidelijk.

Wat ogen doen op een profielfoto

Ogen zeggen heel veel. Op alle drie de pijlers heeft het hebben van oogcontact een positieve werking. Ze verstoppen werkt juist averechts. Een bril heeft ook een positieve werking op alle pijlers, dat geldt ook voor een zonnebril. Het enige negatieve effect dat een zonnebril heeft is op de pijler “aardig”. Je ogen een beetje dichtknijpen op de foto doet het ook goed. Op alle drie de pijlers heeft dat een positief effect.

tips profielfoto linkedin

Bron: Photofeeler

Wat je gezicht op je profielfoto vertelt

Je gezichtsuitdrukking op je foto kan een hoop veroorzaken. Als je serieus kijkt, dan vinden mensen je blijkbaar minder competent, aardig en invloedrijk dan met een lach. Vooral een volle lach, waarbij je de tanden ontbloot, heeft een postief effect op alle drie.

tips profielfoto linkedin

Bron: Photofeeler

Wat je lichaam op je profielfoto uitstraalt

Een foto die teveel ingezoomd is op je gezicht heeft een negatief effect op de pijlers aardig en competent. Uit andere onderzoeken weet ik dat een foto die genomen wordt van twee meter afstand je gezicht het meest betrouwbaarheid meegeeft. Te dichtbij kan teveel laten zien, onder andere spanning en rimpels. Ook maakt het ingezoomde dat iemand vaak wat dreigend overkomt. Formele kleding wordt voor zowel competent als invloedrijk als een pluspunt gezien.

tips profielfoto linkedin

Bron: Photofeeler

Invloed achtergrond van je profielfoto

Een zeer opvallend resultaat was dat de achtergrond van je profielfoto niet van invloed is op de verdere uitstraling op basis van de drie pijlers. Het maakt dus niet uit of je een effen achtergrond hebt of een drukke print.

tips profielfoto linkedin

Bron: Photofeeler

Is de bewerking van je foto nog van invloed

Je profielfoto bewerken hoeft niet altijd een positief effect te hebben. Zowel bij het te donker maken, als te licht, heeft het een negatief effect op de drie pijlers. Vooral het te licht maken heeft consequentie voor het aardig overkomen, invloedrijk en competent. Een zwart/wit foto? Gewoon doen als je dat mooi vindt. Dit heeft geen enkel effect blijkbaar.

tips profielfoto linkedin

Bron: Photofeeler

Nog wat extra tips voor je LinkedIn profielfoto

Het blijft een persoonlijke voorkeur, hoe je profielfoto er uit ziet, maar met deze tips hoop ik dat je meer inzicht krijgt in je eigen online indruk. Nog een aantal extra tips:

  • neem de moeite even een goede foto van je zelf te laten nemen. Een selfie is echt not done, evenals een foto in een spiegel.
  • voorkom afgehakte lichaamsdelen op je foto. Daarmee bedoel ik het bungelende handje van iemand uit een groepsfoto of een half hoofd. Ook hier geldt: neem even de moeite een foto van je zelf te laten nemen. We beschikken tegenwoordig allemaal over een prima camera op onze telefoon, het is een kleine moeite.
  • LinkedIn is een professioneel zakelijk platform. Jouw persoonlijke profiel is persoonlijk dus plaats een foto van jouzelf. Niet met je paard, je hond, je partner, kinderen of jouzelf op een veld vol festivalgangers. Overigens staat in de voorwaarden van LinkedIn dat je verplicht bent een foto van jouzelf te plaatsen. Dat betekent ook geen logo’s of andere zaken dan jouzelf.
  • Vakantiefoto’s kunnen soms best mooi zijn, maar vaak zijn ze niet voor LinkedIn geschikt. Bijvoorbeeld dik ingepakt op een zeilschip, in je bikini op het strand, met ontbloot bovenlijf aan een biertje op je balkon. Houd dat soort foto’s lekker op je privéprofiel op Facebook.
  • Denk aan de kwaliteit van je profielfoto. Het formaat is 300 x 300 pixels. Ook moet je foto scherp zijn.
  • Het is zeker geen paspoortfoto. Houd bovenstaande tips en onderzoekstips in je gedachte en straal vooral uit wat jij uit wilt stralen. Lachen moét! :D
  • Gebruik je omslagfoto voor verdere uitstraling en personal branding. Laat je zelf daarop eventueel zien met een fotocamera, als spreker op een congres of je logo of andere kenmerken van je (eigen) bedrijf. Gebruik hiervoor het formaat 1584 x 396 pixels.

achtergrondfoto linkedin

Wil jij ook LinkedIn professioneel inzetten binnen jouw organisatie?

Vraag ons naar de mogelijkheden.

Voor de resultaten van het hele onderzoek verwijs ik je naar de website van Photofeeler.

Meer succes met LinkedIn – klanten en leads werven met LinkedIn

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen? Je kunt:

linkedin online training