Zo, dat was me een jaartje wel! Het zit er weer bijna op, 2021, het tweede coronajaar op rij en we zijn er vrees ik nog lang niet vanaf. De online wereld is belangrijker dan ooit geworden, met de lockdowns is internet één van de meest gebruikte communicatiemiddelen wereldwijd. Ook LinkedIn heeft er profijt van gehad, van 2 nieuwe gebruikers per seconde voor corona is dat tijdens corona naar 3 nieuwe gebruikers per seconde gegaan. Anderhalf keer zoveel nieuwe gebruikers, dat is bizar veel maar ook logisch te verklaren: er zijn geen beurzen, geen evenementen, geen netwerkborrels… nieuwe maar ook bestaande klanten en zakenrelaties moeten op een andere manier benaderd en geïnformeerd worden dan in real live en dat gebeurt in deze tijd vooral op LinkedIn. Zeker in de B2B maar ook steeds meer in B2C.

Het was een bewogen jaar met veel interessante ontwikkelingen op LinkedIn. Al vanaf 2017 hou ik alles zo goed mogelijk bij en maak ik maandelijkse nieuwsoverzichten waarin je alle wijzigingen, aanpassingen en nieuwigheidjes omtrent dit mooie netwerkplatform terugvindt. Ik benoem ze onderaan dit artikel nog een keer allemaal van dit jaar. Dat het veel was is een feit… maar wat maakte nou het meeste impact afgelopen jaar? Een lijstje met belangrijkste punten.

1. Creatormodus + bijbehorende vernieuwde lay-out

Het zal niet veel mensen ontgaan zijn, in maart van dit jaar kwam LinkedIn met een nieuwe optie voor het persoonlijke profiel: de Creatormodus. Indien je deze optie activeert leg je meer de nadruk op bijdragen, zoals het onderdeel ‘Uitgelicht’, hashtags en je activiteiten.

linkedin creatormodus

Een van de belangrijkste veranderingen met deze optie is dat je de button ‘Connectie maken’ op je profiel vervangt door ‘Volgen’.  Je kunt dit zelf niet aanpassen helaas, dat zou ik wel heel wenselijk vinden, maar mensen kunnen je nog steeds verzoeken om te linken door op ‘Meer’ te klikken.

In november kwam LinkedIn daarop volgend met een volledige make-over van het profiel. Ook een aantal onderdelen die geactiveerd waren door Creatormodus kregen hierdoor een ander uiterlijk zoals ‘Uitgelicht’. Activiteiten werden uitgebreid en mocht je nog steeds zoeken waar je label ‘Zeer deskundig’ of ‘All Star’ is gebleven…? Die komt niet meer terug.

Gemiste kans vind ik de hashtags in dit onderdeel. Graag had ik gezien dat de (maximaal) vijf uitgelichte hashtags in Creatormodus ook aanklikbaar zijn. Maar helaas… ook in de nieuwe lay-out is dat niet aangepakt. Hopelijk doet LinkedIn hier nog wat meer in de toekomst anders echt een gemiste kans.

 

linkedin creatormodus

2. Coverstory

Tegelijkertijd met de creatormodus kwam de coverstory in maart. Achter je profielfoto, op het persoonlijke profiel, kun je een video plaatsen. Een soort ‘Harry Potter-effect’ gaf LinkedIn aan, de eerste 3 seconden bewegen namelijk zodra je op het profiel komt, daarna zie je weer de profielfoto. Op de laptop/desktop moet je de foto echt bewust aanklikken, daar mis ik dat effect wel een beetje.

En moest je je videootje eerst in 20 seconden proppen, nu mag je er iets meer tijd voor uittrekken, namelijk 30 seconden.

linkedin coverstory

3. Verdwenen Stories

Gebruikte jij ze, de stories? Korte snackable updates die alleen via de mobiele applicatie te plaatsen en te zien waren en na 24 uur vanzelf weer verdwenen. Ikzelf vergat ze steeds maar vond ze ergens wel handig, bijvoorbeeld om verslag te doen van een evenement of bijeenkomst. Maarja, we weten allemaal hoe dat er uit zag in 2021… weinig evenementen en bijeenkomsten door corona.

Ik denk dan ook dat dat een van de redenen is dat het niet liep. Plus dat er vanaf het begin af aan al argwanend naar gekeken werd. Het was een te hoog ‘Facebook-en-Instagram-gehalte’ hoorde ik regelmatig terug van deelnemers in mijn trainingen. Ja, daar komen ze vandaan, of van Snapchat die er ooit mee begon, maar ik denk dat het ook zakelijk wel een mooie toevoeging had kunnen zijn. In de zomer heb ik zelfs met LinkedIn samen nog een webinar gegeven waarvoor ik binnen een dag maar liefst 750 aanmeldingen had binnengekregen maar het mocht niet baten. In september dit jaar zijn ze geheel verwijderd van de app vanwege desinteresse en te weinig gebruik daardoor.

stories linkedin

4. Tijdlijn inhoudelijk veranderd

Iets wat niet door LinkedIn zelf maar vooral door de gebruiker veranderd is:  de inhoud van de LinkedIn tijdlijn, Deze is vooral erg veranderd sinds corona. Niet alleen zakelijke berichten worden meer gedeeld, het worden er steeds meer met een privé tintje. Meningen over corona en vaccineren, politieke uitingen, lief en leed verhalen over zichzelf, kinderen, opa of oma, het is bijna een tweede Facebook of Twitter aan het worden. Of toch niet? Ik hield een enquête en vroeg mijn netwerk wat ze van de tijdlijn vinden en of het zakelijk moest blijven ja of nee. De meningen waren duidelijk maar maakte bij mij ook wel iets los… ik bekijk sommige posts nu wel op een iets andere manier in ieder geval. Het hele artikel met de uitslag vind je terug op mijn website.

LinkedIn heeft wel, door alle comotie, een optie toegevoegd om je tijdlijn zelf wat schoner te houden: de mogelijkheid om iemand direct te ontlinken. Naast ontvolgen (waarbij de link behouden blijft) heb je nu de mogelijkheid de plaatser, liker, reageerder of deler direct je netwerk uit te gooien. Wanneer degene die het origineel geplaatst heeft niet je eerstegraads netwerkconnectie is, kun je deze persoon dempen zodat ook hij niet meer in je tijdlijn voorbij komt door de actie van mensen uit jouw netwerk.

connectie verwijderen linkedin

5. Services + extra zoekopdracht optie

Services zijn zeer interessant voor ondernemers, freelancers en interimmers maar zeker ook voor mensen in een commerciële functie zoals salesmanagers, accountmanagers, HR medewerkers enz. Mooi is dan ook dat in oktober deze optie uitgebreid is. Je hebt meer ruimte om je services toe te lichten én kunt nu ook reviews vragen. Het is nog in ontwikkeling en ik ben benieuwd of die reviews ook zichtbaar op je profiel komen te staan in de toekomst. Zou mooi zijn!

reviews linkedin corinne keijzer

Uiteraard is het dan ook fijn dat je gevonden wordt op deze services, dus vandaar dat LinkedIn een extra categorie heeft toegevoegd in de zoekmachine. Typ de service in en zoek op ‘Services’ et voila, je krijgt een waslijst aan professionals op dat vakgebied.

services linkedin

6. Live video en videobellen

Video, video en nog eens video. LinkedIn is er gek op en dat is niet zo vreemd want video houdt het publiek langer op hun platform. En dat is natuurlijk weer goed voor de omzet van de advertenties e.d. Dus ja, LinkedIn zet steeds meer in op video. LinkedIn Live is nu vrijgegeven aan iedereen die de Creatormodus activeert, daarmee kun je live video-streamen. Het goede nieuws is ook dat het nu beschikbaar is via Zoom. En dat maakt het voor velen en stuk makkelijker, anders moest je wéér een aparte tool aanschaffen voor dit onderdeel. De streams worden ook als evenement gekoppeld, als live webinar, én getoond op de banner van je profiel.

creatormodus linkedin live

Ook in de privéberichten wordt op de huidige situatie, waarin video een grote rol speelt, ingesprongen. Via je chatbox kun je nu ook makkelijk videobellen of een afspraak met je netwerkrelatie inplannen voor later.

videobellen via LinkedIn

7. Meldingen van bijdragen

Een piepklein nieuw belletje op het profiel met hele grote gevolgen. In december kwam er eindelijk de optie om niets meer te hoeven missen van je belangrijkste relaties. Met de bel krijg je iedere keer een melding als iemand een bijdrage op de tijdlijn plaatst, of dat nou een foto, een video, een document of een artikel is. Hoe fijn is dát? Ik nodig je uit bij mij belletje te trekken: https://www.linkedin.com/in/corinnekeijzer/ 

meldingen van bijdragen linkedin

Zie je het belletje nog niet op mijn profiel of bij anderen? Geduld, dan komt het komende weken of ergens in het nieuwe jaar.

8. Sales Navigator accountmaps

Ook de Sales Navigator staat niet stil. Zo nu en dan worden daar ook verbeteringen in gebracht en dit jaar vond ik de toevoeging van de ‘Accountmaps’ wel het sterkste. Stiekem zijn ze al eind vorig jaar uitgerold maar pas dit jaar kreeg iedere abonnee ook daadwerkelijk de optie dus vandaar dat ik hem toch graag in dit overzicht meeneem.

Ideaal om je leads te rangschikken naar rollen en fases zodat jij en je collega’s nog sneller grip krijgen op de voortgang van de lijst met prospects.

linkedin sales navigator

9. Bedrijfspagina steeds meer ingericht op employee advocacy

Dat medewerkers belangrijke ambassadeurs zijn voor een organisatie, dat weten we ondertussen wel. Dat LinkedIn daar steeds meer voor ingezet wordt is ook wel duidelijk te zien. Helaas alleen niet altijd helemaal op de juiste manier. ‘Delen, delen, zoveel mogelijk delen’… lieve mensen, doe dat niét!! Heeft geen enkele zin. Maar wat dan wel?

Er zijn veel manieren om je medewerkers enthousiast te maken en op weg te helpen. Uiteraard is het allermooiste en beste als ze zelf content maken. Maar helaas, dat zit er niet bij iedereen in, tijd en capaciteit is vaak toch wel een uitdaging. Dan kun je natuurlijk liken, reageren en/of delen. Maar er zit groot verschil in die opties en wanneer doe je wat? Sowieso is het niet effectief om berichten van je bedrijfspagina of collega’s klakkeloos door te plempen op je eigen tijdlijn. Daarom helpt LinkedIn de paginabeheerders een beetje door de gelegenheid te bieden om content klaar te zetten voor de collega’s. Met het tabblad ‘Mijn bedrijf’ kunnen medewerkers toegang krijgen tot de content die hier klaargezet wordt en waar medewerkers dan ook gebruik van kunnen maken.

employee advocacy

In de statistieken is vervolgens af te leiden wat er gebeurd is met de berichten van werknemers, zowel de klaargezette als hun eigen berichten, en kan de beheerder het vervolg hier ook uit afleiden zoals reacties, likes en shares.

employee advocacy

10. Adverteren steeds meer opties om doelgroepen te bepalen

Ook Campagnebeheer heeft een paar mooie ontwikkelingen doorgemaakt afgelopen jaar. Het bepalen van doelgroepen, wat het belangrijkste onderdeel is van je hele campagne, wordt steeds uitgebreider. Had je al het retargetten op websitebezoekers en emailadressen, nu kun je ook mensen die zich aangemeld hebben voor je evenement inzetten als doelgroep, of die je video voledig bekeken hebben of het leadformulier ingevuld hebben. Op basis van geplaatste content wordt met data de interesses van LinkedInleden achterhaald welke weer gebruikt kunnen worden als doelgroep en op basis van bepaalde data uit de persoonlijke profielen kunnen verwachtingen of conclusies gecreëerd worden, zoals ‘bereidheid tot verhuizen’ of ‘frequente reizigers’.

campagnebeheer linkedin

Qua bedrijfspagina kun je de doelgroep gebruiken die op je call-to-action-button geklikt heeft of je pagina bezocht heeft. Mooie opties die de kans van slagen van je campagne steeds groter maken, zeker als die doelgroep al in de overweging fase zit.

campagnebeheer linkedin

Mooie ontwikkelingen dus… het wachten is nu alleen nog op het richten op volgers van hashtags!

Wat vond jij de mooiste ontwikkeling afgelopen jaar?

Alle overzichten LinkedIn-nieuws 2021

LinkedIn kennis-sessies

Maak gratis kennis met onze maandelijkse LinkedIn kennis-sessies voor beheerders van bedrijfspagina’s en schuif aan als je meer uitleg wil over bovenstaande nieuwtjes en ontwikkelingen, feedback wil op je bedrijfspagina, je berichten of campagnes en/of je vragen wil stellen over LinkedInzaken. Iedere eerste vrijdag van de maand bieden we deze sessies aan, voor zowel het persoonlijke profiel als de bedrijfspagina. Gebruik de code ‘KENNIS’ en ontvang de eerste keer gratis toegang ter waarde van 19,95. Je zit nergens aan vast, het stopt vanzelf. Je kunt zelf de sessies daarna weer activeren, per maand, 6 maanden of 12 maanden.

Let op: heb je een open training ‘LinkedIn voor bedrijven’ bij ons gevolgd, dan zitten deze sessies daar al voor een aantal maanden, afhankelijk welke training je precies volgt, automatisch bij inbegrepen.

Social media expert en trainer Corinne Keijzer

Meer succes met LinkedIn!

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen?

- Bekijk onze effectieve LinkedIntrainingen en -programma's op Digital Moves: https://www.digitalmoves.nl/trainingen-en-workshops/

- Zelf leren via onze boeken op Some Bookshttps://www.somebooks.nl

- Leer wanneer jij wil met onze uitgebreide online video trainingen via onze Digital Moves Academy: https://www.digitalmoves-academy.nl/