Wat een maand! Wat een mooie, nieuwe, gave opties zijn er bijgekomen. Heel benieuwd of jullie ze ook al zien en in kunnen zetten, soms moet je even geduld hebben. Hier komen ze allemaal, in willekeurige volgorde.

Persoonlijk LinkedInprofiel

Linkedin Stories

Sommigen kennen ze al van Instagram en Facebook, die het weer overgenomen hebben van Snapchat: stories.

Stories zet je in naast je updates, handig als snelle, snackable content die na 24 uur weer verdwijnt. Je kunt ze alleen plaatsen vanuit de mobiele applicaties (lezen kan wel op de laptop als je vermeld wordt) en op dit moment wordt er voor bedrijfspagina’s getest maar zijn ze alleen nog voor de persoonlijke profielen beschikbaar. Foto’s, korte video’s, tekstjes, tags, hashtags, je kunt er heel veel mee. Lees meer in mijn speciale blog over stories.

LinkedIn stories

WIL JE ook die voorsprong pakken op je concurrent en LinkedIn je daarbij laten helpen? MAIL JE WENSEN NAAR INFO@DIGITALMOVES.NL OF BEKIJK ONZE WEBSITE Digital moves VOOR MEER INFORMATIE over onze trainingen en sprekersessies.

Polls

In het maandoverzicht van april kondigde ik ze al aan, vlak daarna werden ze inderdaad toegevoegd aan de update opties voor zowel de persoonlijke profielen als de bedrijfsprofielen: polls. Of zoals LinkedIn het het noemt, ‘Opiniepeiling’. Je vindt de optie zodra je een update op wilt maken. Voor zowel laptop als mobiele applicaties. Superhandig voor kleine onderzoekjes en peilingen.

opinie linkedin

Je kunt je vraag zelf opstellen in 140 tekens, niet te lang dus, en daarna minimaal 2 en maximaal 4 opties kiezen waaruit je stemmers mogen kiezen. Je kiest de duur van de poll, 1 of 3 dagen of 1 of 2 weken. Verzoeken om politieke meningen, medische informatie of andere gevoelige gegevens wordt niet toegestaan door LinkedIn. In mijn voorbeeld geef ik slechts 2 opties en laat ik hem één dag lopen.

opinie linkedin

Als je de poll plaatst kun je er zelf nog een begeleidende tekst bij schrijven, zoals je gewend bent van een update. De stemmers kun je zien als je op het aantal stemmers klikt. Je krijgt geen statistieken, wel kun je zien hoeveel stemmen gegeven zijn en uiteraard de likes en reacties.

opinie linkedin

Wat het doet met het algoritme van LinkedIn is nog niet bekend, maar dat het veel interactie oplevert, dat zie je wel terug in je tijdlijn.

Zou je meer met LinkedIn willen doen maar zie je jezelf niet klassikaal in een training aanschuiven? Leer dan op je gemak wanneer het jou uitkomt en op de plek waar jij wilt. Bij onze handig opgezette LinkedIn video-trainingen zitten opdrachten, e-books, checklisten en bij afronding een officieel certificaat.

Algoritme weer aangepast

Eens in de zoveel tijd geeft LinkedIn weer iets bloot omtrent het algoritme. Zo ook begin mei, een nieuwe factor zal vooral like-clubjes en clickbaits tegen moeten gaan: dwell time. Oftewel, de verblijfstijd van je lezers op je post wordt een belangrijk gegeven om te bepalen of je content in de tijdlijn blijft hangen ja of niet. Dit betekent dat als je alleen een like geeft en de post niet of nauwelijks leest, deze like niet meegenomen wordt in de bepaling of een post succesvol is niet en zelfs negatief kan uitpakken voor je.

Hopelijk betekent dit een einde aan de kunstmatige likepods, groepen mensen die alleen elkaars content liken om zo het algoritme te foppen. Ook andere kunstjes zoals de overdreven witregels na iedere regel tekst worden hiermee hopelijk zoveel mogelijk uitgebannen.

Video statistieken uitgebreid

Nog een fijne verbetering, video’s hebben wat meer statistieken erbij gekregen.

Je vindt deze statistieken na een druk op de knop van het aantal weergaven. Daarna heb je een aantal opties waar je uit kunt kiezen zoals in dit voorbeeld.

video stats linkedin

Geweigerde uitnodigingen kosten je je credits

Als je iemand uitnodigt op LinkedIn, kun je dat 5.000 keer doen in je LinkedIn carrière. Tot nu toe was het zo dat je je uitnodiging kon terugtrekken en vervolgens daarvoor weer iemand anders kon uitnodigen. Helaas zijn er mensen die hiervoor automatische uitnodigingstools gebruiken en daarom heeft LinkedIn hierin een drempel opgegooid: iedere uitnodiging die je verstuurt gaat van het maximale aantal van 5.000 af. Dit betekent dat of de uitnodiging nu wel of niet geaccepteerd wordt, je toch je ‘punt’ verliest. Klakkeloos connecties verzamelen is nooit de insteek geweest van LinkedIn en hiermee wordt dus ook de LION cultuur eindelijk aangepakt.

Ook daarom: altijd even het gesprek aangaan als je een uitnodiging krijgt, ook zonder uitnodiging. Er zitten genoeg welwillende tussen, en linken met onbekenden kan echt tot mooie dingen leiden, maar er zitten helaas ook ‘verzamelaars’ tussen die je er op deze manier redelijk goed eruit filtert.

Met video’s reageren op vragen in LinkedIn vacatures

Recruiters hebben er een mooie nieuwe optie bij als het gaat om het opstellen van vacatures via LinkedIn. En werkzoekenden, opgelet, dit kan een enorm voordeel voor jou gaan opleveren. Voor het beantwoorden van vragen van de recruiter kan hij of zij nu video inzetten om jou daarin de antwoorden te laten geven.

Je ziet hier:

  1. Het verzoek voor het maken van de video (je kunt zo vaak opnemen als je wilt).
  2. De te maken video. Eventueel kun je tips gebruiken die aangegeven zijn.
  3. Jouw antwoorden op de vragen in de video(‘s).
vacatures linkedin

bron: via Aaltje Vincent

Wat heel interessant is, is dat de recruiter vervolgens de video’s op jouw profiel ziet staan. Maak je zelf dus zichtbaar en zorg dat je van die video(‘s) afknalt!

vacatures linkedin

Bron: Aaltje Vincent

LinkedIn Live gekoppeld aan LinkedIn evenementen

Sinds vorige maand is het mogelijk om een evenement aan te maken met je LinkedIn bedrijfspagina. Sommige LinkedInleden hebben geluk en hebben ook de optie LinkedIn Live al, de mogelijkheid om live te streamen vanaf het platform. LinkedIn heeft nu, heel handig, deze twee opties aan elkaar gekoppeld zodat je gemakkelijker mensen uit kunt nodigen voor je Live event.

LinkedIn Bedrijfspagina

Breng je medewerkers op de hoogte van content

Het is een optie die al even bestaat, maar LinkedIn heeft de button nu pontificaal in de update geplaatst zodat je hem niet meer kunt missen: Medewerkers op de hoogte stellen. Als je iets nieuws op de tijdlijn hebt geplaatst kun je met één druk op de knop al je gekoppelde medewerkers inlichten. Zij ontvangen een melding in hun meldingen en kunnen vervolgens liken of reageren op je post. Ben je al bezig met employee advocacy, dan is dit een fijne toevoeging.

content delen medewerkers

Je organisatie goed profileren met een LinkedIn bedrijfspagina, hoe doe je dat? En hoe krijg je je medewerkers bereid daarbij te helpen? En hoe werkt content marketing? Op al deze vragen en meer krijg je antwoord in mijn training ‘LinkedIn voor bedrijven‘. Zowel klassikaal in een open training als incompany mogelijk!

Wat opvallend is, is dat het per bedrijfspagina verschilt of je binnen 24 uur weer opnieuw een melding mag geven of dat je 7 dagen of soms zelfs langer moet wachten.

content delen medewerkers

Wat er verder nog speelt op LinkedIn….

Nieuwe opties worden door LinkedIn soms aangekondigd (maar meestal niet ? ) en soms duurt het een tijd voordat iedereen een bepaalde optie ook daadwerkelijk heeft. Soms worden nieuwe functionaliteiten alleen maar getest door LinkedIn en komen ze uiteindelijk helemaal niet tot je beschikking. Wat loopt er op dit moment, wat kun je nog verwachten de komende tijd op LinkedIn en wat valt me op?

Denk en praat vooral mee, tips en screenshots zijn altijd welkom als je iets nieuws gezien hebt, stuur ze vooral ook door! Ik vermeld altijd je naam erbij (indien gewenst).
De volgende zaken lopen momenteel. Misschien ben je al een van de gelukkigen die er beschikking over heeft, maar zo niet: geduld.

Elevate gaat op in de bedrijfspagina

De (betaalde) dienst Elevate gaat eind dit jaar op de schop en de functionaliteit wordt opgenomen in de LinkedIn bedrijfspagina. Dit betekent het einde van de op zichzelf staande app. Met Elevate kunnen collega’s content met elkaar delen, op LinkedIn verspreiden en meten. Of het op de bedrijfspagina een gratis optie wordt voor iedere beheerder, dat is me nog niet duidelijk. In ieder geval wil LinkedIn meer de link leggen tussen de bedrijfspagina en de persoonlijke profielen wat logisch is. Ik hoop alleen dat het niet (nog meer) verleid tot klakkeloos door delen.

Google indexatie content LinkedIn:

het is een lang gekoesterde wens, en hij komt er nu dus ook echt aan: content van LinkedIn terugvinden op Google. De eerste LinkedInleden hebben al gemerkt dat hun content vindbaar is door zoekopdrachten in Google.

Live video:

op dit moment zijn er steeds meer Nederlanders en bedrijfspagina’s bekend die de optie ‘live video’ hebben dus ik verwacht dat dat snel verder uitgerold wordt en op meer profielen beschikbaar wordt komende tijd. Je kunt bij LinkedIn een aanvraag doen om de optie te krijgen: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/lv-app Zelf ben ik al een keer gast geweest bij Jeroen Heerschop van Get Responsive en ook Geert Mensing van Superhelden heeft me op deze manier een keer geïnterviewd.

Eerdere overzichten LinkedIn nieuws updates 

Heb je iets gemist of zie je het er in dit overzicht niet bij staan? Grote kans dat het al een keer voorbij gekomen is. Iedere maand maak ik een overzicht waarin je kunt blijven terugzoeken. Handig!

Volg op LinkedIn mijn persoonlijke updates en/of hashtag #LinkedInTipsCorinne om niets meer te hoeven missen qua LinkedIntips! 

Heb jij iets nieuws ontdekt op LinkedIn? Laat het me weten via corinne@digitalmoves.nl!

Social media expert en trainer Corinne Keijzer

Meer succes met LinkedIn!

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen?

- Bekijk ons trainingsaanbod op Digital Moves: https://www.digitalmoves.nl/trainingen-en-workshops/

- Vraag VRIJBLIJVEND een voorstel op maat: https://www.digitalmoves.nl/contact/

- Zelf leren via onze boeken op Some Bookshttps://www.somebooks.nl

- Leer wanneer jij wil met onze uitgebreide online video trainingen via onze Digital Moves Academy: https://www.digitalmoves-academy.nl/