LinkedIn wijzigingen oktober – veel nieuwe opties

///LinkedIn wijzigingen oktober – veel nieuwe opties

LinkedIn wijzigingen oktober – veel nieuwe opties

Door |2018-11-18T14:36:51+00:00zondag 4 november, 2018|BLOGS, LinkedIn|

Het was een razend drukke maand weer op LinkedIn in oktober. Wat zijn er veel ontwikkelingen, wat gebeurt er veel op het platform! Ik heb alle nieuwtjes, aankomende zaken en verdwenen opties weer op een rij gezet voor je. Mis ik nog iets? Laat een reactie achter! 

linkedin let opLet op: voordat je dit blog leest wil ik je adviseren voor sommige opties je taalinstelling op Engels te zetten. LinkedIn rolt nieuwe opties vaak in deze taal het eerste uit en het is mogelijk dat je het in het Nederlands nog niet ziet. Zie je het ook in het Engels nog niet? Dan is het rustig je beurt afwachten. Heeft overigens niéts met je naam, jaar van registratie of betaalpakket te maken, het zijn willekeurige badges die gefaseerd uitgerold worden met allerlei soorten leden per badge. 

Zichtbaarheid groepen

De strijd van LinkedIn om de groepen weer aantrekkelijk te maken gaat door. Je vindt je groepen nu op meerdere plekken terug:

  • Bovenin je menubalk onder ‘Werk’
  • Op je homepage aan de linker kant (NIEUW)
  • Op je mobiele applicatie (NIEUW)

Homepage:

groepen waar op linkedin

Mobiele applicatie:

waar zijn groepen linkedin

Lekker op je gemak thuis achter de pc álle geheimen van LinkedIn leren kennen?  Check onze e-learnings op de Digital Moves Academy: https://www.digitalmoves-academy.nl/

Updates delen in groepen vanaf de tijdlijn

Ook is het nu mogelijk direct op de homepage een update te delen in een groep. Zelf vraag ik me af of dit ten goede komt van de groepen aangezien mensen er nu nog minder naar doorklikken. De tijd zal het leren.

Je ziet de optie ‘Openbaar’ staan in je update-veld, daar kun je op het menupijltje klikken om de groep te kiezen waarin je de update wilt plaatsen.

groepen volgen

‘Volgen’ of ‘Connectie maken’ op je profiel

Je kunt met iemand linken op Linkedin maar je kunt iemand ook alleen volgen op LinkedIn, zie uitleg: https://www.corinnekeijzer.nl/2016/11/10/iemand-volgen-op-linkedin-hoe-zit-dat-nou/

Het is nu mogelijk om de knop op je profiel zelf in te stellen op één van de twee opties. In de instellingen, op de laptop/desktop onder ‘Privacy’,  zie je de optie ‘Volgen primaire actie maken’ als je voortaan deze optie pontificaal in je profiel wilt hebben staan.

hoe kan ik volgen op linkedin

Ook op de mobiele app kun je deze optie instellen. Het duurt ongeveer 24 uur voordat de optie van kracht wordt, houd daar rekening mee.

hoe kan ik volgen op linkedin

Vooral handig als je niet al die uitnodigingen wilt ontvangen. Overigens heb ik het zelf niet aangepast, voor mij is de uitnodiging juist één van de mooiste contactmomenten én leadgeneratoren op LinkedIn!

hoe kan ik volgen op linkedin

‘Later lezen’ nu ook op de desktop/laptop

Heeeeeel fijn dit, je kunt nu ook op de laptop/desktop artikelen opslaan én teruglezen! Het was al langer mogelijk op de mobiele applicatie, maar mijn eigen ervaring was dat ik het daar niet teruglas. Zie je linker kantlijn op de homepage, daar staat ‘.. opgeslagen artikelen’.

later lezen optie linkedin

Je kunt artikelen opslaan door op het vaantje te klikken in desbetreffende update. Je kunt geen foto’s, tekst of video’s opslaan.

later lezen optie linkedin

‘Interessante bezoekers’ in ‘Wie heeft uw profiel bekeken’

Een optie die onopvallend is toegevoegd aan ‘Wie heeft uw profiel bekeken’, is ‘Interessante bezoekers’. Deze optie is alleen bestemd voor premium leden, dus LinkedIn-leden met een betaalpakket.

Moet heel eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb waar deze lijst op gebaseerd is. Heb het rijtje doorlopen maar zie niet veel echt interessantere bezoekers dan de gewone lijst. Misschien is het nog in ontwikkeling of weet iemand anders meer? Zal het binnenkort eens bij LinkedIn zelf navragen en dan de info hier uiteraard met jullie delen.

profiel bekijken linkedin

Het algoritme weer aangepast

Het blijft de gemoederen altijd bezig houden, het algoritme van LinkedIn. Regelmatig wordt er door LinkedIn aan de knoppen gedraaid om de tijdlijn voor LinkedIn-leden zo optimaal mogelijk te vullen. Dit keer hebben ze zich bezig gehouden met degenen die minder interactie hebben op hun updates.

Wat LinkedIn graag wil is dat iedereen enthousiast is en blijft posten, ook als je minder interactie hebt. Het bleek dat veel influencers veel interactie hebben maar daar verder weinig mee doen terwijl iemand anders dolblij is met iedere like. LinkedIn vind het jammer dat de motivatie bij sommigen verdwijnt omdat ze minder interactie hebben. En juist dat willen ze dus meer stimuleren. Gevolg: hoe meer interactie en sociale interactie, des te meer voorrang krijg je nu in de tijdlijn.

Ik geef dit eigenlijk al jaren mee aan mijn cursisten: het is een SOCIAAL platform, gedraag je dus ook zo 🙂

hoe werkt tijdlijn linkedin

 

Zie voor het gehele algoritme-verhaal het blog van LinkedIn: https://engineering.linkedin.com/blog/2018/10/linkedin-feed-with-creator-side-optimization

Momenteel getest op LinkedIn:

Abonneren op artikelen

Op dit moment loopt er een test bij honderd veelbloggers van LinkedIn om mensen te laten abonneren op hun artikelen. Dit brengt natuurlijk mooie mogelijkheden mee en hopelijk wordt dit verder uitgerold. Je kunt specifiek mensen uitnodigen, ook niet-connecties, om je artikelen te laten volgen. Hopelijk zit er ook een anti-spam filter in 😉

abonneren linkedin blogs

Evenementen komen misschien terug

Nog steeds zijn veel mensen treurig over het feit dat ‘Evenementen’ ooit van LinkedIn zijn verwijderd. Je kon daarin aangeven dat je naar een bepaald evenement ging, superhandig om daar ook mensen uit je netwerk op te wijzen én ze daar te treffen. Nederlanders bleken de enige te zijn wereldwijd, die deze optie gebruikten… maar er is goed nieuws: LinkedIn is op dit moment onder een aantal LinkedInleden aan het testen om ze terug te brengen! Wordt dus vervolgd… hopelijk 🙂

Eerdere overzichten LinkedIn updates

Maandelijks maak ik een overzicht van alle ontwikkelingen op LinkedIn. Hier vind je ze overzichtelijk terug van dit jaar:

Meer succes met LinkedIn – klanten en leads werven met LinkedIn

Wil je meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden leren kennen? Je kunt:

linkedin online training

Over de schrijver:

Corinne heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met tegenwoordig vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training'. Neem contact op met Corinne.

Laat een reactie achter

Anti-spam: *