LinkedIn ontwikkelingen augustus

///LinkedIn ontwikkelingen augustus

LinkedIn ontwikkelingen augustus

Door |2018-09-05T16:53:42+00:00woensdag 5 september, 2018|BLOGS, LinkedIn|

De vakanties zijn voorbij, vrijwel iedereen is weer aan de slag en dat betekent ook terugblikken op de ontwikkelingen die van de zomer voorbij gekomen zijn. Heb je het juli-overzicht gemist, dan zou ik dat zeker even doorlezen, maar ook in augustus is weer het een en ander aangepast of bijgekomen op LinkedIn. Hier komen alle nieuwtjes!

Verschillende werkervaringen van één werkgever gebundeld

Heb je in het verleden meerdere functies bij één werkgever gehad? Dan wordt dat nu heel handig gebundeld en zie je nog maar één keer je werkgever op je profiel in de app met daaronder alle functies die je bekleed hebt.  Stuk overzichtelijker als je het mij vraagt.

ervaring linkedin

Algoritme is weer aangepast

Het blijft de gemoederen bezighouden, het algoritme dat LinkedIn hanteert voor de tijdlijn. Ik schreef er al eerder een blog over waarin ik aangaf dat het continu aan veranderingen onderhevig is en dat niemand eigenlijk exact weet hoe het algoritme werkt. De afgelopen weken is er blijkbaar weer aan de knoppen gedraaid bij LinkedIn want een aantal zaken vielen mij op:

  • Er komen veel minder video’s prominent in mijn tijdlijn voorbij. Kregen ze altijd enorm voorrang, zelfs al was het een hele slechte video, dat lijkt dat nu toch wel voorbij.
  • Externe linkjes werken ineens weer beter heb ik het idee. Voorheen bleef ik qua bereik altijd een beetje hangen tussen de 5.000 – 10.000 views, nu zie ik ze regelmatig voorbij de 20.000 – 25.000 schieten.
  • Foto’s en teksten blijven voor mijn gevoel ook wat meer achter.
  • Trucjes die je wel eens voorbij zag komen, het schrijven voor het algoritme door bijvoorbeeld het volledig benutten van de 1.300 tekens en vooral heel veel witregels en opsommingen te gebruiken, werken niet meer. Gelukkig. Ga voor kwaliteit, zorg dat je interessant bent en blijft, dan heb je dat soort fratsen niet nodig.

Nog steeds is het heel belangrijk content te creëren waar je doelgroep op zit te wachten en waar zo snel mogelijk interactie op voortkomt. Pas dan ziet LinkedIn het als relevant en belangrijk en maak je kans in de tijdlijnen voorbij te komen. Een goed kwalitatief netwerk is daarvoor dan ook echt een MUST. Ik schreef hier ook al eerder een blog over, het scoren van zoveel mogelijk netwerkconnecties werkt écht niet op LinkedIn. Het staat misschien stoer maar daarentegen val je toch heel erg door de mand als je met je 20.000 connecties slechts één of twee likes hebt op je update. En dat is voor iedereen zichtbaar, dat je het weet.

Aantal nieuwe opties Sales Navigator

Jawel, ze staan zelfs al in mijn gloednieuwe boek ‘Meer succes met de LinkedIn Sales Navigator!‘, de nieuwste opties binnen deze mooie tool. Een verrijking vind ik zelf! Welke opties worden momenteel uitegerold:

  • De nieuwe optie ‘Deals’ waarmee medewerkers effectiever kunnen samenwerken en beter inzicht krijgen in elkaars pijplijn zodat minder deals verloren gaan.

sales pakket linkedin

  • Betere opties om de ‘buyer circle’ in te richten. Bijvoorbeeld zelf rollen toekennen waardoor het inzichtelijker wordt wie belangrijke besluitvormers zijn in het inkoopproces van een organisatie.

sales navigator linkedin

  • Nieuwe contacten in je CRM aanmaken met data uit deals.

sales navigator linkedin

  • Het koppelen van Microsoft Outlook aan de Sales Navigator. Je ziet bij e-mails direct de gegevens van desbetreffende persoon, notities en InMails. Ga je met je muis over een naam, dan zie je direct alle gegevens.

Het nieuwe trainingsseizoen is weer begonnen!
Check onze agenda op Digital Moves voor onder andere workshops ‘Meer succes met de LinkedIn Sales Navigator!‘.

Content op je persoonlijke profiel meer zichtbaar

Je laatste drie bijlagen en je laatste artikel stonden al op je profiel weergegeven, als je iets bijgedragen hád uiteraard, maar nu is dat aangepast. Je ziet bij het artikel nu onder de titel ook de auteur staan, de eerste regels van het artikel en het aantal likes en reacties. Je kunt hier ook direct een like geven of het artikel delen, iets dat ik toch pas zou doen als ik het gelezen heb, maar wat ik vooral interessant vind zijn de eerste paar regels. Dit betekent dat je daar in je artikel direct rekening moet houden, het valt of staat met het feit of mensen doorklikken en het willen lezen.

updates linkedin

Groepen weer op de schop

LinkedIn blijft moeite houden met het in leven houden van de groepen. Na de laatste extreme aanpassingen drie jaar geleden is het er niet beter op geworden. Mijn ervaring en wat ik continu terugkrijg van mijn workshop-deelnemers als feedback: de admins van groepen houden het niet of slecht bij waardoor mensen het voor gezien houden. Teveel spam, weinig controle over de inhoud en te slecht meldingensysteem om leden geïnteresseerd en op de hoogte te houden.

Wat gaat LinkedIn aan de groepen veranderen?

  • Admins kunnen van te voren niet meer een reactie modereren. Dit is denk ik echt géén goede actie, nog meer spam lijkt mij?
  • Admins kunnen geen mail meer sturen om mensen uit te nodigen.
  • Admins kunnen berichten vastpinnen welke waarschijnlijk weer zullen verdwijnen bij leden die het gelezen hebben. Kan handig zijn, iemand welkom heten en misschien de werking van de groep uitleggen.
  • Admins kunnen met de LinkedIn app leden toegang geven en verwijderen.
  • Er verschijnen weer meer groepen in de tijdlijn als er interactie is. Ook hier huiver ik een beetje voor… ook weer meer spam? Gelukkig kun je groepen net zo gemakkelijk weer verlaten, houd het in de gaten zou ik zeggen.
  • Groepen waar je lid van bent komen op je homepage te staan.
  • Je kunt antwoorden op antwoorden in een apart draadje wat het misschien wat aantrekkelijker discussiëren maakt.
  • Je kunt je post bewerken.
  • Je kunt meer media rechtstreeks plaatsen zoals video.

Wat denk je? Verbetering of juist niet?

groups linkedin

‘Profielonderdeel toevoegen’ weer uitgebreid

Het nut weet ik nog niet precies, maar onder het blauwe balkje ‘Profielonderdeel toevoegen’ heeft er twee ‘nieuwe’ opties bijgekregen.

  • Introductie – misschien dat je hier straks kunt zien wat nog ontbreekt in je introductie, net als bij het label.
  • Ondersteunende talen – nu nog rechts in je profiel te vinden. Wellicht dat dat verdwijnt.

onderdeel linkedin toevoegen

 

Wat komt er aan op LinkedIn

Er zijn een aantal nieuwe functionaliteiten die gesignaleerd zijn maar die ik zelf nog niet toebedeeld heb gekregen van LinkedIn. Of, en wanneer, je de nieuwe opties krijgt heeft overigens niets met premiumpakketten te maken. Ook de gratis accounts krijgen onderstaande opties. Het is altijd weer afwachten wanneer je aan de beurt bent, het zijn willekeurige badges die over de 575 miljoen accounts wereldwijd uitgerold worden. Soms helpt het om je taalinstelling op Engels te zetten, meestal krijg je in deze taal de opties als eerste te zien. Het kan ook zomaar zijn dat de optie  alleen getest wordt (ook altijd willekeurige doelgroep) en niet verder uitgerold wordt. Het is altijd weer afwachten met LinkedIn.

Opgeslagen items

Als dit zo is, ben ik er echt héél blij mee: de opgeslagen items, die je op dit moment alleen op mobiele apps kunt bewaren en terugvinden, komen nu ook éindelijk beschikbaar op de laptop/desktop. Een wens van heel veel mensen zou daarmee in vervulling gaan, dus hopelijk snel beschikbaar bij iedereen,

Logo op de bedrijfspagina als gifje

Je kunt de profielfoto, over het algemeen je logo, van de bedrijfspagina laten bewegen door middel van een gif-bestand. Ook deze heb ik alleen nog maar bij anderen gezien en zelf nog niet tot mijn beschikking. Moet ook heel eerlijk zeggen dat ik er niet op zit te wachten, al die bewegende logo’s in mijn tijdlijn of bij zoekopdrachten, lijkt me vreselijk druk. Wat vind jij?

Beheer van de bedrijfspagina vanaf de homepage

Ook deze optie is nog niet veel gesignaleerd maar komt er hopelijk wel aan: op de homepage een directe link naar de bedrijfspagina die je in beheer hebt.

Eerdere overzichten LinkedIn updates

Maandelijks maak ik een overzicht van alle ontwikkelingen op LinkedIn. Hier vind je ze overzichtelijk terug van dit jaar:

LinkedIn boeken

Onze LinkedInboeken zijn ondertussen een groot begrip in Nederland. De nieuwste aanwinst van deze zomer is ‘Meer succes met de LinkedIn Sales Navigator!‘ en ook ‘Meer succes met LinkedIn!‘ is nu completer dan ooit en helemaal up-to-date sinds vorige week. Te bestellen in alle online shops of via onze eigen uitgeverij Some Bookssales navigator linkedin

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training'. Neem contact op met Corinne.

Laat een reactie achter

Anti-spam: *