Wat een mooie nieuwe opties en verbeteringen heeft LinkedIn afgelopen maand doorgevoerd! Ik ben zelf vooral superblij met het opsplitsen van het veld ‘Info’ en de media op je profiel. Lees snel verder hoe dit er uit komt te zien, wat de mogelijkheden zijn en wat er nog meer aangepast of nieuw is.
Persoonlijk LinkedIn profiel:
De ontwikkelingen inzake het persoonlijke profiel op LinkedIn volgen elkaar snel op. De laatste nieuwtjes op een rij:
Rich media losgekoppeld van ‘Info’
Fantastische ontwikkeling: je website, foto’s, plaatjes, presentaties en documenten zijn niet langer onderdeel van ‘Info’ maar krijgen een aparte omgeving. Veel duidelijker zo en eindelijk kun je zelf weer je volgorde aanpassen. Mensen zijn visueel ingesteld dus maak hier gebruik van, als je dat nog niet deed.
Oude vs nieuwe lay-out
Zo ziet of zag de media op je profiel er eerst uit als je het al ingezet had (kan zijn dat je de nieuwe optie nog niet hebt zoals ikzelf):
Zo komt het er uit te zien als het opgesplitst is in ‘Info’ en ‘Uitgelicht’:
Ontdek meer over LinkedIn! Met het uitgebreide boek ‘Meer succes met LinkedIn!’ leer je LinkedIn echt succesvol inzetten. Direct te verkrijgen via onze eigen uitgeverij of bij de (online) boekhandels.
Hoe voeg je media toe of pas je het aan
Hoe voeg je media toe aan ‘Uitgelicht’ of hoe voeg je dit onderdeel toe als je het nog niet gebruikt? Voor zover ik nu kan zien werkt het alleen op je laptop/desktop, (nog) niet op de mobiele app. Klik op het blauwe balkje ‘Profielonderdeel toevoegen’ en kies voor ‘Uitgelicht’. Het toont een aantal soorten media waar je uit kunt kiezen. Maak je keuze door op het ‘+’ teken te klikken achter de keuze. Afhankelijk van je keuze wordt je geleid naar een mapje op je pc/laptop, een veld om een link in te vullen of je bijdragen op LinkedIn om daar uit te kiezen.
Ja, je leest het goed, je kunt namelijk ook je eigen bijdragen en artikelen op LinkedIn hier uitlichten. Geweldige optie als je een update of artikel naar keuze extra aandacht wilt geven. Klik na deze keuze op ‘Uitlichten’ bij het stuk content dat je wilt uitlichten.
Er is ook nog een andere weg om je bijdragen op LinkedIn zelf uit te lichten: ga hiervoor naar je eigen bijdragen toe op LinkedIn, klik op de drie puntjes en kies voor ‘Bovenaan profiel uitlichten’. Dit stuk content naar keuze komt dan zichtbaar in je nieuwe veld ‘Uitgelicht’ te staan.
Heb je het onderdeel al in je profiel staan, dan klik je op het ‘+’ teken en voeg je op dezelfde manier media toe zoals hierboven omschreven.
Media bewerken, verwijderen of aanpassen qua volgorde
Klik op het potloodje als je je media wilt bewerken, het wilt verwijderen of van volgorde wilt veranderen. De volgorde veranderen kun je heel gemakkelijk doen door op de drie streepjes te gaan staan en met je linker muisknop te slepen naar de plek die je wilt. De media die bovenaan staat wordt links in het onderdeel op je profiel getoond.
Wil je iets verwijderen, dan klik je heel simpel op ‘Verwijderen uit Uitgelicht’.
Update in een privébericht sturen
In het maandoverzicht van Januari liet ik een afbeelding zien waarin de ‘Delen’ optie onder een update op de tijdlijn opgesplitst werd. Je kon kiezen om het te delen in je tijdlijn of om het prive met iemand te delen. Blijkbaar was het een test want het heeft uiteindelijk een andere vorm gekregen. Wat mij betreft een betere oplossing, die andere nam teveel van de ruimte in beslag en zag er gewoon niet mooi uit.
Klik op de drie puntjes rechtsboven in de update en je ziet nu de optie staan ‘Versturen in een privebericht’. Zo kun je dus heel gemakkelijk met iemand in je eerstegraadsnetwerk een update delen die interessant is voor hem of haar.
Limiet van 300 tekens losgelaten bij uitnodiging – wel of niet
Je herkent het misschien wel: je wilt een uitnodiging sturen op LinkedIn aan iemand en dan loop je tegen het feit aan dat je maar 300 tekens tot je beschikking hebt. Soms moet je dan echt puzzelen om het er in te krijgen wat wellicht ten koste gaat van je boodschap. Nou, het leek er even op dat LinkedIn de limiet er uit gehaald heeft. Je kon ineens ongelimiteerd je bericht vullen met tekst. Wat waren we blij met zijn allen! Maar helaas… het lijkt erop dat het weer aangepast is en de limiet terug is. Jammer!!
LinkedIn Bedrijfspagina:
Ook de LinkedIn bedrijfspagina is flink aan het doorontwikkelen, op een positieve manier, hier zijn de laatste nieuwtjes:
Delen nu ook makkelijk voor bedrijfspagina’s
Fantastisch dat het nu ook gemakkelijker gemaakt is voor bedrijfspagina’s om content te delen van bijvoorbeeld medewerkers. Moest je voorheen nog ingewikkeld doen met een link, nu kun je heel simpel op de ‘Delen’ optie klikken en kiezen vanuit welk account je het wilt delen. Klik op het menupijltje achter je naam.
Nu kies je vanuit welk account je de post wilt delen. In mijn geval kies ik voor mijn eigen bedrijfspagina ‘Digital Moves‘.
Mooie manier om de persoonlijke profielen van medewerkers beter te laten samenwerken met de bedrijfspagina. Uiteraard is het ook hier van belang dat je er als beheerder van de bedrijfspagina even een begeleidende tekst bij zet en het niet klakkeloos doorplaatst op de bedrijfspagina. Je vergroot de kans op interactie hiermee.
Regelmatig organiseer ik vanuit Digital Moves open trainingen maar ook incompany trainingen voor het beheren, onderhouden en vullen van de LinkedIn bedrijfspagina. Naar wens inclusief het advertentiesysteem! Vraag om meer informatie: info@digitalmoves.nl.
Melding aan medewerkers bij plaatsen nieuwe content bedrijfspagina
Heb je een post geplaatst op de bedrijfspagina, dan kun je de gekoppelde medewerkers daarvan op de hoogte stellen. Je kunt dit één keer per zeven dagen doen en alle medewerkers krijgen vervolgens de melding dat er een nieuwe post geplaatst is. Zij kunnen dan deze weer doordelen eventueel op hun eigen tijdlijn. Klik in desbetreffende post op de drie puntjes en kies voor de onderste optie, ‘Bijdrage delen met medewerkers’.
Het blijft natuurlijk zaak dat iedere medewerker zelf bepaalt of het interessant is voor zijn of haar netwerk, dwing medewerkers daarom nooit iets te delen, en kies de meest relevante post aangezien je niet alles kunt melden.
LinkedIn app:
Ook op de app zijn er soms kleine wijzigingen die het LinkedIn leven net iets leuker maken.
Instellingen makkelijker te vinden
Je instellingen zitten nogal verstopt op de mobiele app van LinkedIn, maar dat is nu ook verleden tijd. Klik je op je profielfoto linksboven, dan zie je de optie nu direct in beeld onder ‘Profiel weergeven’.
Wat er verder nog speelt op LinkedIn….
Nieuwe opties worden door LinkedIn soms aangekondigd (maar meestal niet ? ) en soms duurt het een tijd voordat iedereen een bepaalde optie ook daadwerkelijk heeft. Soms worden nieuwe functionaliteiten alleen maar getest door LinkedIn en komen ze uiteindelijk helemaal niet tot je beschikking. Wat loopt er op dit moment, wat kun je nog verwachten de komende tijd op LinkedIn en wat valt me op?
Elevate gaat op in de bedrijfspagina
De (betaalde) dienst Elevate gaat eind dit jaar op de schop en de functionaliteit wordt opgenomen in de LinkedIn bedrijfspagina. Dit betekent het einde van de op zichzelf staande app. Met Elevate kunnen collega’s content met elkaar delen, op LinkedIn verspreiden en meten. Of het op de bedrijfspagina een gratis optie wordt voor iedere beheerder, dat is me nog niet duidelijk. In ieder geval wil LinkedIn meer de link leggen tussen de bedrijfspagina en de persoonlijke profielen wat logisch is. Ik hoop alleen dat het niet (nog meer) verleid tot klakkeloos door delen.
Verwelkomen van nieuwe medewerkers en kudo’s geven
Je krijgt een extra optie op je LinkedIn bedrijfspagina waarmee je nieuwe medewerkers welkom kunt heten. Ook komt er een optie om je medewerkers ‘kudo’s’ te geven.
Google indexatie content LinkedIn:
het is een lang gekoesterde wens, en hij komt er nu dus ook echt aan: content van LinkedIn terugvinden op Google. De eerste LinkedInleden hebben al gemerkt dat hun content vindbaar is door zoekopdrachten in Google.
Stories
deze optie is momenteel alleen voor een geselecteerde groep testers beschikbaar en wordt al een jaar getest, vooral onder studenten. De komende maanden zullen ze deze optie onder meer testers gaan uitrollen. Video’s van 30 -45 seconden welke na een week weer verdwijnen. Wat mij betreft hoeft het niet maar om jongeren naar LinkedIn te trekken wellicht een goede zet?
Live video:
op dit moment zijn er ook Nederlanders bekend die de optie hebben dus ik verwacht dat dat snel verder uitgerold wordt en op meer profielen (zowel persoonlijke als zakelijke) beschikbaar wordt komende tijd. Je kunt bij LinkedIn een aanvraag doen om de optie te krijgen: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/lv-app
Point Drive gaat over in Smart Links
Bij het premium betaalpakket ‘Sales’ van LinkedIn krijg je de Sales Navigator, een tool om leads en klanten mee te werven. Hierin zit/zat ook Point Drive, een cloud-omgeving waarmee je presentaties en documenten en dergelijke kunt delen. Deze omgeving gaat binnenkort ook bij jou omgezet worden naar Smart Links. Let op dat je alles wat je in Point Drive hebt staan aan documenten en presentaties voor 30 mei overzet naar een alternatieve omgeving, anders ben je ze kwijt.
Eerdere overzichten LinkedIn nieuws updates
Heb je iets gemist of zie je het er in dit overzicht niet bij staan? Grote kans dat het al een keer voorbij gekomen is. Iedere maand maak ik een overzicht waarin je kunt blijven terugzoeken. Handig!
Volg op LinkedIn mijn hashtag #LinkedInTipsCorinne om niets meer te hoeven missen qua LinkedIntips!
[…] februari 2020 […]
[…] melden deze maand. De grote uitrol van ‘Uitgelicht’ is bezig, waarover ik jullie in het overzicht van februari al berichtte, en verder zijn er een paar wijzigingen in Campagnebeheer en de Sales […]