In maart zijn weer de nodige wijzigingen geweest op LinkedIn en ook is een en ander toegevoegd in het platform, met name in de instellingen. Daarnaast zijn er weer de nodige ontwikkelingen en komen er nog mooie dingen aan. Zoals iedere maand heb ik alles weer op een rij gezet voor je!

Native video op de LinkedIn bedrijfspagina

Het was op het persoonlijke profiel al even mogelijk, maar nu gelukkig ook op de bedrijfspagina: het plaatsen van native video’s op de tijdlijn. Als het goed is heeft iedere bedrijfspagina ondertussen de optie, je ziet een camera-icoontje staan in de update. Soms staat er ook nog het woord ‘video’ bij.

bedrijfsprofiel video linkedin

Het mooie is dat je ook in de statistieken duidelijk terugziet hoeveel videoweergaven er zijn geweest naast het aantal keren dat het door de tijdlijn is gekomen van LinkedInleden en het aantal klikken op de video zelf. Video krijgt overigens sterk voorrang op de tijdlijn.

bedrijfsprofiel video linkedin

tips linkedin

Plaats je video op LinkedIn, houd het dan kort maar krachtig. Een halve minuut is vaak al voldoende, tenzij je echt de diepte ingaat op een onderwerp bijvoorbeeld. Maak je opnames ook vierkant, dat komt het beste over in de app van LinkedIn en denk aan ondertiteling aangezien de meeste mensen hun geluid uit hebben staan. Zie voor meer tips: https://www.corinnekeijzer.nl/2018/03/27/10-tips-voor-gebruik-video-op-linkedin

Nieuw tabblad ‘Advertenties’ in de instellingen

Het zal de meeste mensen niet ontgaan zijn, de nieuwe Europese privacywetgeving AVG komt er aan wat ook voor het platform LinkedIn gevolgen heeft. Om die reden zie je sinds kort bijvoorbeeld de nieuwe tab ‘Advertenties’ in je instellingen staan. Mijn advies: loop deze eens goed door en weet wat je deelt en zichtbaar maakt.

instellingen linkedin

Nieuwe instelling ‘Sociaal economisch en werkplekonderzoek’

Onder de tab ‘Privacy’ in je instellingen is een nieuwe optie verschenen waarmee je toestemming geeft voor het gebruik van je gegevens voor academisch- en beleidsonderzoek. Zelf vind ik nogal vaag wat daar onder valt en wie die ‘derde partijen’ zijn en heb daarom het schuifje op ‘Nee’ gezet.

privacy instelling linkedin

Categorieën toegevoegd bij vaardigheden en nieuwe lay-out

Dat de vaardigheden een steeds belangrijker onderdeel worden van je LinkedInprofiel is voor velen geen geheim meer. Dat LinkedIn hard werkt aan de ontwikkeling van dit onderdeel is ook zichtbaar aan onder andere de nieuwe lay-out die momenteel uitgerold wordt. De vaardigheden zijn gecategoriseerd door LinkedIn, helaas kun je hier niets aan veranderen, je kunt er drie vastzetten bovenaan. Dit was in de oude lay-out ook al mogelijk, deze zijn zichtbaar in je profiel. Voor de overige (maximaal 50) vaardigheden moet je profielbezoeker doorklikken.

vaardigheden linkedin

 

Naast de nieuwe lay-out krijg je tegenwoordig van LinkedIn suggesties bij het toevoegen van je vaardigheden. Hier staan ook Nederlandse termen tussen, gebruik deze ook als je doelgroep Nederlands is. Overigens kun je ook nog zelf vaardigheden aanmaken, je hoeft je niet aan de suggesties tehouden.

linkedin vaardigheden

tips linkedin

Ik heb het in voorgaande maandelijkse overzichten al vaker gehad over de nieuwe aankomende optie ‘Magnet’. Geen idee of het zo blijft heten, maar straks kun je dus updates plaatsen, gericht op LinkedInleden die bepaalde onderschreven vaardigheden hebben staan in hun profiel. Voorwaarde is dat jij die zelfde vaardigheden ook hebt, dus vandaar dat ik adviseer deze zo spoedig mogelijk in te vullen, gebaseerd op vaardigheden die bij jou passen. Niet op datgene wat je profielbezoekers jou hebben toegewezen, daar zitten vaak onjuiste vaardigheden tussen zoals ‘Dutch’.  Zonde om daar onderschrijvingen voor te krijgen!

Nieuwe lay-out ‘Wie heeft je profiel bekeken’

Eentje die terug is van weggeweest: de grafiek ‘Who viewed your profile’ oftewel ‘Wie heeft je profiel bekeken’. Alleen nog zichtbaar met je taalinstelling op Engels, maar zal ongetwijfeld binnenkort ook in het Nederlands terug te vinden zijn. Handig en mooi overzichtelijk zo.

profiel bekijken

hashtags populair en voorgesteld in updates

Hashtags zijn al langere tijd in gebruik op LinkedIn, maar alleen in de Engelse taalinstelling zijn ze momenteel bruikbaar.  In de zoekopties kun je met de aparte tab op ‘Content’ zoeken wat ze heel waardevol maakt. LinkedIn zet hier ook op in komende tijd en je ziet dan ook de suggesties sinds kort verschijnen als je je update tikt. Helaas nog geen Nederlandse termen maar die kun je uiteraard wel gewoon handmatig toevoegen.

hashtags linkedin

Binnenkort beschikbaar op LinkedIn

Welke ontwikkelingen zijn gaande binnen LinkedIn, wat komt er nog aan?

Gesponsorde native video

Vanaf 3 april wordt het mogelijk voor bedrijven om native video als gesponsorde update in de tijdlijn te plaatsen.

  • video’s kunnen in volledige grootte bekeken worden zonder dat je je tijdlijn afsluit
  • je kunt een Lead Gen Form toevoegen waarin een call-to-action zit gebouwd zodat mensen direct iets kunnen registreren, opzoeken of downloaden bijvoorbeeld.

Mooie mogelijkheid lijkt me, om nog meer en beter bij je doelgroep in beeld te komen.

Eerdere overzichten LinkedIn updates

Maandelijks maak ik een overzicht van alle ontwikkelingen op LinkedIn. Hier vind je ze overzichtelijk terug:

Workshop of training volgen doe je bij Digital Moves

Wil je het allemaal niet zelf uitvinden en gewoon eens een goede professionele training of workshop bijwonen om LinkedIn nu eens echt helemaal goed onder de knie te krijgen? Boek dan de workshop die bij jou past via Digital Moves. Incompany of individueel, onze expert-trainers staan voor je klaar! digital moves