5 gouden tips om leads uit LinkedIn te genereren

///5 gouden tips om leads uit LinkedIn te genereren

5 gouden tips om leads uit LinkedIn te genereren

Door |2018-09-25T12:04:21+00:00dinsdag 25 september, 2018|BLOGS, LinkedIn|

Ik was net lekker bezig met het opmaken van een presentatie voor een sprekersessie voor ondernemers op een van onze mooie Waddeneilanden toen ik me ineens bedacht dat het eigenlijk ook wel leuk is om dit eens met mijn online publiek te delen: hoe genereer je op vrij eenvoudige wijze leads uit LinkedIn? Ik geef je vijf gouden social selling tips! 

Hoe genereer je op eenvoudige wijze leads uit LinkedIn

Veel mensen zien LinkedIn nog steeds als een database voor hun contacten, een soort rolodex (voor de wat ouderen onder ons die dat nog kennen 😉 ) Of LinkedIn is alleen ‘iets’ om in te zetten als je een nieuwe baan zoekt. Lang was dat ook zo, LinkedIn is daar ook ooit voor opgezet, maar ondertussen is er zóveel veranderd. Er zijn veel mooie functionaliteiten bijgekomen in de afgelopen jaren waardoor het commercieel ook een heel interessant platform is geworden. Ik geef je vijf hele waardevolle tips waarmee je op vrij gemakkelijke wijze leads en klanten kunt vinden op LinkedIn. Let vooral op tip nummer 5, die is dúbbel goud waard!

Voorwaarden voor deze tips

Voordat je deze tips leest is het belangrijk dat je weet dat het alleen werkt met een goed professioneel profiel. Heb je dit niet, dan kan het juist averechts werken. Heb je nog geen professioneel profiel? Wat een geluk, ik bied naast onze fysieke workshops bij Digital Moves online gratis een uitgebreide handleiding maar ook een online training aan! Je vindt ze onder deze links:

E-learning LinkedIn: https://www.digitalmoves-academy.nl/ 

Handleiding LinkedIn: https://www.corinnekeijzer.nl/downloads/gratis-handleiding-linkedin/ (deze ontvang je ook bij de online training)

tips linkedIn

Je mag deze links gewoon delen met mensen waarvan jij denkt dat ze hier ook wat aan hebben! 

Het gaat op LinkedIn vooral om het bouwen aan relaties en het verwerven van de volgende drie zaken:

  • Gunfactor
  • Vertrouwen
  • Expertstatus

Als je dat deel van het social selling proces begrijpt en inziet, dan zijn onderstaande tips goud waard.

Tip 1: link met onbekenden

Beperk je niet tot het kringetje bekenden maar zoek ook contact met onbekenden of laat je uitnodigen door onbekenden. Anno 2018 lopen online en offline door elkaar heen, wat maakt het nog uit wáár je iemand ontmoet, op je werk, in een café of op LinkedIn? Juist deze mensen zijn om vele redenen interessant voor jouw netwerk en kunnen wel eens gebruik moeten maken van jouw product of dienst. Vaak zie of hoor je mensen niet in de tijdlijn, maar reken maar dat heel veel mensen wel meelezen. In mijn online training LinkedIn voor gevorderden geef ik een heel mooi voorbeeld hiervan en zie je hoe ik een mooie opdracht bij de Nederlandse Ambassade van Marokko kreeg dankzij een onbekende die ik jaren geleden aan mijn netwerk had toegevoegd.

Het gaat er niet alleen om wie jij kent.

Het gaat er om wie jou, je werk en je merk kent.

Of leert kennen.

Tip 2: maak áltijd contact bij het linken

Ik heb er op LinkedIn zelf al een paar artikelen aan gewijd: maak áltijd contact bij het linken met mensen, het brengt je echt de beste, leukste, mooiste én waardevolste gesprekken. Ga niet alleen voor de aantallen, daar heb je écht geen bal aan, maar zorg ervoor dat je altijd even een berichtje stuurt, ook als je het niet gekregen hebt. Ben je op een evenement, dan voer je ook eerst een gesprek voordat je je visitekaartje neerlegt. Waarom zou iemand anders jou iets gunnen als jij al niet eens de moeite neemt om jezelf even voor te stellen of aan te geven waarom je diegene benadert?

Ga er vanuit dat mensen LinkedIn niet goed kennen. Daarom krijg je ook vaak uitnodigingen van onbekenden. Een mooiere start dan zelf een gesprek beginnen is er niet. Vaak ligt er aan de andere kant ook nog een drempel en zo bepaal jij zelf waar het gesprek over gaat. Bied altijd aan iemand te helpen als hij of zij dat nodig heeft, vrijblijvend, zonder gelijk iets terug te willen. En wees nooit opdringerig, blijf vooral weg van spamgedrag in je eerste contact. Juist dan trek je nieuwe klanten aan en benaderen ze je als ze je nodig hebben.

Tip 3: benader mensen die jouw profiel hebben bekeken binnen één bepaald bedrijf

Je ziet op Linkedin hoe vaak je profiel bekeken is en ook zie je in de gratis versie de laatste vijf personen die je profiel bezocht hebben. Uit onderzoek van Digital Moves blijkt dat we het gluren bij de buren toch wel de leukste optie vinden van LinkedIn, samen met het lezen van de tijdlijn, maar de grootste ergernis is mensen die zichzelf anoniem maken en vervolgens gluren op profielen. Daar is helaas niets aan te doen en kan je ook niets mee.

Het leuke van het wél zien wie er op je profiel gekeken heeft, is dat je er actief op kunt reageren. Klik sowieso even terug om het profiel te bekijken. Soms is het een dermate interessant persoon dat je hem of haar uitnodigt om te linken. Daar volgen soms ook hele interessante gesprekken door, zie tip 2, want je stuurt uiteraard een persoonlijk berichtje mee (en ja, dat kan ook via de mobiele app). Val niet in de valkuil om te spammen of iemand direct te overdonderen met een aanbod of iets dergelijks. Start eerst met een luchtig gesprek zodat je rustig een relatie opbouwt en vertrouwen wint.

In de gratis versie van LinkedIn zie je ook bij welke bedrijven de personen werken die op jouw profiel hebben gekeken. Zie je dat er binnen één bedrijf meerdere personen gekeken hebben, dan bekijk je wie er uit jouw netwerk daar werkzaam is en als je denkt dat het kan stuur je diegene een bericht met de vraag of je ze misschien kunt helpen aangezien er een aantal collega’s op je profiel hebben gekeken.

Heb je een betaalpakket, dan is het gemakkelijker, dan klik je door op het desbetreffende bedrijf en zie je exact wié er op je profiel heeft gekeken binnen dat bedrijf. In dat geval kun je uiteraard rechtstreeks een berichtje sturen aan desbetreffende persoon en vragen of je ze ergens mee van dienst kan zijn omdat er blijkbaar interesse is in jouw profiel.

Brutalen hebben de halve wereld.

Brutalen met klasse de hele.

Tip 4: gebruik het premiumpakket met de sales navigator

Mijn laatste tip is er één die ook enorm veel leads en klanten kan opleveren. Je hebt vier betaalpakketten (premium) op LinkedIn. Één daarvan is het salespakket met daarin de waardevolle Sales Navigator. Dit is een tool waarmee je heel gedetailleerd zoekt naar besluitvormers, en de beslissingsmakers die daar weer boven staan, binnen organisaties waar jij binnen wilt komen. Je begint met het bouwen van een relatie op dit platform door bepaalde personen te volgen en ze vervolgens kennis laat maken met jou en je expertise tot het moment rijp is om diegene te benaderen. Absoluut een must-have voor mensen die met targets werken op gebied van het werven van nieuwe klanten.

tips linkedInJe kunt een betaalpakket voor een maand uitproberen, neem in dat geval het paarse pakket ‘Verkoop’ (Sales). 

Tip 5: maak gebruik van de zoekoptie ‘Content’

Save best for last! Het is een van de best bewaarde geheimen van LinkedIn, maar weinigen kennen deze optie die verstopt zit in de Engelse taalinstelling: zoeken op content. Je kunt op alle soorten content van LinkedInleden zoeken.

Het beste is om te zoeken op updates met woorden als:

  • ik zoek een….
  • ik ben op zoek naar…..
  • wie kent een…..
  • wie heeft ervaring met….
  • ben jij iemand die…..

Daarna vul je aan met het woord wat voor jou van belang is. In dit geval bijvoorbeeld: ‘Ik zoek een seo specialist’. Typ dit in in de zoekbalk et voila… de leads liggen gewoon voor het oprapen.

zoeken op content linkedin

LinkedIn boeken

Wil je meer weten over LinkedIn? Onze uitgebreide en complete handleidingen laten je alle geheimen van LinkedIn zien. Check www.somebooks.nl voor het overzicht!

linkedin ebooks

 

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training'. Neem contact op met Corinne.

Laat een reactie achter

Anti-spam: *